Gravid og influensa

Sprettrompa!

Elsker forumet
Noen som ikke har tatt vaksine og fått influensa i 2. Eller 3. Trimester? Hvordan gikk det?

Jeg har ikke vaksinert meg (burde gjort det), og blir til vanlig veldig syk, typ innleggelse på syskehus, når jeg får influensa. Nå har sønnen min på 6 år influensa og mannen jobber turnus og er borte. Altså jeg som må ta meg av han, og dette betyr mye nærhet og stor risiko for smitte. Jeg er livredd for ar jeg skal bli alvorlig syk og at det skal skje noe med babyen. Er 17 uker på veg. Har sendt mld til legen og søkt om råd. Mens jeg venter på svar hører jeg med dere.
 
Jeg hadde influensa under siste svangerskap da jeg var i andre trimester. I følge legevakten var det i utgangspunktet ingen stor fare, men jeg måtte først og fremst være obs på høy feber og fikk beskjed om å oppsøke lege dersom jeg ikke kom meg eller mageaktiviteten endret seg.

God bedring til gutten din, håper du holder deg frisk :)
 
Alvorlige komplikasjoner er heldigvis sjeldent, så derfor det er vanskelig å si akkurat hvor farlig det er, problemet er at de komplikasjonene man kan få er veldig alvorlige hvis man først er uheldig! Det er snakk om alvorlig sykdom for den gravide og nesten doblet risiko for dødfødsel om man får influensa i svangerskapet enn om man ikke får det (norske tall). Det er litt som å spise spekemat i svangerskapet - de fleste vil kunne gjøre det og det går helt fint, mens for noen uheldige vil det gå dårlig med babyen i magen.

Kan dere få besøk av besteforeldre ellernoe slik at sønnen din kan ivaretas av noen andre slik at du slipper de største smittekildene? Vaksina vil ta ca 14 dager før den får effekt, så kan være en ide å ta den i morgen om du kan, men den vil jo ikke beskytte om du allerede er smittet. Dog kan du få et mildere forløp om du skulle bli smittet seinere.

God bedring til sønnen og krysser fingrene for at du ikke smittes!
 
God bedring til sønnen og håper det går bra, ingen efaring desverre:/
 
Hadde det i første trumester om det teller. Varte ekstra lenge, men fikk ikke veldig høy feber. Ble dog sykmeldt en periode etterpå fordi jeg ble helt utmattet av det og både begynte å grine og nesten besvime når jeg var på legen.
 
Ser flere har skrevet det, men vær obs på høy feber. Har du barnevakt i nærheten hvis du skulle bli lagt inn på sykehus? Du kan bruke munnbind, hansker ved behov og ikke sove i samme seng som barnet nå som han er syk, det skal hjelpe :) lykke til!
 
Ja, jeg ble det av vanlig influensa. Det gikk fint.
Parvovirusinfeksjonen jeg fikk er en annen sak.
Hvis du blir smittet, be dem teste for parvovirus. Stå på ditt om de protesterer.
 
Tusen takk for tilbakemelding. Har nå gått to dager og jeg er begynt å hoste, men ikke noe mer enn det. Krysser fingrene for at jeg slipper billig unna. Hadde influensa for to år siden, så er lov å håpe jeg er immun
 
Har heller ikke vaksinert meg og hvert sjuk flere ganger nå :( men legen sa at det var liten risk .
Jeg valgte å ikke ta den fordi jeg kjenner så mange som blir så dårlig av den . Legen min forsto det og hadde likevel ikke en god nok statistikk som gjorde at jeg burde ta en :)
 
Back
Topp