Gravid og endometriosesmerter

Snurresprett88

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg er førstegangsgravid og har endometriose. Har cyster på begge eggstokkene. Hvor store de var ved siste UL, det husker jeg ikke.
Men, er gravid nå 8+5, og for tre dager siden så fikk jeg ganske vondt i magen, smertene varte en halv dag. Samme smertene som jeg har ved eggløsning og menstruasjon, kjenner igjen endometriose smertene. Det jeg lurer på, er om dette er noe som vi med endometriose må regne med, at disse smertene kommer og går litt? På lik linje som ligamentsmerter/strekksmerter?
Blir jo så fryktelig redd for MA. Hva er dere andres erfaringer?

Jeg har kjent ganske lite til endometriosesmertene fram til slutten av svangerskapet (er i uke 38 nå), og nå regner jeg med det er fordi baby av og til trykker på arrvev eller noe i den dur, for jeg kjenner det litt bakover mot rumpa og tidvis mot blæra. Tror det varierer veldig på hvor mye man kjenner eller ikke, om man er mest plaget med cyster osv. Men det skal sies, ligamentsmertene har vært ganske like menssmerter for min del, spesielt i begynnelsen når jeg ikke helt kjente igjen hva som var hva, og ellers syns jeg graviditeten har vært preget av mye «udiagnostiserte» vondter, uten at det har vært noe gærnt verken med meg eller bebis :happy: Krysser fingrene for at alt er fint og at du opplever lite smerter framover! De sier jo at svangerskap skal hjelpe mot endoen:D

Jeg hadde overhode ingen endo-smerter under svangerskapet, men jeg hadde i begynnelser noe som kunne forveksles med «menssmerter» i begynnelsen.

Back
Topp