Gravid og slanking

veccy

Preggo 2.0
Septemberlykke 2015
Er det flere enn meg som "slanker" seg?

Jeg er selv veldig overvektig og hadde akkurat klart å gått ned 10kg før jeg ble gravid. Jg har allerede gått opp 7kg og er 18+6 i dag og begynner å bli litt bekymret for videre vektøkning da jeg allerede er så stor med bmi langt over 30 (gikk opp 20kg+ med storesøster).

Denne uken har jeg ikke inntatt sukker; godis/brus, og jeg har spist relativt sunn mat+rikelig med vann, men jeg passer på å ikke spise meg for mett, så spiser små måltid, men jeg sulter meg ikke.
Så når jeg har vært på besøk eller har hatt besøk og folk tilbyr meg kake/godis/fet mat så blir de så negative når jeg sier jeg er på "slankern", selv om jeg påpeker at jeg holder meg unna sukker og spiser sunt.
"Du er jo gravid, skal ikke slanke deg da!!"
Det er jo ikke akkurat snakk om shakes og sulting selv om jeg spiser mindre måltider, men har gått ned en kg denne uken.

Jeg skulle gjerne spist hva som helst, men når vekta går opp bare jeg ser på en sjokolade, så er det bedre å holde seg unna :p med storesøster spiste jeg alt mulig og hadde usunne cravings.. Så ikke rart at vekta steg som den gjorde..

I tillegg har jeg bekkenløsning, så trening annet enn hos fysio utgår, ikke at jeg trente noe før jeg ble gravid heller men :p

Så flink du er som klarer å holde deg unna alt det søte/usunne! Da min svigerinne var gravid for noen år siden sto hun i fare for å få svangerskapsdiabetes. Hun var da kjempeflink og holdt seg unna søtsaker og usunn mat resten av svangerskapet. Hun var også forsiktig med frukt pga fruktsukker. I tillegg til at hun hadde hun stått på noen medisiner før hun ble gravid som hun måtte slutte med. Til sammen førte dette til at hun slapp å ta insulin (noe legen/jordmor hadde vært sikre på at hun ville trenge) og hun gikk ned i kg istedenfor opp. Jeg husker ikke lenger tallene, men hun var lettere før fødsel enn hun hadde vært da hun ble gravid. Etter fødselen raste det selvfølgelig av masse mer! Ungen hun fødte var også sunn og frisk og hadde ikke lidd noen nød av at mor ikke spiste usunn mat.

Jeg har som du sikkert skjønner stor tro på at det er mulig å slanke seg og være gravid samtidig. Jeg synes det høres ut som at du gjør dette på en fornuftig måte. Spis sunt og i ikke alt for store mengder. Det kan sikkert være greit å ta opp dette med jordmor/lege på neste kontroll. Kanskje de har noen tips eller råd som kan komme godt med? Lykke til!

Vel, jeg ser på det heller som at du spiser sunt og at du prøver å holde deg unna søtsaker?

Man skal jo ikke slanke seg når man er gravid, men det er helt greit å ha et sunt fokus når man er gravid. Så lenge du får i deg den næringen du trenger skal det være greit. Man trenger ikke å dytte i seg masse drit bare fordi man er gravid. :)

Slanking forbinder jeg med et kaloriunderskudd og diverse dietter. Antar at du ikke er der.

Å gå ned noen kg i et svangerskap er det også mange som gjør, men å aktivt gå inn for å miste 10-20 kg er vel ikke så lurt..

Jeg "slanker" meg ikke, men prøver å ikke spise så usunt! (Går ofte dårlig :p) jeg tror nok at folk reagerer som de gjør fordi du bruker ordet slanke! Selvom ikke du ser på det som slanking gjør kanskje andre det.. Prøv heller å si at "nei takk, jeg prøver å holde meg unna sånt" eller at du ønsker ikke å spise så mye usunt! Forklar hvorfor du ikke ønsker å spise det! Da vil nok andre forstå det bedre.. Noen tror at man kan spise hva man vil, men man skal jo ikke spise for to selvom man er gravid:)

Lykke til:)

:)

Legen har ikke nevnt noe om vektøkningen min hittil og jeg har ikke bestilt time hos jm enda.. Jeg vet at jm er flinkere til å snakke om vekt og kosthold enn legen min hvertfall..

Jeg føler selv at dette ikke er en slankekur, da jeg spiser når jeg er sulten og holder meg unna dårlige valg, men i forhold til tidligere kosthold så er det en slankekur allikevel. Og jeg er nok under grensa når det kommer til kalorier som er anbefalt..

Jeg tenker selvfølgelig ikke å gå ned masse i vekt mens jeg er gravid, men å ikke gå opp så mye mer i vekt, selv om jeg har over halvveis igjen.. Anbefalt vektoppgang for meg er under 10kg og det er jo bare 3-4kg til :O

Når man har 30kg overvekt så går man jo fortere ned i vekt ved en "drastisk" endring..

