Gravid og mat i Polen

Julismil

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei!

Er i Polen nå, og koser meg her. Snakket med jordmor i forkant iforhold til hvordan jeg skulle forholde meg til maten her nede. Hun mente at man kunne stole på at restauranter og hoteller i Polen behandlet maten riktig (vasket salat, gjennomstekt/kokt kjøtt osv). Har spist på fine steder og tenker at jeg har gått god så langt. Det jeg stusser mest på er melkeprodukter da jeg ikke vet om melken her nede er pasteurisert. Blir litt stress ifm. desserter ol. Har kjøpt noen nydelige cupcakes fra et skikkelig fint bakeri (så virkelig "high end" ut) og jeg stusser på om jeg bør spise dem eller ikke. Noen tanker eller erfaringer?

Jeg kom nettopp hjem fra Polen, og spiste nesten ingenting. Prøvde å spørre enkelte steder om melkeprodukter var pasteuriserte, men fikk bare dumme blikk tilbake. Jeg turte ikke sjanse på noe som ikke var stekt/kokt, så jeg er så innmari glad for at jeg er hjemme til mitt eget kjedelige kjøleskap, der alt er trygt.

Kjenner meg igjen i det du skriver, er jo bare stress med mat på ferie som gravid.. Jeg får også bare dumme blikk og "yes, No, it's goood" tilbake. Tror ikke de har visst hva de har svart på. Har valgt å stole på jordmor i forhold til salat og kjøtt, og tenker som så at de føder friske barn i Polen også. Cupcakene får mannen kose seg med, de tar jeg ikke sjans på. Gleder meg til å komme hjem ja!

Hotellfrokost er også et mareritt.. ikke spiser jeg ost eller kjøttpålegg. Ikke kokt egg, men har spist eggerøre da den så vidt jeg har forstått nesten alltid er laget på pulver og ikke "ekte egg" på hotell. Frokostblanding utgår siden det må melk på :p Spist litt crossainter, og idag tok jeg sjans på litt frukt også da jordmor mente jeg kunne stole på hotell/resturanter i forhold til mathygienen. Stress!

Ja, det er stressende. Det verste er at så innmari mange polakker ikke snakker noe særlig engelsk.

Jeg var ikke på ferie, så sånn sett hadde jeg ikke noen store forhåpninger til maten heller. Men jeg kjenner at jeg GLEDER meg til frokostbuffet på sommerferie i år!

Jeg var i Polen når jeg var 25 uker. Tenkte ikke så mye på pasteurisert eller ikke når jeg feks bestilte kakao med krem... UPS... :confused: Jeg var nøye med feks egg,kjøtt osv da.

Back
Topp