Gravid og søtsugen

Lille meg 90

Glad i forumet
Hei alle dere der ute. Har et spørsmål. Trenger virkelig tips og råd no. Jeg er gravid i 4 mnd. Siden jeg ble gravid så har jeg hadd et volsomt søtsug. Må ha søtsaker og slikkerier. Jeg har hadd søtsug før, men aldri så kraftig som no. Jeg klare rett og slett ikke å motstå søtsaker. Har snakket med jordmor om dette, men ho hadde ingen tips å gi meg. Derfor spørr jeg dere om råd. Jeg vil ikke spise søtsaker, jeg vil spise sunt. Men klare det rett og slett ikke. Er det noen av dere som har tips og råd på hva jeg kan gjøre for å slippe dette søtsuget?
 
Helt det samme her :p Sliter!! Cola, sjokolade +++ klarer ikke motstå det!!!
 
Teit forslag kanskje, men har du prøvd å tømme huset for godteri, chips o.l. og i stedet kjøpe inn f.eks grønnsaker med en god dip til? (Rømmedip, guacamole, hummus, tomatdip, etc.) Agurk, gulrøtter, paprika o.l. egner seg godt til dip syns jeg, ungene er også veldige glade i det :) Hvis brus er en utfordring, kan du jo vurdere å lage eller kjøpe inn litt smoothie f.eks.

Da får du i hvert fall i deg en del sunne næringsstoffer samtidig som det smaker skikkelig godt!
 
Takk for tips :). Jeg har kunne fjernet alt, men min samboer er en godtermums. Han kjøper inn masse smågodt så sitt han forran meg å spis.
 
Takk for tips :). Jeg har kunne fjernet alt, men min samboer er en godtermums. Han kjøper inn masse smågodt så sitt han forran meg å spis.
Altså, det er nå veldig dårlig gjort... Kan dere ikke bli enige om 1 snopedag i uken? Høres ut som det er flere som kunne trengt å riste av seg søtsuget etter julen;) Er gjerne lettere å gjøre det sammen, og ingen har godt av smågodt hver dag. En baby burde være motivasjon nok :)

Ellers er mitt beste tips å spise frokost, og ikke utsette måltider. Da slipper man det voldsomme søtsuget på kvelden. Men hvis dere spiser snop hver dag, vil nok kroppen crave det uansett. Da er det bare å bite tenna sammen, og finne alternativer. Det går ganske raskt over hvis du holder deg unna sukker, men er jo fælt akkurat der og da.

Lykke til!
 
Ja det e dårlig gjort. Han vet jeg ikke burde spise snop. Jeg prøver å ikke spise. Men kroppen hår automatisk til snopet hehe. Har prøvd å spise et eple eller gulrot hvis jrg får det suget. Men har fortsatt sug når jeg er ferdig med eple. Skal prøve enda hardere å stå i mot fristelsen. :)
 
Kjenner til problemet, slet med det samme da jeg gikk gravid.
Løsningen for meg ble godtedag en dag i uka (det gjaldt mannen også!) Ellers når søtsuget kom forsøkte jeg å finne andre alternativer som jeg syntes var godt, men litt sunnere enn smågodt og sjokolade. F.eks startkjeks med brunost, et glass sjokolademelk, kornmos tranebær kjeks....
Og i stede for brus drakk jeg heller saft uten tilsatt sukker.
Tenker du bær da det opp med samboer at du bær spise mindre snop og at det er vanskelig når han sitter å dytter i seg rett foran deg. Enten får han la være eller gjøre det i det skjulte, slik som man gjør når man har små barn og suget på dagtid blir for stort :hilarious:
 
Sa til min samboer at alt av godteri pg søtsaker sku kastes. Å at vi kun skal ha det i hus en gang i uka. For jeg sliter med å holde meg unna det når jeg vet vi har det i hus. Å at jeg ikke kan spise så mye av det. Han sa bare at potetgull e ikke slikkeri og sukker.
 
Jeg er veldig glad i Philadelphia med melkesjokolade! Den er ganske grei på næringsinnholdet, og når jeg får søtsug så hjelper det godt med ett knekkebrød med den som pålegg :)
 
Mye sukker og tomme karbohydrater er veldig uheldig på generelt basis, og spesielt i svangerskapet da det påvirker barnet. Det er mange studier som viser at høyt sukkerinnhold kan føre til 1. stort barn ved fødsel 2. overvekt senere 3. en varig "sug" etter junkfood med eldre alder. Så med det i tankene...

Fett! Fett er utrolig viktig å få i seg, spesielt i svangerskap.Samme med kjøtt, eggeplommer og kefir/surmelk/yoghurt iom at man ikke drikker rå melk i Norge.

Søtsug fikser jeg med:

4-6 eggeplommer
1-2 dl fløte
3-4 dl rå melk/kefir/(røros sin uhomogeniserte melk er ok)
1-2 ts honning eller maple sirup
1 banan
1-4 dl søte bær/frukt (mango, jordbær, ananas)
Hiv alt i en blender. La det være i frysen og rør litt innimellom. Blir en nydelig iskrem lignende smak.

