Gravid og slanking

FruSkjong

Flørter med forumet
Jeg er gravid (termin desember 2012). Min idealvekt er egentlig mellom 65-70, men jeg veier idag 82kg.. har liksom aldri kommet ned i "matchvekt" etter graviditetene mine...

Har gått ned 5kg på ketolyse for noen uker siden men har sluttet med det nå.. men hva kan jeg gjøre for å ikke legge på meg alt for mye i svangerskapet. Vet at man ikke skal slanke seg, men hadde jo vært flott å slippe å legge på seg mer enn nødvendig.....

Hvis du fokuserer på å mosjonere fast, spise 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker, frukt og grønt til mellommåltid, og ellers ganske vanlig kost, begrenset av søtsaker og tomme kalorier, så kommer du langt altså. :)

Nå er det første April, og jeg tror du allerede vet det godt, men sånn i tilfelle: Det er HELT normalt å legge på seg 12 kg i et svangerskap, og man skal ikke gå inn for å slanke seg mens man er gravid. Men å spise sunt er jo alltid bra, gravid eller ei..

Det er forskjell på å slanke seg med diett og det å spise sunt og variert. :-)I samråd med diabetessykepleier og ernæringsfysiolog i forbindelse med svangerskapsdiabetesen min sist så spiste jeg slik at jeg gikk totalt ned i vekt i svangerskapet. Ut kom ei flott jente så gjennomsnittlig som det kan bli (3470 g og 50 cm).

Mitt tips er å styre unna alt av søtsaker, snacks og selv kaker i selskap.
Fokuser på sunne middager, mye grønnsaker og mindre potet/ris/pasta til middag. Pannekaker er fyfy :-P Spis til du er akkurat innenfor metthet og så passer du på å spise ca hver 3 time og senest kl 20.

Pga "antipica" på brød så spiste jeg en skål med yoghurt med 4 kornsblanding til frokost, lunsj og kvelds, og så vanlig middag. Var møkklei av yoghurt for å si det mildt, he he.
Jeg gikk ned i svangerskapet og det bare fortsatte å rase ned etterpå siden jeg ikke hadde tid til å spise, he he.

kutt ut godteri, potetgull, brus, kaker, hvetebakst.
spis grove kornprodukter, rent kjøtt og fisk og grønnsaker:) ikke mer en 2 frukt om dagen.
få opp pulsen minst en gang om dagen.

At du skal spise senest kl 20 er bare tull... Kroppen trenger energi for å sove (spørs jo når du legger deg på kvelden da), men jeg spiser alltid middag mellom kl 17 og 18 og da må jeg ha et kveldsmåltid (rundt 20.30 - 21.00). Men jeg spiser aldri mer enn to grove knekkebrød med pålegg eller max en brødskive. Så ikke noe voldsom kcal-inntak på kvelden nei.

Ellers pass på å få i deg magre meieriprodukter (skummet/ekstra lett melk) og mye grønnsaker :-)

Og sist men ikke minst, jeg sliter med det samme som deg (termin i nov), men jeg prøver å trene 3 ganger i uken i tillegg til å være litt aktiv i hverdagen. Lykke til! :-)

spis d du vil men begrens søtsaker og for store posjoner me mat :) regelmessig turgåing e kjempebra og svømming e og kjempebra for kroppen :) drikk masse vann og spis masse mat me fiber i :) spis kver 2-3 time :)

Bouncing buttplug skrev:
Nå er det første April, og jeg tror du allerede vet det godt, men sånn i tilfelle: Det er HELT normalt å legge på seg 12 kg i et svangerskap, og man skal ikke gå inn for å slanke seg mens man er gravid. Men å spise sunt er jo alltid bra, gravid eller ei..

Ja jeg vet at det er normalt å legge på seg, har 3 barn allerede og har lagt på meg ca 14kg hver gang... og etter sistemann så beholdt jeg liksom vekten jeg hadde da jeg var høygravid...å hadde jo håpet at hvis jeg var veldig flink denne gangen så kanskje vi kunne bruke litt av det jeg har samlet opp til de dårlige tidene som aldri kommer  ;) Jeg vet jo egentlig at man må spise sunt og trene, men er liksom noe med det når andre sier det..... :D

Lizz83 skrev:
At du skal spise senest kl 20 er bare tull... Kroppen trenger energi for å sove (spørs jo når du legger deg på kvelden da), men jeg spiser alltid middag mellom kl 17 og 18 og da må jeg ha et kveldsmåltid (rundt 20.30 - 21.00). Men jeg spiser aldri mer enn to grove knekkebrød med pålegg eller max en brødskive. Så ikke noe voldsom kcal-inntak på kvelden nei.

