Gravid og fly

cs7

Forumet er livet
Hei.

Noen som har peiling på graviditet og fly i 1.trimester?

Jeg er jo ikke gravid enda, men håper på å bli det :p

I månedsskiftet september/oktober skal vi til USA. Billettene er kjøpt og jeg gleder meg helt enormt!

Men så slo det meg plutselig; det er jo en sjangse for at jeg på det tidspunktet er 14, 10 eller 6 uker på vei. Mener jeg har lest noe om at dersom man har hatt sa før, er det en viss risiko ved flygninger, men det er avhengig av lengde og høyde. For vår del er det snakk om 9 fly innen en periode på 2-3 uker. Noen av disse strekningene er jo ganske lange (Oslo-NY-LA-san francisco-Chicago, København-Oslo)..+ kort innenlandsflyvning til og fra Oslo...

jeg lurer da på det samme siden vi skal til dubai i slutten av august. jeg er gravid i uke 5+5. har heldigvis ikke mistet noen gang før og dette er vårt første barn.

I mitt første svangerskap var jeg på flytur til London i uke 14. Uke 15 ble det konstantert at det ikke fantest liv lengre. Legen sa aldri noe om flyvningene hadde noe innvirkning, men jeg har jo tenkt en del på dette da...

Forøvrig ble jeg sendt til st. Olavs med fly (til og fra) i uke 12. Da var det jo gyn som sendte meg avgårde...

Det eneste jeg har lest er at de ikke vil at vi skal fly mot slutten av svangerskapet fordi de ikke ønsker at fødselen skal starte ombord på flyet. Ikke hørt at flygingen i seg selv er farlig..

Tror ikke det har noe å si så lenge helsen er bra (sikkert viktig at sånn som blodtrykk er OK). Om det er større sjanse for å miste etter flyreise når man har mistet tidligere, har jeg ikke hørt noe om, men det vet sikkert gyn.

Jeg fløy til vestkysten av USA da jeg var en måned på vei forrige gang. Da jeg kom fram blødde jeg bittelitt, men tror det vel så mye kunne være all den tørre airconditionlufta som gjorde alle slimhinner såre (var sår i nesen og). Det var lite blod og jeg ble ikke veldig bekymra da, tok det bare litt ekstra med ro. Hjem+på reiser i Europa senere i svangerskapet merket jeg ikke noe.

Det er nok ekstra viktig å drikke mye, bruke støttestrømper og gå underveis på flyturen, som gravid, men om man ikke har fått noen spesielle forholdsregler av lege, ville ikke jeg vært redd for å reise, så lenge det er et sted det er anbefalt å reise som gravid (tenker da på å unngå smittefare/malaria områder o.l.).

Jeg var i Praha når jeg var 11 uker på vei med junior :)
Ingen problem det =)

jeg reiste til usa i fjor nov-des og var 5 uker når jeg reiste og litt over 8 uker når jeg kom hjem ..Bergen-amsterdam-chicago
Det går helt supert :)

og ikke for å være slem,så mister jo de fleste for at det er noe galt med embryoet ..er ikke noe du kan kontrollere så tidlig i svangerskapet ..

Når jeg gikk med nummer tre flydd eg til Spania. Graviditeten var ikke planlagt å jeg fant det ikke ut før etter uke ni. Hadde spiral.
Hadde også hatt en kraftig blødning rundt uke seks.
På ul dagen før turen kunne de se ett lite knøtt med hjertet og en død baby som var begynt å blø ut pga spiralen.
Fikk beskjed om å leve som normalt for de regnet med tvillingen ville ta med seg det levende fosteret ut. Varmt å jævlig og mye sterk mat, null alkohol selvsagt sitte nå den siste tvillingen å ser tv i stua.
Regner med alle friske fostere skal klare det. Flydd med flere også og aldri mistet pga det.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har hatt 16 flygninger siden jeg ble gravid(er nå i uke 21) og får hvertfall 10 til før perm. Fått beskjed om at det ikke finnes noen beviser fort at det skal være skadelig. :)

Jeg flydde 1 gang i mnd til Oslo i mitt svangerskap, ingen problemer.

Hmm, det står i artikkelen at det er en viss fare for gjentakelse hvis man har hatt sa før, men ærlig talt tror jeg ikke flyturen i seg selv har innvirkning på det. I og med at det er en lang reise du skal på er det viktig å reise seg opp og bevege seg, så du ikke blir sittende i ro over så lang tid, og sikkert lurt med støttestrømper. Prøv å ikke uroe deg for det, du har nok godt av å komme deg på ferie :) satser på at du er 14 uker på vei, i og med at de sier det er sikrest å reise i 2. trimester :)

Jeg har hatt 16 flygninger siden jeg ble gravid(er nå i uke 21) og får hvertfall 10 til før perm. Fått beskjed om at det ikke finnes noen beviser fort at det skal være skadelig. :)
Oi. Du har flydd en del gitt :) ble litt nysgjerrig, så lurte på hvorfor du har flydd så mye? Mange ferier eller pendler du til jobb? :)

Oi. Du har flydd en del gitt :) ble litt nysgjerrig, så lurte på hvorfor du har flydd så mye? Mange ferier eller pendler du til jobb? :)
Flyr i jobben. Til prosjekter jeg jobber på rundtomkring til møter og slikt. Veldig vanlig i mitt yrke å reise litt, er ingeniør. :)

Har vært inne og lest litt på div sider. Blant annet pilotlegen. Gjenganger er at studier på gravide flyvertinner viser at det er en brøkdelsprosent flere aborter enn hos "ikke-flyvende". Altså så godt som ikke til stede.

Jeg har også hele tiden trodd at fly ikke er farlig, og vet om mange som har flydd under svangerskapet.

Det jeg har funnet ut når jeg nå har lest litt mer, er at det ikke er flyvningene i seg selv som er skadelig, men kosmisk stråling. Altså naturlig stråling i høyden. Dette er farligst for fostre mellom 8-14 uker, for da skjer den mest dramatiske utviklingen av organer.

Det som fikk meg til å lure i utgangspunktet, var følgende:

"Generelt er det ikke farlig å fly for en frisk gravid kvinne. Kvinner med tidligere spontanaborter frarådes imidlertid å fly, pga økt risiko for gjentagelse i det aktuelle svangerskapet.

Den generelle tromboserisikoen er ca. 10 ganger høyere hos gravide enn hos ikke-gravide. Når det gjelder risikoen for fosterskader pga. kosmisk stråling under flyreiser er det så langt vanskelig å komme med gode anbefalinger. Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden.

Jeg fraråder vanligvis ikke gravide og reise, men i enkelte tilfeller foreligger det komplikasjoner som tilsier at man ikke bør reise: Hjerteklaffefeil og hjertesvikt, tidligere blodpropp, alvorlig anemi, kronisk lungesykdom, tidligere abort, truende abort eller vaginalblødninger, livmorhalssvikt, tidligere svangerskap utenfor livmoren, vannavgang, feil med morkaken, flere fostre, tidligere svangerskapsforgiftning, betydelige vanskeligheter med å bli gravid og om man er førstegangsfødende over 35 eller under 15 år.

Det vil med andre ord være en vurdering du må ta ift om du ønsker å reise eller ikke."

Jeg har da hatt MA i uke 15, SA uke 4 og en kjemisk. I tillegg er jeg konisert i livmorhalsen pga grove celleendringer (januar i år - inngrepet gjort MENS jeg var gravid, ca 12 uker).

Jeg lurer derfor på om økt risiko for spontanabort etter tidligere SA er uavhengig av fly eller om flyvninger øker risikoen..? :)

Back
Topp