Gravid på eksotisk ferie

glassmanet

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg lurer på om det er totalt idiotisk å reise på ferie til Karibien (nærmere bestemt Den Dominikanske Republikk) som gravid i uke 22?

Flyturen er lang. En tur på 11 timer. Så to timer venting i Miami på neste fly som tar to timer. 

Heisann eg ville hørt med jordmor/lege da eg har lest at man ikkje skal reise altfor mange timer i fly om gangen , du får nok best svar av fagfolk som vet dette :) lykke til

Jeg var 2 uker i Italia da jeg var 22 uker på vei. Det er riktignok bare en 4 timers flytur, men jeg dro til legen og han ga meg en kjapp helsesjekk og ga meg et skriv på at jeg var frisk nok til å fly samt hvor langt jeg var på vei.
Han rådet meg også til å bruke støttestrømper under hele flyturen og hadde en del råd ang hva man må passe på med tanke på mat og liknende siden de har en litt annen kultur på det der.

Så jeg ville bestilt en time hos legen og hørt hva han/hun har å si :-)

Et annet godt råd, ta med maaaasse spritservietter, det brukte jeg i fleng da jeg var i Italia. Måtte innom et apotek å kjøpe med mer siden jeg brukte opp en hel eske med antibacservietter he he.

Heisann.

Jeg reiste til Kuala Lumpur i uke 8, var ingen problemer det. Legen sa at jeg burde oppleve mest mulig før nurket kommer ;) Sjekk om du trenger vaksine, det er det eneste.
Det jeg passet ekstra godt på var å skylle/vaske/skrelle frukt, ikke spise så mye kylling (vet aldri om det er 100 % gjennomstekt) og ellers gjøre som jeg ville. Følg kroppens behov, sett deg ned når du føler for det. Ikke press deg til noe.

Selve turen tok 18 timer, spaserte litt på flyet innimellom sovingen, og hadde på meg støttestrømper. No stress!!

Kos deg på tur :)

Jeg skulle vært i Gambia i begynnelsen av svangerskapet, hadde heldigvis alt av vaksiner fra før, men forhørte meg med reiseklinikken for min lege sa klart nei, men han har jo ikke peiling på tropemedisin.. nå ble det andre praktiske ting som stoppet det, og i etterkant er jeg glad jeg ikke dro ettersom jeg ble så kvalm, men i andre trimester kunne vi godt tatt turen om jeg bare ikke hadde brukt opp hele ferien allerede på å ligge hjemme og spy :-P

Og morsomt at man bekymrer seg for blodpropp pga at man sitter så lenge og opp og gå og støttestrømper osv, men jeg tenker jo dessverre lite på det i en stillesittende jobb hver eneste dag..

Jeg skal reise til Cuba i julen(uke 9,10 og 11). Legen sa bare at det var fint å komme seg til varmere strøk! Selvfølgelig måtte jeg være forsiktig med mat, sprite henda mye og gå mest mulig på flyet. Har riktige vaksiner fra før også da.

Back
Topp