Ellers pass på å få i deg magre meieriprodukter (skummet/ekstra lett melk) og mye grønnsaker :-)

Og sist men ikke minst, jeg sliter med det samme som deg (termin i nov), men jeg prøver å trene 3 ganger i uken i tillegg til å være litt aktiv i hverdagen. Lykke til! :-)

Ikke sant, jeg hater også når det snakkes om at man ikke skal spise etter 20 og sånt. Er jeg sulten, så spiser jeg. Men prøver å ikke spise store måltider så seint på kvelden, med mindre det er noe spesielt. 

Herregud så paranoide alle er ift 1. april...

Det er da helt naturlig å ikke ville legge på seg mer enn nødvendig i et svangerskap, og hun sier i tillegg at hun vet man ikke skal slanke seg når man er gravid.

Spis sunt, ligg unna raske karbohydrater og for mye feit mat, beveg deg.

Bouncing buttplug skrev:

Jeg tror ikke du leste riktig jeg. Hun lurer på hva hun skal gjøre for å ikke legge på seg MER enn nødvendig. Ingen som snakket om slanking her.

Mrs Lutz skrev:
spis grove kornprodukter, rent kjøtt og fisk og grønnsaker:) ikke mer en 2 frukt om dagen.

Frukt og grønt kan du spise så mye du vil av med mindre du har høyt blodsukker. Det er faktis veldig viktig å få i seg nok frukt og grønt.

Lissyjane skrev:

Mrs Lutz skrev:

Frukt og grønt kan du spise så mye du vil av med mindre du har høyt blodsukker. Det er faktis veldig viktig å få i seg nok frukt og grønt.

Hvis du pøser på med frukt blir du feit.
Det er en del sukker i frukt, og det er en del kalorier.
Men litt kan man spise.
Grønnsaker derimot, der kan man pøse på.

Bedre å få i seg næringsstoffene fra grønnsaker enn fra frukt, grønnsaker inneholder ikke sukker.

Tøsa! skrev:

Lissyjane skrev:

Mrs Lutz skrev:

Men litt kan man spise.

Bedre å få i seg næringsstoffene fra grønnsaker enn fra frukt, grønnsaker inneholder ikke sukker.

Ærlig talt, jeg er på vektklubben og jeg kan bestandig ty til frukt når jeg vil få i mindre kalorier. Klart man ikke bør overdrive, og det er jo forskjell på fruktene, men det er virkelig ingen krise å spise mer enn to frukter om dagen. Og man må nok spise ekstremt mye frukt dersom de skal være årsaken til at man blir feit, gitt. 

Tøsa! skrev:

Lissyjane skrev:

Mrs Lutz skrev:

Men litt kan man spise.

Det er forskjell på å pøse på og å spise tre fire frukt for dagen. Man blir ikke feit av fire mandariner for eksempel. Gulrøtter og mais er det mye sukker i. Og gulrøtter er det veldig lett å knaske i seg. Man forbrenner mer når man er gravid, så man tåler litt mer kalorier også. Men at man ikke skal spise mer enn to for dagen, har jeg svært vanskelig for å tro at en jordmor eller en lege ville støttet oppunder med mindre det var noe spesielt. Man sitter jo SOM REGEL ikke å spiser seg dritmett på frukt hver dag. (Les: SOM REGEL)

Spis sunt! Alltid :)
Noen over her nevnte 1/3 av middagen til grønnsaker, jeg syns man burde satse på halvparten! :)

Jeg gikk ned 8kg i første halvdel av siste svangerskap. Ikke av slanking, men av å spise sunt. :)

Lissyjane skrev:

Mrs Lutz skrev:

men nå skrev ikke jeg frukt OG GRØNT! jeg skrev frukt. man bør spise minst 5 om dagen (den har vel alle hørt om) men man skal spise max 2 frukt pga sukker (uansett høyt blodsukker). og man skal da spise 3 grønnsaker. man skal IKKE spise 5 frukt, det er alt for mye!

Hold ett sunt kosthold og gå deg noen turer.. tror det vil hjelpe på...
Det skal jeg neste gang jeg blir gravid ihvertfall

snakk med legen - å få hjelp til å finne et kaorinivå som er bra for deg og baby'n :)

Mrs Lutz skrev:

Lissyjane skrev:

Mrs Lutz skrev:

men nå skrev ikke jeg frukt OG GRØNT! jeg skrev frukt. man bør spise minst 5 om dagen (den har vel alle hørt om) men man skal spise max 2 frukt pga sukker (uansett høyt blodsukker). og man skal da spise 3 grønnsaker. man skal IKKE spise 5 frukt, det er alt for mye!

Jeg har ikke skrevet at hun skal spise fem frukt har jeg det?  Jeg kan spise to frukt for dagen og jeg har svangerskapsdiabetes. Da sier det seg selv at en som ikke har det kan spise mer enn meg.

Back
Topp