Akkurat denne uken har gått veldig bra og jeg har ikke hatt søtsug som ikke har blitt dempet av frukt eller sukkerfri saft/brus, men målet er ikke å være helt avholds, da det er veldig urealistisk for min del, men greit å ikke ha mer enn en godisdag i uken..(som ofte er utfordrende når det et rester dagen etterpå :p)

Jeg synes du er flink. Å holde seg unna sukker å usunne valg er spesielt vanskelig under graviditet. Det vet jeg for jeg gjør det selv. Jeg har mange intoleranser mot mat og spiser ikke mye sukker fordi jeg blir uvell, hoven i fingre/ben og oppblåst i magen av det. Jeg tåler heller ikke søtningsmidler. Er litt overvektig, men har gått ned i vekt pga kvalme de første månene og går fortsatt litt ned nå selv om jeg ikke er kvalm lenger. Jeg lager meg knekk og kjeks inimellom når det blir for tøft uten. Ellers har jeg veldig cravings på grønnsaker i alle varianter. Men jeg forsøker å være nøye på å få i meg nok mat. Mitt mål for svangerskapet er å ikke gå for mange kilo opp i vekt. Og den vekten jeg legger på meg skal heller komme av mer mat med god næringsverdi enn sukker og usunne valg. i tilleg vet jeg at jeg ikke går ned i vekt under amming.
Jeg anbefaler deg å snakke med jordmor å få henvisning til ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg på veien. ( jeg har gått til en privat i snart ett år)
Jeg gjør dette for å være sikker på at jeg å beibien i magen får det vi trenger.

Masse lykke til videre. :-)

Jeg er 165 cm og veide 80 kilo da jeg ble gravid (mot 67 kilo med førstemann). Jeg har også noen kilo og ta av! Så jeg holder nærmer også unna søtsaker, brus og annet "tull", og spiser mye bær og frukt som erstatning :) Nå er jeg 19+2, og har gått opp 2 kilo. Håper på å holde meg på rundt 10 kilo opp til sammen :) Ingen rundt meg har reagert på hva jeg spiser, siden jeg bare sier jeg ikke har lyst på når jeg er gravid ;)

Jeg gikk heller ikke ned noe ved å amme sist, så regner med at det blir slik denne gangen også.. Heldigvis ble 12kg borte så fort jeg hadde født, men hadde likevel 10-15kg igjen som jeg rakk å gå ned før jeg ble gravid igjen, over 2år senere..
Det er helt forferdelig å se på bildene med meg og nyfødt :p skjønner ikke at det er mulig å bli så stor!!

Jeg spiser frukt/yoghurt til mellommåltid og grønnsaker til middag, gjerne kylling eller fisk, så vet at jeg får i meg bedre næringsstoffer nå enn før jeg ble gravid.. + at jeg tar kosttilskudd for gravide..

Jeg er også kraftig overvektig, og har større sjanse for å få svangerskapsdiabetes. I tillegg er ikke alderen på min side sånn sett. (35). Får oppfølging på Adipol på Riksen, med jordmor og ernæringsfysiolog. Nå kan jeg mye om kosthold fra tidligere vektnedgang, og lever nå som jeg gjorde da. Det er ikke snakk om slanking, men å kutte ut alt av sukker og sukkerholdig brus. Være forsiktig med raske karbohydrater, og spise jevnlig for å holde et jevnt blodsukker. Det er også viktig å få beveget seg noe for å forbrenne noe av glukoselagrene i kroppen. Alle jeg har møtt har vært positive til dette, og ikke tvunget på meg usunne ting. Jeg har bare sagt at jeg har "sukkerstopp" pga svangerskap, og da er det liksom greit.

Nå er det lenge siden jeg har veid meg, skal til ernæringsfysiolog til tirsdag, får se om det gir noen resultater da. Vekt hjemme blir jeg bare stresset av. For 5 uker siden hadde jeg gått ned 1 kg. :)

Jordmor sier forøvrig at ved kraftig overvekt skal man helst ikke gå opp mer enn 5-7 kg. Så det er mitt mål. Barnet henter uansett ut det det trenger, og ved overvekt har man mye overskuddsenergi.

Masse lykke til videre! :)

Takk :)
Jeg tenker også at babyen tar det den trenger uansett.. Mange normalvektige som kaster opp hele svangerskapet og går ned i vekt, men likevel får babyen i seg det den trenger :)

Håper jeg klarer å holde vekta så lenge som mulig.. Men føler at ved en utskeielse så er det en eller to kilo opp med engang :p det skal ikke være lett hehe

Veldig bra å holde seg unna dårlige valg!! Hvis du bevisst holder deg på et kaloriunderskudd hver dag vil jeg si at det bikker over til slanking.. Husk at kroppen jobber masse for å produsere barnet! Og man trenger ikke mer enn 150-300kalorier mer gjennom siste del av svangerskapet!

