gravid og MR rønken

Iseliija

Betatt av forumet
Noen som vet hvor farlig MR er når man er gravid?
Tok en test i forje uke og den var negativ så dro å fikk ta MRrønken av ryggen. men, så har det seg slik at når jeg da tok en test i mårrest så var testen positiv. Hvor stor fare er det for at mr rønken kan ha gjort noe skade? testen viste 3+, så er vell rundt 5 uker på vei
 
Er ingen ekspert, men har hatt en god del MR undersøkelser. Måtte du ha kontrastvæske? Det tror jeg ikke er så bra for babyen, men i og med at du var så tidlig i svangerskapet deler jo ikke mor og barn blod enda, så det har sikkert gått bra. Har hørt noen teorier om at det bråker fælt for babyen i MR maskinen også, men så tidlig har den jo ikke utviklet noe hørsel, så kan ikke tenke meg at det er så farlig. Er du usikker så kan du jo kontakte de du tok MR hos og spørre. Det går sikkert bra :)
 
Jeg var dårlig og måtte på røntgen  i mars, da var jeg ca 5mnd på vei, og da ble jeg innlagt pga at jeg måtte i MR pga at dette er den tryggeste røntgen når man er gravid... Så er nok ingen fare... Og så tidlig som du er så er det nok ingen fare, var selv i vanlig røntgen når jeg var en mnd på vei ca fikk da bare et beskyttelseteppe over magen... 
 
jeg var hos en overlege her om dagen, og jeg blei frarådet på det sterkeste å ta CT av hode til etter jeg hadde født.
Er jo litt forskjell på MR og CT, men begge går jo ut på å scanne kroppen...

Men siden du må ta av ryggen må de jo scanne over magen... jeg trur nok jeg ville hørt, og om du kunne utsatt lengst mulig er jo det bra,iallfall minst til etter 12-18 uker kanskje?
 
takk for svar.
nei, har ikke fått kontrastveske, så akkurat det vil jo ikke være noe problem:) er bare redd strålingen kunne ha gjort noe skade. vell, skal il legen på fredag så får høre med henne hva hun mener.
 


kristin1986 skrev:
jeg var hos en overlege her om dagen, og jeg blei frarådet på det sterkeste å ta CT av hode til etter jeg hadde født.
Er jo litt forskjell på MR og CT, men begge går jo ut på å scanne kroppen...

Men siden du må ta av ryggen må de jo scanne over magen... jeg trur nok jeg ville hørt, og om du kunne utsatt lengst mulig er jo det bra,iallfall minst til etter 12-18 uker kanskje?

Blir litt vasnkelig siden jeg allerede har vært på MR,og fant først ut etterpå at jeg var gravid..


 
MR har ingen stråling, og det kan du ta når du er gravid, men du kan ikke ta med kontrastvæske. vanlig røntgen avgir  store doser stråling, og er ikke annbefalt å ta... 
CT husker jeg ikke så mye av... 
 
Jeg ville ringt avdelingen du var på.. Gravide skal helst ikke ta MR det første trimesteret pga fare for oppvarming av fostervannet.. Er sikkert ikke farlig siden du er så lite på vei. Men jeg ville ringt å hørt uansett. Det er ingen stråling som på andre røntgen undersøkelser så mye bedre undersøkelse som gravid med MR.
 
Min lege (på sykehuset) lar meg ikke få ta MR før jeg har født. Så det må jeg utsette til høsten..
Men jeg vet ikke hvor farlig det er for fosteret å gjøre det..
 
Sist jeg var gravid, var legene usikkre på noen funn på ultralydbildene. Jeg, og lillegutt, tok da MR av babyens hode. Dette var ca uke35. MR skulle være skånsomt og ufarlig for barnet i magen. Men, det var mye bråk, og lillegutt var passe spinnvill der inne under undersøkelsen :)
 
Back
Topp