Gravid men måtte betale hos legen

Gravide skal ikke betale egenandel hos lege å sykehus

Her fører bare legen inn eller haka av for gravid. Og då va alt gratis.

Sent from my iPhone using BV Forum

Dette er vel noe skattepengene våres blir brukt til? Bare å ringe inn og fortelle at her har det skjedd en feil.

Jeg var og skyllet ut ørene da jeg var gravid. Da jeg kom i skranken at hun at "du er jo gravid så da trenger du ikke betale." Tydeligvis ulik praksis rundtomkring.

Måtte bet sist uke. Var inne pga uvi som jeg sliter med dette som sist svangerskap... Hjalp ikke å si det, dette var ikke svangerskapsrelatert sa de
Det er bare tull!! Jeg har kun hatt det 2 ganger i hele mitt liv og den første var i mitt første svangerskap rundt uke 30 og andre var når jeg var rundt 12 uker, så det kan ver svangerskaps relatert. Og kan ver farligt når man er i ett svangerskap med tanke på ungen i magen

Eg betalte ikkje for ein einaste konsultasjon då eg var gravid. Ikkje før etter 6 veker etter fødsel. Sjølv om eg var inne til "ikkje svangerskaps-relaterte" ting. Så virkar som det er ulik praksis på dette rundtomkring :)

Reglene er klare på dette området:

I graviditet, uavhengig av helsekort, skal pasienten gå gratis dersom konsultasjonen omhandler svangerskapsrelaterte plager. (Jeg mener urinveisinfeksjon er en del av det, da de er veldig obs på om man har det ved ordinære kontroller, men noen vil kanskje prøve seg her siden det er rom for tolkning ?).

Går man til lege under svangerskapet med plager som ikke er svangerskapsrelatert, skal man betale. (Jeg fjernet noen føflekker og ble fakturert som normalt).

Så om venninnen din har betalt for svangerskapsrelatert konsultasjon er de nødt til å rydde opp. Det er ikke hold i argumentasjon om manglende helsekort.

Eg betalte ikkje for ein einaste konsultasjon då eg var gravid. Ikkje før etter 6 veker etter fødsel. Sjølv om eg var inne til "ikkje svangerskaps-relaterte" ting. Så virkar som det er ulik praksis på dette rundtomkring :)

Jeg har ikke betalt noe selv. Var forrige gang hos legen 2 mnd etter fødsel eller mer pga at jeg er blitt sydd på føden og stingene ville ikke gro ordentlig,så måtte jeg få noe salve. Legen mente at det gjaldt etterfødselskontrollen, så jeg ikke betalte noe da heller, selv om det var mye lenger enn 6 uker etter fødsel

Back
Topp