Gravid og Paralgin forte

MyFairytale <3

Glad i forumet
Heisann..
Er det noen her som har erfaring med å gå på paralgin forte mens man er gravid? Jeg fikk skrevet ut det av legen i går pga sterke smerter sammenhengende med en kraftig bihulebetennelse..
Syntes jeg har merket mindre liv av mageboren i dag enn tidligere, kan mageboer'n bli sløv av det også?
Vet det ikke skal være farlig, men..
Kan selvfølgelig også være tilfeldig, er jo tidlig enda, og ikke like mye liv hver dag kanskje :-P

Sent from my LT26i using BV Forum mobile app

Jeg har ingen erfaring, men om legen vet du er gravid er det jo uforsvarlig av han/ho om du får medisiner som ikke kan brukes?! Jeg ville stolt på legen jeg, men ville nok først lest mye om evt påvirkning...

Jeg har fått utskrevet Paralgin forte pga migrene, måtte i en periode på noen dager for et par uker siden ta 4 en dag, 2 en dag og 2 neste dag. Dette er doser jeg har lov å ta, men som gjør meg enormt sløv. Ultralydjordmødrene reagerte på mengden jeg hadde lov å ta og jeg ble henvist tilbake til nevrolog. Men min svigerinne som er sykepleier slo opp på Paralgin forte og der står det at det ved høy dose daglig er blitt oppdaget at barn er født med abstinenser og lettere pusteproblemer, men ved mindre bruk er det ikke funnet noen skader hverken hos mor eller foster. Så hvis dette er et preparat legen har skrevet ut og du selv ikke blir kjempesløv så ville jeg brukt det uten bekymring. Men ja, du kan merke at babyen blir sløvere når du har tatt det.

Joda, hun undersøkte nøye og alt det der, så vet jo at det ikke påvirker ungen i noen stor grad! Står i pakningsvedlegget at legemiddelet går over til fosteret, men at virkningen på barnet antas å være uten betydning! Legen min er ganske nøye på slik og sjekker alt dobbelt opp før hun gir ut noe, så farlig er det nok ikke.. Bare merker at jeg ikke helt liker det hvis babyen blir "slapp" av det!

Helt enig med deg. Heldig som har en lege som er nøye og undersøker ting skikkelig da, det har ikke jeg.. :-/

Hei! Jeg har brukt Paraglin Forte siden uke 7 i svangerskapet pga at migrenen min ble MYE verre etter at jeg ble gravid, og i og med at jeg ikke kunne fortsette på mine vanlige migrenetabletter fikk jeg utskrevet P.F.

Jeg har hatt mange bekymringer ang dette, og pratet med flere. P.F. påvirker fosteret, men det er det "snilleste" legemiddelet du kan ta, som fungerer mot smerter (sa legen min.) Så lenge du holder deg under 8 stk på en dag og ikke bruker over 4 hver dag i lengre tid, så skal dette gå bra. Jeg har tatt mye i perioder, og har bekymret meg for mindre bevegelser, men jeg tror dette var tilfeldig, og at barnet bare lå annerledes en stund. Jeg blir veldig sløv av P.F, men når det er det eneste som fungerer mot migrenen min, så må jeg også tenke på meg selv og min livskvalitet. For om jeg ligger i en uke uten smertestillende og har det vondt, så går det nok like mye utover barnet i magen.

Tro meg, jeg forstår bekymringene dine :)

Tusen takk for svar. Vi mistet nettet i går kveld og kom ikke tilbake før nå! Trollungen i magen ble superaktiv da jeg la meg i går heldigvis! :-) jeg skal ikke ta det over lang tid, men eneste som virket da smerten var på sitt verste :-) i dag har jeg klart meg uten og håper det fortsetter slik!

Blir plutselig så mye ekstra bekymringer når man deler kropp med noen :-P

Bruker selv for kronisk sterke smerter og div "problemer". Aldri merket noe på huleboeren. Har snakket med lege og tryggmammamedisin og PF og paracet er som sagt over, de snilleste smertestillende under svangerskap :)

Man skal være forsiktig med bruk når det nærmer seg fødsel, da noen barn da er født med abstinenser :(

Back
Topp