Men hvis du spiser regelmessig, ikke sulter deg, spiser varierer og får i deg næring er du jo bare bevisst på hva du putter i munn!! Da kan det hende du holder deg til de kiloene du burde gå opp i svangerskapet! Det er vel 12 kilo som er normalt å gå opp ifht hva morkake, livmor, blod, vann osv veier!

Jeg er veldig overvektig, men vil ikke si at jeg slanker meg. Ja jeg spiser litt sjokolade i blant og litt brus av og til det innrømmer jeg :p men jeg gikk opp 2,5kg fra jeg ble gravid til jeg var i uke 18, men nå har jeg tydeligvis gått ned 2kg siden uke 18 og til uke 20+4, å jeg har ikke gjort noen endringer siden jeg ble gravid. Jeg endret kosthold sommer 2014, og da gikk jeg ned 12kg til jeg ble gravid, så håper egentlig det holder seg sånn fremover, for jeg ønsker ikke å gå opp mer enn nødvendig :/

Å spise ekstra sunt under graviditeten er ikke slanking. Særlig hvis man har for mye fra før, er det bare bra å passe på hva man spiser.

Jeg har i mange år hatt 5-10 "av-og-på-kilo" som kommer og går etter hvor flink jeg er til å passe kosten. Sist svangerskap mistet jeg lysten på alt av godis, da gikk jeg ned 5 kg de første månedene, opp 10 fram til fødsel, så ned 15 kg i løpet av de første to ukene etter fødsel da alt vannet i kroppen forsvant. Så endte 10 kg under startvekta. Jeg mistet nok dessverre mye muskler og ikke bare fett, så var i ganske dårlig form (mistet mye blod etter fødselen også, så kan være delvis derfor).

Bare spis sunt du, og drit i hva andre sier, men det kan være lurt å bevege seg en del også, så muskelmassen beholdes, den trenger man i barsel/ammeperioden når det blir mye bæring og trilleturer :)

Godt det ikke bare er meg :P Jeg også håper jeg holder meg der jeg er nå, 6kilo, i hvertfall inntil videre nå når babyen ikke veier en halv kilo engang :P
Det må være lov å kose seg en gang i blant selv om man er overvektig :P Det er bare så veldig synd at kroppen min bare eser ut før jeg omtrent har fortært en sjokolade haha :P Jeg synes fakisk det er lettere å holde seg helt unna sukker, enn å ha en dag i uka, men sprekker ofte skikkelig når jeg først lar meg ha en godis dag :P

Jeg er heldigvis fortsatt noen kilo mindre nå enn det jeg var før mitt første svangerskap, og det er jeg veldig glad for..!

Godt det ikke bare er meg :P Jeg også håper jeg holder meg der jeg er nå, 6kilo, i hvertfall inntil videre nå når babyen ikke veier en halv kilo engang :P
Det må være lov å kose seg en gang i blant selv om man er overvektig :P Det er bare så veldig synd at kroppen min bare eser ut før jeg omtrent har fortært en sjokolade haha :P Jeg synes fakisk det er lettere å holde seg helt unna sukker, enn å ha en dag i uka, men sprekker ofte skikkelig når jeg først lar meg ha en godis dag :P

Jeg er heldigvis fortsatt noen kilo mindre nå enn det jeg var før mitt første svangerskap, og det er jeg veldig glad for..!

Jeg er også sånn som eser ut bare jeg ser på en sjokolade eller noe!!!

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Hadde tenkt å holde veldig igjen på kg ved å spise sunt, men plutselig de siste ukene har jeg rast opp i vekt. Denne tråden din har derimot fått meg til å ville skjerpe meg. Så i dag er dag 1 av å være sunn igjen etter at jeg falt av for noen uker siden :-)

Hehe, det er heldigvis ikke forsent å gjøre noe med kostholdet nå :D

Slanker meg ikke, men er bevisst på kostholdet og trening. Godteri kun på lørdager trener spinning 2-3 ganger i uka. Blir lite turgåing pga bekkenløsning....

Jeg tror ikke det er for gale å "slanke seg" (les: passe vekta) litt under graviditeten dersom man har litt ekstra kg å gå på og ikke fjerner næringsstoffer fra kosten :-)
Dersom man går på streng lavkarbo, ren shake-diett eller rett og slett afrika-diett under graviditeten kan jeg forestille meg at det ikke er mest gunstige vekstvilkårene for den lille i magen. Men kroppen er fantastisk og finner energi og lagrede næringsstoffer i fettreserver så så lenge vi spiser variert og får i oss det vi trenger så går alt bra. :-)

Back
Topp