Gravid og engstelig

Tilly-82

Andre møte med forumet
Hei =)

Jeg er gravid i uke 6, fant ut at jeg var gravid da jeg var 2-3uker på vei. og er gravid for andre gang på bare noen få måneder (mistet i august 8+3 :(  ) så det vil si jeg ble gravid igjen på første forsøk etter spontanaborten.

Har ingen barn fra før, og viste heller ikke at jeg var gravid da jeg mistet nå nylig.

Den siste uka har jeg hatt voldsomt treg mage, det bobbler i magen og jeg er skikkelig urven.
Ikke så urven at jeg spyr, men ikke langt unna, klarer heller ikke div lukter uten at jeg brekker meg. Hva er denne bobblinga? Er det normalt så tidlig i et svangerskap? Og ikke minst dette med treg mage, er det normalt at det kommer så tidlig i svangerskapet?

Skal nevnes at jeg alltid har vært litt treg i magen, men ikke slik som dette....bare fått ut en liiiten hard kule denne uka :(
Må vel og si at jeg ikke er av den største kaliberen :P Er ikke mer enn 157cm høy og veier kanppe 45kg (alltid slitt med å legge på meg) 

er det noe jeg bør bekymre meg for? hva kan jeg evt gjøre med denne bobblingen og trege magen?

og sist men ikke minst, kan litt av den forige graviditeten "sitte igjen" litt på noe vis?
Da mener jeg hormonellt....

Har vært hos lege og fått bekreftet at jeg er gravid.

Det er helt normalt å være kvalm de første månedene av svangerskapet. Noen her heldige å slipper unna men får det igjen senere i svangerskapet. Er du veldig kvalm kan du kjøpe sea band på apoteket, det funket/funker veldig bra her når jeg var plaget med kvalme i starten. Jeg er nå i uke 26 og er enda plaget med perioder med kvalme. Sørg for å deg jevnlig med næring om du klarer. Du kan spise saltet kjeks, drikke farris med blåbærsaft. Hvis du er veldig hard i magen ville jeg ha gått på apoteket og kjøpe noe du kan ta for å få tømt magen din skikkelig. Du kan spise svisker for å få fart på magen også. Håper dette hjelper deg litt..

Når det gjelder matvarer du kan spise kan du lese det på:  http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Frukt, fiberrik mat og godt med væske er bra for magen. Det samme er trening/mosjon/aktivitet - men hvis du er veldig kvalm er kanskje ikke DET så fristende?

Tusen takk for gode råd :) forutenom det med sviskerne da iiisj *ler*

Får hive meg rundt og prøve litt og se hva som funker. 
Har spist litt druer, men det er vel kaskje ikke den beste frukten og få i seg (man blir vel litt hard i magen av druer? )

Når det gjelder det å finne ut at man er gravid i uke 2, så går det helt fint :P
De nye testene til clear blue viser på displayet hvor mange uker du er gravid, på min sto det 2-3 uker.
Jeg vet og når jeg hadde mensen sist og når befrukting skjedde (da min kjæreste jobber borte og det kan kun være en dag dette har skjedd) Lege bekreftet også at jeg hadde regnet rett da jeg var der denne uken ;) 

En kiwi om dagen skal visstnok være bra for treg mage! Har ikke prøvd det altså..

Nuppa skrev:

Tilly-82 skrev:

Har spist litt druer, men det er vel kaskje ikke den beste frukten og få i seg (man blir vel litt hard i magen av druer? )

Når det gjelder det å finne ut at man er gravid i uke 2, så går det helt fint :P
De nye testene til clear blue viser på displayet hvor mange uker du er gravid, på min sto det 2-3 uker.
Jeg vet og når jeg hadde mensen sist og når befrukting skjedde (da min kjæreste jobber borte og det kan kun være en dag dette har skjedd) Lege bekreftet også at jeg hadde regnet rett da jeg var der denne uken ;) 

Når det står 2-3 uker så betyr det 4-5. Testen regner uker ifra befruktiningstidspunktet, så man må plusse på to uker. Det kommer vel også frem i pakningsvedlegget hvis du hadde lest det ;) Ingen kan finne ut om de er gravide i uke 2 når eggløsning skjer.

