Gravid og Cosylan

Lillemumma*KL

Forumet er livet
Har hatt bronkitt hoste(hadde ikke bronkitt, men d høres slik ut) i snart 2 uker så legen skrev ut cosylan til meg og sa jeg kunne bruke det i 4-5 dager.. siden det kan påvirke barnet bør jeg ikke bruke det lenger...
men den har jo ikke hulpet noe enda, og det er 4 dagen i morra... blæææææ....
cosylan pleier alltid å hjelpe på meg, men da må jeg sikkert bruke den lenger...

er sååååå lei denne hosten nå.. og d er så slitsomt med magen...

er det noen andre som har brukt cosylan under sv.skap? hvor lenge osv..
jeg merker at ungen blir kjeeempe rolig når jeg har tatt det...

syyyyyyte[:-][:'(]

Fikk beskjed at jeg fikk ikke lov å ta cosylan under graviditeten, det gikk over i plaseta - som de kaller det for. Dette fordi det er vist morfin i cosylan, og det skal man vist ikke ha i seg når man er gravid.

Jeg fikk lov å ta efedrin.

ORIGINAL: *07och09gullbarn*

Fikk beskjed at jeg fikk ikke lov å ta cosylan under graviditeten, det gikk over i plaseta - som de kaller det for. Dette fordi det er vist morfin i cosylan, og det skal man vist ikke ha i seg når man er gravid.

Jeg fikk lov å ta efedrin.

kommer nok ann på legen som skriver ut tenker jeg...[;)]
det står også i pakkevedlegget at det kan taes men ikke over mange dager!

Det er nå morfin i den, så ikke rart ungen blir rolig. Cosylan er jo ikke hostesaft for at du skal bli bedre, men en hostesaft slik at hosten roer seg slik at du får hvilt deg/sovet. Jeg har den, men bruker den bare om jeg hoster mye om natta slik at jeg får sove bedre. For hvis d er slimhoste så skal jo slimet komme opp, ikke dempes med morfinhostesaft [8D] Så ville ikke tatt det lengre jeg.

Husker første gang jeg tok ei lita skje..... lita stund etter så satt jeg bare i sofaen og var driittrøtt....hehe

Edit: måtte bare rette på noen skriveleifer, ikke så glad i de, hihi [;)]

ORIGINAL: CandyMam

Det er nå morfin i den, så ikke rart ungen blir rolig. Cosylan er jo ikke hostesaft for at du skal bli bedre, men en hostesaft slik at hosten roer seg slik at du får hvilt deg/sovet. Jeg har den, men bruker den bare om jeg hoster mye om natta slik at jeg får sove bedre. For hvis d er slimhoste så skal jo slimet komme opp, ikke dempes med morfinhostesaft [8D] Så ville ikke tatt det lengre jeg.

Husker første gang jeg tok ei lita skje..... lita stund etter så satt jeg bare i sofaen og var driittrøtt....hehe

Edit: måtte bare rette på noen skriveleifer, ikke så glad i de, hihi [;)]

jammen har jo ikke slimhoste!!
er jo slikkelig tørrhosting til de grader!

den har alltid pleid å gjort meg bedre før, eneste som har virket! men ikke vet jeg...
men legen bør vel vite det?

Fikk tillatelse til å ta kodein under første graviditeten min av legen. Det er tabletter med morfin, og omtrent det samme som cosylan. Som han sa så fint: Det er mange som tar morfin under hele graviditeten, og det går som regel bra det også.. [8D] Er i siste del av svangerskapet det er verst å ta sånt siden babyen kan bli født med avhengighet. Når jeg var på legevakta dette svangerskapet fikk jeg ikke lov å ta noe som helst. Tror du må vurdere dette selv i samråd med legen din jeg. [;)] GOD BEDRING!! Vet alt om pyton hoste! [:'(]

Virker vel ikke like godt nå som du er gravid kanskje? Eller kanskje du er blitt immun, hihi [8D]
Men legen sa jo at du kunne bruke det i 4-5 dager, og d har kommet til det. Så jeg ville hørt på legen, og ikke tatt den mer. Hør om det er noe annet du kan prøve, eller hør med apoteket.

Er også plaget av tørrhoste selv i lange perioder, så vet hvor drygt det kan være. Vet heller ikke hva det kommer av, vært å tatt masse blodprøver, men ingen resultat. Sikkert årstider/værskifte/inne-uteklima/etc.etc..ikke vet jeg.
Men håper det blir bedre så du ikke hoster ut ungen, hehe....uff nei, så moror jeg er..NOT..tror jeg legger meg jeg [8|][:D]

God bedring [:)]

Skjønner ikke hvorfor du ikke fikk efedrin istdenfor, den funker likt, bare uten morfin så fostret ikke skal bli roooooooooolig.

Men men, ja det er vel opp til hver enkelt lege.

Skjønner ikke hvorfor du ikke fikk efedrin istdenfor, den funker likt, bare uten morfin så fostret ikke skal bli roooooooooolig.

Efedrin kan være helseskadelig og kan gi fysiske
og psykiske bivirkninger

Efedrin er et legemiddel som kan gi alvorlige
bivirkninger på hjerte- og karsystemet

Nei det er jo myyyye bedre... [8|]

Jeg prøvde kodein, cosylan og efedrin mot tørrhoste (ikke samtidig seff), helt til legen fant ut at det var vanlig å få tørrhoste ved BIHULEbetennelse.. Da fikk jeg en kjapp penicillinkur, og ble momentant bedre..

Tror ikke du trenger tenke på om det er farlig, er vist ganske vanlig å få cosylan når man er gravid [;)] Men det skal selvsagt ikke brukes mer enn legen sier..

Hadde bronkitt for noen mnd tilbake.. gikk på det en uke, og det skulle vistnok være helt ufarlig :)
Det jeg har hørt at er farlig med cosylan er at det morfin i det, og at babyen kan bli avhengig om man går på det lenge.. Om man ikke gjør det, så går det vistnok helt fint :) Men selvsagt, alt etter hva legen sier.

ORIGINAL: Maelle

Efedrin kan være helseskadelig og kan gi fysiske
og psykiske bivirkninger   Hvor har du dette fra??????

Efedrin er et legemiddel som kan gi alvorlige
bivirkninger på hjerte- og karsystemet

Nei det er jo myyyye bedre... [8|]

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Føtal takykardi er observert hvis efedrin brukes under fødselen. Preparatet kan brukes ved graviditet i terapeutiske doser.

Forsiktighetsregler: Forsiktighet ved hypertensjon, hjerte- og karsykdommer, tyreotoksikose og dårlig kontrollert diabetes. Digitalisforgiftning. Toleranse utvikles ved vedvarende bruk, effekten bedres igjen etter noen dagers seponering. Profylaktisk ved epidural og spinalanestesi bare når signifikant blodtrykksfall kan ventes. Misbruksrisiko pga. sentralstimulerende effekt. Pasienten bør informeres om at Efedrin kan gi svimmelhet og tretthet, særlig i starten av behandlingen, som gjør at reaksjonsevnen kan nedsettes.

Men for all del, bare kjør innpå med morfin [;)]

cosylanens bivirkninger da???

Kan påvirke reaksjonsevnen f.eks. ved bilkjøring. Langvarig bruk kan føre til avhengighet.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko.

Hvor stor er så sjansen for å DØ av tørhoste?

Bivirkninger: Sedativ effekt. Etylmorfin kan gi galleveisdyskinesier og allergiske reaksjoner

Cosylan er faktisk værre å ta som gravid en efedrin hostemikstur.

Back
Topp