Gravid og har diabetes.....

Hei, ser det er mange her med erfaring med diabetes 1 og fødsel!:)) Har selv diabetes type 1 og er 31 uker på vei :) hatt hba1c på 5.9 nesten hele svangerskapet og babyen vokser som den skal :) bare lurer litt på dette med igangsetting, er det mest sannsynlig at jeg blir det? Ser det er mange som har blitt det, hva var grunnen :)? Tips og råd til fødselen tas i mot med takk :)

Hei! Eg fødte i juni i fjor, har diabetes type 1. Hadde langtidsblodsukker mellom 5.5-6 hele veien, og vesla vokste som hun skulle. Rundt uke 30? begynte veksten å skyte litt fart og hun lå litt over gj.snittet. Så litt mer over... Og på kontrollen i uke 35 var ho heile 24% over gjennomsnittet på det stadiet. Langtids bs mitt var stabilt og fint, så det var ingen god forklaring på hvorfor veksten økte slik på slutten. Planen var igangsettelse i uke 38-39, men pga stadig økt vekst og mindre forstervann så blei eg innlagt på obs! etter denne kontrollen (35+4). Plutselig igangsatt med ballongkateter 35+6 (null tegn på modenhet) og fødte 36+0.

Hei! Eg fødte i juni i fjor, har diabetes type 1. Hadde langtidsblodsukker mellom 5.5-6 hele veien, og vesla vokste som hun skulle. Rundt uke 30? begynte veksten å skyte litt fart og hun lå litt over gj.snittet. Så litt mer over... Og på kontrollen i uke 35 var ho heile 24% over gjennomsnittet på det stadiet. Langtids bs mitt var stabilt og fint, så det var ingen god forklaring på hvorfor veksten økte slik på slutten. Planen var igangsettelse i uke 38-39, men pga stadig økt vekst og mindre forstervann så blei eg innlagt på obs! etter denne kontrollen (35+4). Plutselig igangsatt med ballongkateter 35+6 (null tegn på modenhet) og fødte 36+0.

Har forresten ikkje så mange tips til fødselen, men kanskje det at det er lurt å legge så få planer som mulig. Fikk lite tid til å forberede meg på fødsel grunnet omstendighetene, så hadde ikkje tenkt så mye på det igrunn. Syns egentlig det var like greit ;) Eg følte meg veldig godt ivaretatt under fødsel (ekstra fokus pga. risikosvangerskap) :) Pga. diabetes og igangsetting hadde eg ikkje så mange valg mtp. fødestillinger, men det går som regel greit det også :)

På Sørlandet Sykehus Kristiansand blir alle diabetikere satt igang senest uke 38+0, men vet det med igangsettelse varierer fra sykehus til sykehus..

Hvor stor var hun ved fødsel? Har hørt flere skrekkhistorier hvor de har tatt veldig feil på vekstestimeringen :( Hvordan var det med fødestillinger? Jordmor sier til meg at det varierer hva de tillater etter hvem det er som er på jobb. Var du "bundet" til senga eller kunne du gå i prekestol feks?

Jeg er 26+2, og har hatt hba1c mellom 6,5 og 5,9 siden uke 14. Noe høyere før det da dette ikke var et planlagt svangerskap. Heldigvis ikke noe tegn til problemer frem til nå :)

På Sørlandet Sykehus Kristiansand blir alle diabetikere satt igang senest uke 38+0, men vet det med igangsettelse varierer fra sykehus til sykehus..

Hvor stor var hun ved fødsel? Har hørt flere skrekkhistorier hvor de har tatt veldig feil på vekstestimeringen :( Hvordan var det med fødestillinger? Jordmor sier til meg at det varierer hva de tillater etter hvem det er som er på jobb. Var du "bundet" til senga eller kunne du gå i prekestol feks?

Jeg er 26+2, og har hatt hba1c mellom 6,5 og 5,9 siden uke 14. Noe høyere før det da dette ikke var et planlagt svangerskap. Heldigvis ikke noe tegn til problemer frem til nå :)

Vesla var 3125g og 49cm, så stor nok til å være født 31dgr før termin :P Men jm og legen kommenterte at ho ikkje såg ut som en diabetesbaby, så ho hadde nok blitt stor uavhengig av min diabetes. Det var nok mer genetisk enn noe annet. Neste gang håper eg å få gå til uke 38-39, da det ikkje er bare-bare med en prematur baby, selv når dei er såpass store.

