gravid og nattevakter

Kani

Betatt av forumet
Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Er 5-6 uker på vei.
Jeg jobber som sykepleier og jobben en god del natt. Har hørt at gravide har krav på å bli fritatt for nattevakter. Stemmer dette? Og i safåll hvorfor? er det større sjanse for å abortere dersom man jobber mye netter??
Håper på svar for ble litt usikker på hva jeg skal gjøre...[:)]

vet ikke om man har krav på å bli fritatt fra nattevakter av de grunnene du skriver, men man har krav på tilrettelegging på arbeidsplassen.

Jeg fikk gå over til dagtid pga jeg hadde store problemer med å snu døgnet etter at jeg ble gravid, snakk med legen din i første omgang [:)]

Om man har krav på det vet jeg ikke, men jeg sluttet å jobbe nattevakter da jeg var ca 15 uker på vei. Det handlet om at jeg sov veldig dårlig, var veldig sliten og litt høyt blodtrykk. Legen anbefalte meg å ikke jobbe netter. Jeg kunne få sykemelding på det, men snakket først med jobbenn om hva legen hadde sagt, de var engie, og bare gjorde om vaktene mine uten sykemelding. Det resulterte i at jeg fortsatte å jobbet 100%, men bare dag/kveldsvakter. [:)]

ok. Men da avventer jeg og ser hvordan formen blir utover jeg da. Kan jo hende jeg kan jobbe noen nattevakter[:)]

Jeg er spl selv og jobber tre delt turnus. Jeg søkte litt om dette da jeg ble gravid og forskningen tyder på at man løper noe større risk å spontanabortere når man jobber netter enn ellers, men det er bare inn til uke 12. Men forskningen var ikke entydig. Du kan jo google og se hva du finner! Jeg tenker og at det spørs hvor du jobber, om det er på typ sykehjem der man kan ta det rolig på nettene eller på sykehus der man knappt klarer å få sette seg ned i løpet av vakten. Jeg bad om fritak fra nettene og fikk det, hadde noe å gjøre med tilrettelegging og at jeg jobber åt en ia bedrift. Lykke til!

Back
Topp