Nederst på denne siden står det hvordan man skal tolke testen:
http://www.clearblue.com/no/ny-digital-graviditetstest-med-ukeindikator.php

jamen kjære deg da, jeg er da ikke født igår, og er nå det noe å henge seg opp i? Lurte overhode ikke på hvor mange uker jeg er på vei, for det VET jeg!
Jeg vet da utmerket godt at jeg er 2 uker mer på vei enn det som vises på testen, men FOSTERET var 2-3uker da jeg tisset på "pinnen" og det er det testen viser, hvor mange uker FOSTERET er! Beklager så meget om jeg forvirret deg....og ga deg noe å lage en diskusjon utav ^^

Viser til mammanett:

Din graviditetsuke: 4
Fosterets alder: 2 uker

Hormonet HCG begynner å produseres, og det er dette som måles på graviditetstester.

Og hvis du er så pertentelig og nøye på det, så kan du selv sjekke....
Siste menstruasjons første dag 2.sept. ;) 
befruktning fant sted rundt 15.sept 
jeg tok testen 29.sept (som da viste 2-3 uker) 
dvs i skrivende stund er jeg 7 uker inn i svangerskapet og fosteret er 5uker
så helt feil hadde jeg ikke, selv om du prøver å være bedreviter og lage en diskusjon utav noe ganske unødvendig og noe jeg OVERHODE ikke har spurt om råd til ;)

CASE CLOSED

Vimsemilla skrev:
En kiwi om dagen skal visstnok være bra for treg mage! Har ikke prøvd det altså..

Hmmm...jeg er glad i Kiwi så det må jeg prøve :) 
Noen som vet om noen andre frukter som er bra for treg mage? 
Er VELDIG glad i frukt så det burde gå greit å få i seg.... 

Du må si ifra om du finner noe som funker! Det begynner å bli tregere her også :p 

Vimsemilla skrev:
Du må si ifra om du finner noe som funker! Det begynner å bli tregere her også :p 

Har fått tips fra noen veninner som hadde mer eller mindre forstoppelse da de gikk gravid om at Fiberhusk skal fungere veldig bra.
1ts morgen og kveld i et STORT glass med vann (vannløselig fiber)
kan også strøs på youghurt, frokostblanding etc.
Finnes i alle dagligvarebutikker, står sammen med mel, sukker osv.
Har ikke prøvd dette selv da jeg tror konsistensen på det blir for vanskelig for meg å svelge.... er litt ømfintlig for flytende greier som blir litt tykt , svelger og svelger men det vil ikke ned :P

Men har forbant meg på at hvis ikke frukt hjelper så prøver jeg denne fiberhusk greia før jeg går til mer drastiske tiltak ;P

Nuppa skrev:

Tilly-82 skrev:

Nuppa skrev:

Tilly-82 skrev:

Når det står 2-3 uker så betyr det 4-5. Testen regner uker ifra befruktiningstidspunktet, så man må plusse på to uker. Det kommer vel også frem i pakningsvedlegget hvis du hadde lest det ;) Ingen kan finne ut om de er gravide i uke 2 når eggløsning skjer.

Nederst på denne siden står det hvordan man skal tolke testen:
http://www.clearblue.com/no/ny-digital-graviditetstest-med-ukeindikator.php

jamen kjære deg da, jeg er da ikke født igår, og er nå det noe å henge seg opp i? Lurte overhode ikke på hvor mange uker jeg er på vei, for det VET jeg!
Jeg vet da utmerket godt at jeg er 2 uker mer på vei enn det som vises på testen, men FOSTERET var 2-3uker da jeg tisset på "pinnen" og det er det testen viser, hvor mange uker FOSTERET er! Beklager så meget om jeg forvirret deg....og ga deg noe å lage en diskusjon utav ^^

Viser til mammanett:

Din graviditetsuke: 4
Fosterets alder: 2 uker

Hormonet HCG begynner å produseres, og det er dette som måles på graviditetstester.

Og hvis du er så pertentelig og nøye på det, så kan du selv sjekke....
Siste menstruasjons første dag 2.sept. ;) 
befruktning fant sted rundt 15.sept 
jeg tok testen 29.sept (som da viste 2-3 uker) 
dvs i skrivende stund er jeg 7 uker inn i svangerskapet og fosteret er 5uker
så helt feil hadde jeg ikke, selv om du prøver å være bedreviter og lage en diskusjon utav noe ganske unødvendig og noe jeg OVERHODE ikke har spurt om råd til ;)

CASE CLOSED

Det var jo du som skrev at DU var 2-3 uker på vei når du fant det ut, og det er ikke slik vi regner uker her i Norge. Her regner vi mors uker og ikke fosteret. Så DU var 4-5 uker på vei når du fant det ut. Men helt greit at du ordla deg feil, ingenting å ta på vei for. Og det er ikke meg som er forvirret her..