Pga. igangsetting og nøye overvåkning pga. diabetesen, så hadde eg ledninger både her og der. Måtte ligge i senga pga. ledningen som var festet på hodet til babyen, målingen av hjerterytmen (magen min) og etterhvert drypp via veneflon i hånden. Og paracet vis veneflon i den andre :P og epidural helt på slutten. Så var lite variasjon i stillingene, men det funket nå det også :) Håper likevel på å få slippe igangsettelse om det blir en neste gang, men tiden vil vise. Overlever det også :)

Vesla var 3125g og 49cm, så stor nok til å være født 31dgr før termin :P Men jm og legen kommenterte at ho ikkje såg ut som en diabetesbaby, så ho hadde nok blitt stor uavhengig av min diabetes. Det var nok mer genetisk enn noe annet. Neste gang håper eg å få gå til uke 38-39, da det ikkje er bare-bare med en prematur baby, selv når dei er såpass store.

Pga. igangsetting og nøye overvåkning pga. diabetesen, så hadde eg ledninger både her og der. Måtte ligge i senga pga. ledningen som var festet på hodet til babyen, målingen av hjerterytmen (magen min) og etterhvert drypp via veneflon i hånden. Og paracet vis veneflon i den andre :P og epidural helt på slutten. Så var lite variasjon i stillingene, men det funket nå det også :) Håper likevel på å få slippe igangsettelse om det blir en neste gang, men tiden vil vise. Overlever det også :)

Rakk du å få lungemodningssprøyte, eller ble det ikke tid til det? Er veldig nervøs for at lille i magen skal vokse over gjennomsnittet. Både jeg og BF var premature (4 og 6 uker), men vi var likevel 51 og 52cm lange og 3,3 og 2,7kg. Nå som voksne er vi 180 og 194cm.. Så er redd jeg også skal bli satt igang for tidlig hvis det ligger i genene mine å få store barn. Men er som du sier, man overlever vel det også :)

Rakk du å få lungemodningssprøyte, eller ble det ikke tid til det? Er veldig nervøs for at lille i magen skal vokse over gjennomsnittet. Både jeg og BF var premature (4 og 6 uker), men vi var likevel 51 og 52cm lange og 3,3 og 2,7kg. Nå som voksne er vi 180 og 194cm.. Så er redd jeg også skal bli satt igang for tidlig hvis det ligger i genene mine å få store barn. Men er som du sier, man overlever vel det også :)

Trenger ikkje lungemodning så sent som eg fødte, så det går fint :) Er selv 183cm, og kommer fra en familie med "store" mennesker. Mange var også lange/tunge ved fødsel :P Samboeren var også stor, så var forberedt på at vesla ikkje kom til å være av dei minste nyfødte ;) Men legene setter deg ikkje i gang for tidlig, hvis dei ikkje er bekymret for barnet. Og de veide mye for/imot før dei satt meg igang, da dei aller helst ville vente til tidligst 37+0 (ikkje lenger prematur). Eg hadde ikkje blitt igangsatt så tidlig på størrelse alene, det var mer at dei var bekymret pga fostervann osv. Hadde det bare vært str. som var "unormal", så hadde dei ventet til uke 38-39 :)

Når jeg var til en overlege sa han at det ble oftere satt igang I uke 38 pga større fare for komplikasjoner hos diabetikere de siste to ukene, dette hadde de begynt med siste 1-2 årene. Min mor hadde kjemperaske fødsler, jeg hadde uheldigvis ikke arvet det. Mitt tips: Vær innstilt på at det skal gå bra og be om epidural i god tid, jeg tror jeg hadde dødd uten :) igangsetting gir oftere hardere rier enn normalt.

Åh så kjekt å høre litt fra andre:) er spent på å se hva som sjer, har termin 11.august men kanskje det blir en juli baby da :)

Jeg ble satt i gang i uke 39. Neste gang kommer jeg til å kreve at de gjør det tidligere hvis de ser at babyen passerer 4kg.. Fikk nesten ikke babyen ut med ks en gang. :-p

Men hadde du tatt oppfølging da slik de viste vekten hele tiden overlykkelig sau :)? Off da hehe !:p noen som vet hvordan dette praktiseres på sus? Stavanger universitet sykehus?

Men hadde du tatt oppfølging da slik de viste vekten hele tiden overlykkelig sau :)? Off da hehe !:p noen som vet hvordan dette praktiseres på sus? Stavanger universitet sykehus?
Hadde veldig tett oppfølging. Var annenhver uke på ul. Hver uke på slutten. Jeg gikk i Haugesund. Usikker på hvordan de gjør på sus

Ok jeg er i uke 31+3 nå. Går 1 gang I mnd nå men håper jo på mer etter neste kontroll. Er livredd for han skal være for stor :p Håper på flere med diabetes og fødsel?:) Om dere ble satt I gang, og om noen har født på stavanger universitet sykehus ??:)

Ok jeg er i uke 31+3 nå. Går 1 gang I mnd nå men håper jo på mer etter neste kontroll. Er livredd for han skal være for stor :p Håper på flere med diabetes og fødsel?:) Om dere ble satt I gang, og om noen har født på stavanger universitet sykehus ??:)

Hei! Jeg er 31 + 6, har vært på sykehuset i dag. Frem til nå har det vært UL hver fjerde uke, men blir annenhver uke fremover. Pluss kontroll på diabetespoliklinikken hver uke. Fikk beskjed om at de ikke ville gi meg noen eksakt dato for igangsettelse enda, om babyen fortsetter å vokse som nå blir jeg satt i gang 39+0, men om blodsukkeret blir vanskelig på slutten vurderer de igangsetting tidligere. Jeg følges opp på Drammen sykehus.

