Gravid og nesespray!!

Parmadilien

April 2013's alvemamma ♥♥♥
VIP
Oh no!!! Er forkjøla og har brukt nesespray i noen dager nå - helt til jeg kom pp at man jo ikke skal bruke Otrivin comp når man går gravid :-( :-( Kan det ha skjedd noen skade..? Burde jeg si ifra eller spørre noe sted..?

Snakk med apotek eller føden.
Da e gikk gravid fikk e beskjed av legen at e ikke måtte bruke noen slags nesespray forutenom saltvann (som ikke fungerte på meg). Kom på fødestua og fikk beskjed om at e fint kunne bruke nesespray. Hadde med otrivin og det sa de at e kunne bruke.

Som farmasøyt kan jeg berolige deg med dette svaret fra den tryggeste kilden i Norge ang legemiddelinformasjon.

I følge preparatomtalen skal Otrivin Comp ikke brukes under graviditet hvis det ikke er strengt nødvendig. Det foreligger lite dokumentasjon på bruk av nesespray med xylometazolin og ipratropiumbromid under graviditet. Basert på dokumentasjon på enkeltsubstansene brukt under graviditet, er det ingen holdepunkter for økt risiko for fosterskade. Det forutsettes imidlertid bruk innenfor anbefalt dosering og behandlingsvarighet (7 dager).

Med andre ord, ikke noe problem at du glemte deg og brukte det, men kjøp en vanlig nesespray når du har mulighet.

Som farmasøyt kan jeg berolige deg med dette svaret fra den tryggeste kilden i Norge ang legemiddelinformasjon.

I følge preparatomtalen skal Otrivin Comp ikke brukes under graviditet hvis det ikke er strengt nødvendig. Det foreligger lite dokumentasjon på bruk av nesespray med xylometazolin og ipratropiumbromid under graviditet. Basert på dokumentasjon på enkeltsubstansene brukt under graviditet, er det ingen holdepunkter for økt risiko for fosterskade. Det forutsettes imidlertid bruk innenfor anbefalt dosering og behandlingsvarighet (7 dager).

Med andre ord, ikke noe problem at du glemte deg og brukte det, men kjøp en vanlig nesespray når du har mulighet.
Takk!!! Da slapoer jeg av litt mer, og kjøper abnen på apoteket i morra ^_^

Vil vanlig nesespray si saltvann? Jeg er "avhengig"av nesespray.. Konstant tett i nesa pga huset vi bor i..

Vil vanlig nesespray si saltvann? Jeg er "avhengig"av nesespray.. Konstant tett i nesa pga huset vi bor i..

Med vanlig nesespray mener jeg vanlig otrivin ikke comp. Men otrivin/zymelin osv skal maks brukes i 10 dager sammenhengende og så 14 dager pause før ny runde. Hvis jeg var deg ville jeg ha prøvd feks miwana pluss er en saltvannsspray som inneholder mer salt og som derfor demper hevelsen i nesa mer enn en vanlig saltvannsspray.

Sikker på at du ikke har blitt avhengig fordi du har brukt den for lenge og derved gjort slimhinnene reelt avhengig? Det et en grunn til den ti dagers regelen

Jeg fikk beskjed av legevakten at jeg kunne bruke vanlig otrivin som står på pakken. Trengte jeg flere ganger kunne jeg bruke vanlig saltvannsspray så mye jeg ville

Sikker på at du ikke har blitt avhengig fordi du har brukt den for lenge og derved gjort slimhinnene reelt avhengig? Det et en grunn til den ti dagers regelen

Ja, det er jeg sikker på. Har vært omtrent konstant tett i nesa etter jeg flyttet hit, annet enn på sommeren. Har brukt nesespray nesten daglig (4 ganger i uka kanskje) de 3 siste ukene bare, kun om kvelden før jeg legger meg.

Selv om du var tett før, reelt, så kan du fint gjøre deg avhengig likevel.

Med vanlig nesespray mener jeg vanlig otrivin ikke comp. Men otrivin/zymelin osv skal maks brukes i 10 dager sammenhengende og så 14 dager pause før ny runde. Hvis jeg var deg ville jeg ha prøvd feks miwana pluss er en saltvannsspray som inneholder mer salt og som derfor demper hevelsen i nesa mer enn en vanlig saltvannsspray.
Jeg har brukt Miwana plus mye denne høsten, og jeg syntes den fungerer kjempebra (og mye bedre enn de andre variantene). Anbefales! :)

Back
Topp