GRAVID OG STUDENT

AnitaL

Andre møte med forumet
Så det var noen gravide studenter her.

Det er noe som interesserer meg veldig..

Hvordan tenker dere gjøre det?

Får man engangstønad fra NAV selv om man er student?

Skal dere tilbake på skolebenken og fullføre året rett etter barnet er kommet?

Eller skal dere ta bare første semester nå, for så hoppe på andre semester senere?

Eller skal dere prøve å ta eksamenene som privatist?

Mange sp.mål, men lurer så voldsomt!:p

Jeg vet ikke hvordan det er med penger og stønader som student, for jeg jobber fulltid ved siden av 75% studier, men dette med hvordan jeg skal løse det praktisk skal jeg bare ta som det kommer. Forhåpentligvis går det bra å fullføre dette semesteret, og så begynner jeg på neste og holder alle muligheter åpne. Noen får jo verdens snilleste barn og studerer lett ved siden av, mens andre får mer enn nok å gjøre med en liten baby i hus. Jeg aner ikke hvordan det blir, så jeg får bestemme meg underveis. :)

AnitaL skrev:

Eller skal dere ta bare første semester nå, for så hoppe på andre semester senere?

Jeg skal ta permisjon i februar, så jeg fryser bare studiet til jeg er klar til å kaste meg tilbake i det, og bare ta eksamen. Når det blir vil jeg se hvordan det går med lille først. Man får fødselspenger etter at barnet er født fra Lånekassen om jeg tror riktig. 

Jeg har forstått det sånn at du får engangsstønad hos NAV hvis du ikke har opptjent rett til foreldrepenger. Ellers får man jo stipent og lån som stipend når man eventuelt er i permisjon (husker ikke hvor lenge man har rett på dette).

Jeg kommer til å henge med på skolen så lenge jeg greier, altså for håpentlig vis frem til i februar, slik at når jeg kommer tilbake etter et års permisjon kan jeg hoppe inn å ta praksis og eksamener :)

AnitaL skrev:

Hei! Jeg er student ja, og jobber ikke utenom fordi jeg har en sønn fra tidligere forhold som gjør at jeg får støtte som alenemor, denne faller bort i februar, da jeg da har bodd sammen med kjæresten i ett år..

Da har jeg krav på engangsstønad siden jeg ikke har opparbeidet meg noe krav på foreldrepenger, også får jeg jo foreldrestipendet..!

Jeg har ikke vært å pratet med verken skolen eller nav så jeg vet ikke hvordan det blir med tanke på far, da jeg ikke vet om han får lov å ta permisjon.. Men jeg har vertfall planlagt å ta permisjon fra og med 3 uker før, fra mars til mars,..

Om det skulle være mulig har jeg lyst å starte på skolen allerede i januar, når de 44 ukene med foreldrestipend er over, om far får lov å ta permisjon.

Back
Topp