Kan varieres med:
Jeg skipper bær/frukt og har i en ts hasselnøttpålegg for en fantastisk søt god iskremsmak

Ved å ha i eggeplommer gir du i mye næring som du trenger. I tillegg til fett. Fløten gir fett. Om du ikke tåler fløte melk så kan du bruke kokoskrem :)

Snop(også fantastisk etter fødsel)

Rent smør
1 - 4 ss kokosolje
1 ss maple sirup eller honning
En valgfri smak:
Kakaopulver
Lakrispulver
Kokosflak
Mandelflak
Frysetørket bringebær
Tørket frukt

Sleng alt i en miksmaster til du får nydelig fluffy krem! Bruk en kremsprøyte eller sånne isfikurer og del opp. Ha i frysen og spis når du vil ha! MMmmm <3

Hjemmelaget sjokolade:

Kakaosmør
Kaka
honning eller maple sirup
fløte eller kokoskrem

- Smelt 100 gram kakaosmør og 50 gram kakomasse i vannbad. Søt med 1-2 ts maple sirup eller honning, ha i 1 dl fløte eller kokoskrem. Hell i små figur brett og frys. :D
 
Mye sukker og tomme karbohydrater er veldig uheldig på generelt basis, og spesielt i svangerskapet da det påvirker barnet. Det er mange studier som viser at høyt sukkerinnhold kan føre til 1. stort barn ved fødsel 2. overvekt senere 3. en varig "sug" etter junkfood med eldre alder. Så med det i tankene...

Fett! Fett er utrolig viktig å få i seg, spesielt i svangerskap.Samme med kjøtt, eggeplommer og kefir/surmelk/yoghurt iom at man ikke drikker rå melk i Norge.

Søtsug fikser jeg med:

4-6 eggeplommer
1-2 dl fløte
3-4 dl rå melk/kefir/(røros sin uhomogeniserte melk er ok)
1-2 ts honning eller maple sirup
1 banan
1-4 dl søte bær/frukt (mango, jordbær, ananas)
Hiv alt i en blender. La det være i frysen og rør litt innimellom. Blir en nydelig iskrem lignende smak.

Kan varieres med:
Jeg skipper bær/frukt og har i en ts hasselnøttpålegg for en fantastisk søt god iskremsmak

Ved å ha i eggeplommer gir du i mye næring som du trenger. I tillegg til fett. Fløten gir fett. Om du ikke tåler fløte melk så kan du bruke kokoskrem :)

Snop(også fantastisk etter fødsel)

Rent smør
1 - 4 ss kokosolje
1 ss maple sirup eller honning
En valgfri smak:
Kakaopulver
Lakrispulver
Kokosflak
Mandelflak
Frysetørket bringebær
Tørket frukt

Sleng alt i en miksmaster til du får nydelig fluffy krem! Bruk en kremsprøyte eller sånne isfikurer og del opp. Ha i frysen og spis når du vil ha! MMmmm <3

Hjemmelaget sjokolade:

Kakaosmør
Kaka
honning eller maple sirup
fløte eller kokoskrem

- Smelt 100 gram kakaosmør og 50 gram kakomasse i vannbad. Søt med 1-2 ts maple sirup eller honning, ha i 1 dl fløte eller kokoskrem. Hell i små figur brett og frys. :D
Tusen takk:) det skal jeg prøve å lage:)
 
Tusen takk:) det skal jeg prøve å lage:)
Enkelt godteri forøvrig er bær/frukt og krem/vanilje krem.

jeg var helt gal etter vaniljekrem under forrige svangerskap og laget hjemmelaget . Men det er jo stress når man vil ha kor godt NÅ.
da er for eksempel eple/pærer genialt. Sleng inn i ovnen med kanel og honning/sukker og server med fløte og smør.

i tillegg til p dekke søtsug gir det næring og gir metthet.
 
Sleit også med søtsug gjennom begge svangerskapene mine. Jeg spiste brødskiver med brunost og drakk et glass melk til frokost, lunsj og kvelds, innimellom måtte jeg også ha nattmat. Dagen etter at babyen kom til verden klarte jeg ikke smaken av brunost engang, skjønner ikke hvordan jeg kunne være så avhengi av den brunosten, for det fantes ikke godt mer. Sliter også med å få i meg melk nå, men den tok det lengre tid før at jeg fikk nok av.
 
Jeg er veldig glad i Philadelphia med melkesjokolade! Den er ganske grei på næringsinnholdet, og når jeg får søtsug så hjelper det godt med ett knekkebrød med den som pålegg :)

Samme her :) jeg bruker den til speltlomper da.

Ellers er jeg blitt veldig positivt overrasket over Funkygines sjoko- og peanøttsmørsmoothie. Erstatter (nesten) smågodt! :)
 
Hos meg startet søtsuget i tredje trimester, og jeg har så utrolig lyst på sjokolade HELE tiden! Løsningen for meg er å ikke kjøpe det, jeg kjøper bare litt snop når det er helg.
I stedet så unner jeg meg frukt og vanilje-kesam stort sett hver dag, kutter opp druer, epler, appelsin og annen frukt jeg har lyst på og blander det i mager vanilje-kesam. Ikke det samme som sjokolade, men godt likevel.
 
For meg hjelper det å spise mat, brødskive/knekkebrød/salat/middag. Kroppen min er visst egentlig bare sulten og tigger etter mat fort! Etter jeg har spist er søtsuget borte og tanken på søtt slår meg ikke en gang. Men så blir jeg superkvalm av godteri for tiden, får nok etter noen biter sjokolade og har aldri vært en potetgull person. ☺️
 
For meg hjelper det å spise mat, brødskive/knekkebrød/salat/middag. Kroppen min er visst egentlig bare sulten og tigger etter mat fort! Etter jeg har spist er søtsuget borte og tanken på søtt slår meg ikke en gang. Men så blir jeg superkvalm av godteri for tiden, får nok etter noen biter sjokolade og har aldri vært en potetgull person. ☺️
Drev å gikk ned i vekt rett før jeg ble gravid. Da spiste jeg ikke noe søtsaker. Men når jeg bl6r gravid sp ble søt behovet volsomt sterk. Aldri hadd et så kraftig søtsug før hehe:). Kan spise brødskive men likevell e søtbehovet der:(
 
Back
Topp