Gravid over 38

Litlefugl

Betatt av forumet
Er det andre her som er over 38 år?
Eg har 3 born frå før, men har då vore under 38, så dette er nytt for meg. Kor tidlig bør ein be om kontroll hjå lege for å få tidlig ultralyd? Kan ein kun ta til takke med tidl. ultralyd eller får ein det kun om ein og tar blodprøven i duotesten?

Heixsmile9 jeg er 38, blir 39 i desember
Har to barn fra før. Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer med den duotesten jeg. Ville ringt å hørt med legen. Jeg får tidlig ul også pga to spontanaborter tidligere i år, men har bestilt time i uke7 hos privat gyn. Tenker å ringe lege etter det.

Jeg fyller 38 om drøye to mnd! Dette blir mitt fjerde barn! Har ikke satt meg inn i det med den duo testen eller hva en kan få av undersøkelser pga.alderen.

Eg er sjølv 39 forresten, og blir 40 før fødsel. Har alltid følt meg som ung mor før, så dette er ein litt ny setting. ;)

Jeg er 42 Duotest er frivillig, kan ta tidlig ultralyd uten å ta blodprøven. Det bestemmer du helt selv.
Jeg er henvist til Rikshospitalet for duotest, snakket med ei fra fosterdiagnostisk senter der i går, hun hørtes litt overrasket ut for at jeg ikke gikk rett på fostervannsprøve Vil jo ikke ta den risken det er, før jeg har svar på duotesten. Har tenkt litt rundt svaret på duotesten, dersom det er avvik på den tror jeg at jeg heller bestiller meg NIPT test i Gøteborg enn å ta fostervannsprøve.

Eg har nå fått time hjå fastlegen 25. september. Då er eg 7+6, så rekner me eg har god tid til å vurdera kva eg vil ta. Eg har uansett ikkje tenkt å ta abort om fosteret er levedyktig. Men ein tidlig ultralyd er jo alltid kjekt å få. Så mogleg eg dropper den blodprøven om eg kan det.

Back
Topp