Det er forresten forskjell på å leke bedreviter og det å påpeke fakta.

gå en annen plass og lag kvalme......

Jeg hadde veldig treg mage de tre første månedene, og dette var visst helt normalt! Gikk på apoteket og kjøpte en olje, som gravide kunne bruke. Dette hjalp godt, for å si det mildt :-)

Jeg var også kvalm de første 16 ukene. Masse hormoner som strømmer rundt i kroppen din!  Og det er visst bare bra :-)

Du har nok ingenting og uroe deg for - men beste måten å kvitte seg med sånne tanker - er å gå til legen, hvis du likevel skulle være bekymret :-)

Men sånn fra mitt ståsted, beskriver du mine første måneder av svangerskapet - og alt var bare bra :-)

Tilly-82 skrev:

Vimsemilla skrev:

Tror de fleste frukter er bra, selv har jeg spist mye epler og appelsiner. Tror også grønnsaker hjelper, og som sagt også fiberrik mat (grove kornprodukter feks). Yoghurt/Biola er også bra, men ikke spis altfor mye fruktyoghurt da det er mye sukker i de. Naturlell er sunnest. Dessuten hjelper fysisk aktivitet veldig, så mosjoner når du orker :) Selv var jeg megakvalm de første tre-fire månedene, og så slapp det taket. I perioden med kvalme var det godteri og fet mat som trigget kvalmen, mens "rene" smaker, lite krydder og lett mat var det beste. Og vann. Ganske greit egentlig, å ikke orke alt det usunne :-). Lykke til videre - håper du blir kvitt kvalmen snart og at du får fart på magen hehe :-)

Frk Knuts skrev:
Jeg hadde veldig treg mage de tre første månedene, og dette var visst helt normalt! Gikk på apoteket og kjøpte en olje, som gravide kunne bruke. Dette hjalp godt, for å si det mildt :-)

Jeg var også kvalm de første 16 ukene. Masse hormoner som strømmer rundt i kroppen din!  Og det er visst bare bra :-)

Du har nok ingenting og uroe deg for - men beste måten å kvitte seg med sånne tanker - er å gå til legen, hvis du likevel skulle være bekymret :-)

Men sånn fra mitt ståsted, beskriver du mine første måneder av svangerskapet - og alt var bare bra :-)

Tusen takk for beroligende svar :)
husker du navnet på denne oljen? 

isfrid skrev:

Tilly-82 skrev:

Vimsemilla skrev:

Tror de fleste frukter er bra, selv har jeg spist mye epler og appelsiner. Tror også grønnsaker hjelper, og som sagt også fiberrik mat (grove kornprodukter feks). Yoghurt/Biola er også bra, men ikke spis altfor mye fruktyoghurt da det er mye sukker i de. Naturlell er sunnest. Dessuten hjelper fysisk aktivitet veldig, så mosjoner når du orker :) Selv var jeg megakvalm de første tre-fire månedene, og så slapp det taket. I perioden med kvalme var det godteri og fet mat som trigget kvalmen, mens "rene" smaker, lite krydder og lett mat var det beste. Og vann. Ganske greit egentlig, å ikke orke alt det usunne :-). Lykke til videre - håper du blir kvitt kvalmen snart og at du får fart på magen hehe :-)

Får prøve meg litt frem ;)
Tusen takk for fine svar og gode tips :)

Hmmm......med det samme jeg nå har laget denne tråden, så kom jeg på en ting til....
Har hatt mye "bobbling" sterk og rask puls eller noe som kan ligne på noe som kiler i magen de siste dagene, leste på disse fra uke til uke beskrivelsene og der stod det at hjertet slo x-antall slag (husker ikke ifarten hvor mange det sto) Kan det være dette jeg kjenner som minner om bobbling/puls/kiling? De har vært på samme plass hver gang.

Syns det er så merkelig å kjenne alle disse forandringene på kroppen så tidlig, har vel kanskje ikke helt skjønt ennå at det er noe stort på gang her 

Kom deg inn på Juni-forumet!! mye hyggeligere der!for kan ikke huske å ha sett deg der?

Gratulerer med spire:)

Back
Topp