Ja så bra oppfølging du får :)! Fikk jo bekjed om jeg skulle få kontroll oftere etter uke 30, men nå må jeg vente til neste i uke 34 syns det er litt sent med tanke på hvor fort babyen kan plutselig vokse. Årh så irriterende jeg går rundt å stresser :p

Hei! Jeg er 31 + 6, har vært på sykehuset i dag. Frem til nå har det vært UL hver fjerde uke, men blir annenhver uke fremover. Pluss kontroll på diabetespoliklinikken hver uke. Fikk beskjed om at de ikke ville gi meg noen eksakt dato for igangsettelse enda, om babyen fortsetter å vokse som nå blir jeg satt i gang 39+0, men om blodsukkeret blir vanskelig på slutten vurderer de igangsetting tidligere. Jeg følges opp på Drammen sykehus.

Høres ut som at det er ganske lik praksis på Sørlandet og Drammen :) Har hatt oppfølging på dia.pol hver andre uke, og jordmor + ultralyd (vekstestimering/hjertekontroll) hver fjerde uke. Fra uke 30 (er 27+2 nå) er det kontroll på dia.pol hver uke med ultralyd annenhver uke. Jeg har derimot fått dato for igangsetting: 27/8 :D Kan jo bli tidligere også, men er hvertfall dem datoen som er satt til nå.. Uansett blir man satt igang senest to uker før termin her.

Litt avhengig av praksis kan det være greit å tenke på når dere søker foreldrepermisjon/penger.! Jeg fikk terminbekreftelse som tilsvarer planlagt fødsel, sånn at jeg ikke mister de ukene av permisjonen. Det var visst ganske vanlig her når det gjaldt diabetikere og andre med planlagt fødsel :)

Halleman! Skikkelig god oppfølging dere har!:) tror jeg må snakke med de på SUS i morgen med tanke på at jeg stresser med dette. også har du fått dato for igangsetting og :o hehe heldigen deg :)

Da jeg skulle ha min i 2011, slo diabetes ut under sv.skapet. Jeg fikk oppfølging hos Ahus hver uke, fra uke 33, ul annen hver uke. I graviduke 39 (tirsdag 27.9), fikk vi beskjed om at jeg skulle settes igang (onsdag 5.10) uke 40. Men dagen etter kontrollen, (onsdag 28.9) i uke 39 kom han selv kl 07. Riene startet få timer etter vi kom hjem med beskjed 27.9 om igangsetting uken etter. :D Så vi rakk ikke å bli vant med at "neste uke skal vi bli foreldre" :P Termin var 25.10 :)

Hvordan går det med dere? Jeg har kommet til siste trimester og er nå 28+2. Hadde ny time hos dia.pol, jordmor og time for vekstestimering i dag. Fire uker siden forrige estimering, og da lå veksten på +6%. I dag hadde det økt til hele +11%. Veldig skuffet. Har ikke gått oppe noe mer i vekt siden sist (gått opp nesten 2kg totalt til nå), men hba1c hadde økt med 0,3 på to uker. Veldig endring med tanke på insulinresistens de siste ukene, bruker nå hele 40E til frokost, mot 8E før svangerskap :O Har ikke hatt blodsukker over 9 de siste ukene, men har problemer med å holde det lavt nok. "Vil" liksom ligge på 7, og får ikke presset det ned :( Bekymret hvis denne veksten fortsetter med mageboeren.. Derimot er ikke helsepersonellet på sykehuset bekymrede, de mener vi mest sannsynlig hadde fått en stor baby likevel siden både jeg og BF var store ved fødsel og er høye nå. Jeg er i tillegg noe overvektig.. Men er ikke noe gøy fordet :( Trodde kanskje jeg skulle få ekstra vekstestimering siden det ligger såpass over, men fikk ikke ny time før om fire uker. Har selvsagt andre timer på dia.pol og jordmor før den tid.. Så det var dagens klage!

Hvordan ligger deres mageboere ann i vekst? Og hvordan var vekstestimeringen for dere som har født?

Back
Topp