Gravid og syden

Vinterbarn

Betatt av forumet
Jeg har kansje et utrolig dumt spørsmål nå men jeg spør likevel:p Jeg reiser til syden nå og lurer på hvordan det er med sol og varme! Er det slik at babyen blir like varm som meg i solen? Hva skjer om fostervannet blir for varmt? Og når skjer det? Om jeg drikker kalt vann, vil det være med på å avkjøle det?

Viktigste er vel å ikke bli for opphetet. Pass på å kjøle deg selv ned, å ikke "kok" deg. Husk skikkelig faktor på solkremen siden det er fort gjort å få pigmentflekker når man er gravid, å de går aldri bort!

Vi reiser også til syden. Hørt at man fint kan gå med magen bar, men man bør ikke sole seg som man gjør om man ikke er gravid for det kan bli varmt i magen. Dekk gjerne over med et håndkle eller noe lett eller ligg under en parasoll. Også lettere å få pigmentflekker når man er gravid så bare det i seg selv er jo nok til å ikke ville stekes i solen.

Jeg kom nettopp hjem fra Tyrkia.. Er 24 uker nå.
Det var kjeeempe varmt! Jeg fikk litt vann i fingre og føtter (hadde i føttene fra før) men det var pga varmen. Badet mye, drakk vann og annen væske.
spiste ikke brukt med skall (eple, pærer etc), og ikke isbiter! Vær nøye med hygiene, og ellers kos deg!! All mat skal være gjennomstekt eller kokt, å ikke spis salat.
Kosndeg på ferie, det var ikke noe problem å være gravid og på tur, bare at du må passe på litt ekstra, og at det blir varmt :-)

Jeg kom nettopp hjem fra Tyrkia.. Er 24 uker nå.
Det var kjeeempe varmt! Jeg fikk litt vann i fingre og føtter (hadde i føttene fra før) men det var pga varmen. Badet mye, drakk vann og annen væske.
spiste ikke brukt med skall (eple, pærer etc), og ikke isbiter! Vær nøye med hygiene, og ellers kos deg!! All mat skal være gjennomstekt eller kokt, å ikke spis salat.
Kosndeg på ferie, det var ikke noe problem å være gravid og på tur, bare at du må passe på litt ekstra, og at det blir varmt :)

vordan var det for deg igjennom sikkehetskontrollene på flyplassen hjem fra tyrkia?

vordan var det for deg igjennom sikkehetskontrollene på flyplassen hjem fra tyrkia?

Sikkerhetskontrollen gikk fint :-) Det peip når jeg skulle gjennom, så ei dame som "kroppsvisiterte" meg, så spurte hun om jeg var gravid bare. Når vi skulle vise flybilletten, for å gå ombord på flyet- da kom det en fra securitas, å spurte om jeg var gravid og hvor langt på vei. Når jeg sa 23, så var det greit :-)

Jordmor sa til meg at det var viktig å ikke "steke" magen i solen, heller ligg i skyggen og avkjøle seg ofte og drikke mye vann! Reiser selv utenlands om 2 uker.
Dette er fordi om du "steker" magen i solen får babyen høypuls :)

Jordmor skreiv også ut et "flybevis" til meg, som sier hvor langt jeg er på vei og at jeg kan reise i den perioden jeg skal bort.

Hva skjer med at så mange nevner sikkerhetskontrollen? Er det sånn at det ikke er bra for gravide å gå gjennom?
Hørt flere har sagt det.

Hva skjer med at så mange nevner sikkerhetskontrollen? Er det sånn at det ikke er bra for gravide å gå gjennom?
Hørt flere har sagt det.

Flyselskapene har alle en grense på hvor mange uker på vei du kan være for å kjøre fly.
De fleste utenlandsreiser er 36 uker grensa, og stopper de deg i sikkerhetskontrollen og spør kan det hende du må ha et bevis på at du har lov av jordmor og kjøre fly i denne perioden og hvor langt du er på vei evt termindato.

Flyselskapene har alle en grense på hvor mange uker på vei du kan være for å kjøre fly.
De fleste utenlandsreiser er 36 uker grensa, og stopper de deg i sikkerhetskontrollen og spør kan det hende du må ha et bevis på at du har lov av jordmor og kjøre fly i denne perioden og hvor langt du er på vei evt termindato.
Jeg tenkte mer på den "ramma" man går gjennom..
Min jordmor sa jeg kunne ta med helsekortet bare om jeg skulle være usikker!

Etter det jeg har sett på nettet så er det så liten stråling i sikkerhetskontrollrammen at det ikke er noe å bekymre seg for, hvertfall ikke i velutviklete land

Jeg fikk beskjed om å ha helsekortet i bagasjen og "flybeviset" i håndbagasjen.
Strålinger i sikkerhetskontrollen har jeg aldri hørt noe om, verken lege eller jordmor nevnte det :)

Reiste hjem fra Kypros i dag og der folk jeg faktisk ikke gå gjennom kontrollen pga stråling. Se kropsvisiterte meg i stede!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp