Gravid med PCOS?

Cath141

Forelsket i forumet
Hei. Har nettopp fått påvist pcos og har blitt anbefalt å gå inn for å prøve når jeg har nådd idealvekt ifht høyden min. Noen her med pcos som har blitt gravid på naturlig måte eller med hjelp og vil fortelle litt om det?

Hei. Har nettopp fått påvist pcos og har blitt anbefalt å gå inn for å prøve når jeg har nådd idealvekt ifht høyden min. Noen her med pcos som har blitt gravid på naturlig måte eller med hjelp og vil fortelle litt om det?
Jeg har PCOS og er gravid :) Fikk aldri tilbake mens etter pilleslutt, fikk diagnosen 8 mnd senere når cystene plutselig dukket opp. Prøvde først enkel pergokur, og fikk eggløsning både den mnd og mnd etter, men slimhinnene ble så dårlige at det ikke var sjans for noe egg å feste seg ordentlig. Begynte så på metformin i håp om å få tilbake syklus på naturlig vis, men gjorde ikke det. Fortsatte på metformin da, for det var åpenbart at det hjalp meg holde vekta. Fikk så femar/letrozol i stedet for pergo. På første enkle kur satt spira. Er 28+4 i dag :) Jeg gikk forøvrig også ned en del kilo både i før vi begynte å prøve og mens jeg gikk på hormoner, men er usikker på hvor mye vekta spilte inn da det ikke var snakk om veldig mange kilo overvekt.

Jeg kuttet p-piller i 2011, men ble ikke gravid og fikk heller ikke tilbake menstruasjonen. Jeg fikk uren hud og mer hårvekst og mistenkte selv PCOS. Jeg ble henvist til gynekolog, men det ble ikke funnet noe abnormalt. Jeg fikk allikevel Pergotime og ble gravid på dobbel kur og fikk en sønn i 2013.

I fjor bestemte vi oss for å prøve å få nr 2. Jeg fikk tilbake menstruasjon 10 måneder etter fødsel, men har lang syklus, og lutealfasen var noe kort (10-11 dager). I tillegg spottet jeg 3-4 dager før menstruasjon. Jeg hadde to kjemiske aborter, og fikk deretter Crinone/progesteronstøtte. Jeg ble da gravid på første forsøk med det ble oppdaget MA i uke 9. Med Crinone ble jeg igjen gravid i april men i uke 10 oppdaget de tom fostersekk.

Jeg var på nytt hos gynekolog i august, og hun fortalte at jeg har PCOS (som jeg har mistenkt i mange år). Hun ga meg råd om å kutte ut sukker (jeg er slank, men har i følge henne insulinresistens).

Jeg fikk også Letrozol (likner Pergotime). Det forkortet syklusen min slik at jeg fikk eggløsning på dag 16 (og ikke 21-28), og jeg er nå gravid på nytt. Jeg har kuttet ut mye av sukkeret, og tar Crinone denne runden også og krysser fingre for at det holder denne gangen:)

Ønsker deg masse lykke til! :)

Last edited:
Hei :happy:

Jeg ble nylig diagnosert med PCOS og tok det helt utrolig tungt. Fikk lite informasjon av gyno og det meste har jeg vell funnet ut av selv. Jeg skriver dagbok her inne om min prøving med PCOS.

Jeg startet på Metformin (etter eget ønske) i juni og har nå hatt to sykluser på 35 dager, så lange sykluser men jeg får i hvert fall eggløsning igjen :D

Jeg tok også en glukose-test hos legen for å finne ut hvordan kroppen min reagerer på insulin da det er veldig vanlig at kvinner med pcos utvikler insulin-resistens. Jeg hadde normale glukose prøver. Jeg har gått ned noen kilo siden jeg begynte på Metformin men har aldri vært overvektig. Så snart jeg kommer litt lenger ut i denne pp skal jeg begynne å bruke el-tester for å finne ut når jeg har el så får vi krysse fingrene for at jeg raskt blir gravid tross pcos:shy: jeg testet også for d-vitaminmangel, jern, kolesterol og hormon-nivå hos legen da alle disse tingene kan være i ubalanse hos kvinner med pcos.

Det er verdt å merke seg at kvinner med pcos har blitt funnet å ha 8 ganger så høy sannsynlighet for å spontanabortere i første trimester og høyere risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og føde prematurt. Dette kan jo også være i forbindelse med at mange kvinner med pcos er overvektige. Vanskelig å skille hva som fører til hva her.. Med andre ord er det viktig å finne en god lege som man kan føle at tar en på alvor! :joyful:

Jeg er ikke gravid enda men har brukt noen timer på å lese div forskningsartikler om emnet så bare si ifra om det er noe du lurer på, oddsen er at jeg allerede har googlet det ;)

Forresten, hos noen pcos'ere vil LH hormonet være forhøyet, og man kan derfor få falske resultat med el-tester, så jeg anbefaler deg å bruke temping i tillegg så du hvertfall i ettertid vet om du hadde el eller ikke.

Har fått påvist PCOS med manglende eggløsning, kraftig hårvekst, kviser, overvekt og cyster. Jeg gikk ned 7 kg mens vi prøvde å bli gravid første gang. Etter å ha prøvd i 1,5 år gikk jeg 4 runder på pergotime før jeg ble gravid, måtte opp i trippel dose, det endte i SA uke 6+0, men ble gravid etter neste pergokur, og fikk en sønn februar 15. Denne runden brukte jeg trippel dose pergo i 5 runder før jeg ble gravid, det endte i SA uke 6+2. Har gått to runder til på pergo, men ikke blitt gravid igjen. I morgen skal jeg til gyn og sette Otrivelle. Er nå to kg lettere enn sist jeg ble gravid.

Jeg fikk påvist pcos i vår pga cyster , sjelden mens og ingen eggløsning, ble derfor satt på dobbel pergotime. Fikk eggløsning med en gang.. Men ble også skikkelig hormonelll..sykt sur hele tiden.
Den tredje måneden (2 pergokur) ble jeg gravid men graviditeten endte i en MA i uke 9! Er nå i pp1 igjen (har ikke hatt mens så har ikke begynt på pergo igjen) Begynner på pergo igjen hvis det ikke klaffer. Jeg ble gravid etter 3 mnd på pergo, så det er håp!!! Så får vi se videre da.....

Så kjekt å få svar. Mamma har også pcos og har blitt gravid 8 ganger, mistet 5... Mistet ene gangen i uke 24. Jeg fikk faktisk akkurat mens for et par dager siden, ble utrolig glad fordi jeg ikke har hatt det siden oktober. Jeg er bare 21 og fikk beskjed om å prøve så fort som mulig siden jeg har en partner jeg føler meg trygg på. Skummelt og håper det går på hormontabletter. Vet ikke så veldig mye om dette så tar imot all tips ☺️☺️

Jeg har PCOS og er gravid :) Fikk aldri tilbake mens etter pilleslutt, fikk diagnosen 8 mnd senere når cystene plutselig dukket opp. Prøvde først enkel pergokur, og fikk eggløsning både den mnd og mnd etter, men slimhinnene ble så dårlige at det ikke var sjans for noe egg å feste seg ordentlig. Begynte så på metformin i håp om å få tilbake syklus på naturlig vis, men gjorde ikke det. Fortsatte på metformin da, for det var åpenbart at det hjalp meg holde vekta. Fikk så femar/letrozol i stedet for pergo. På første enkle kur satt spira. Er 28+4 i dag :) Jeg gikk forøvrig også ned en del kilo både i før vi begynte å prøve og mens jeg gikk på hormoner, men er usikker på hvor mye vekta spilte inn da det ikke var snakk om veldig mange kilo overvekt.
Så kjekt! Gratulerer! Håper det går fort for meg også og tenker å spørre om resept på metformin.

Fikk påvist pcos etter å ha prøvd ett år uten hell. Fikk beskjed om å gå ned i vekt. Ble gravid helt av meg seøv plutselig, men mistet. Greide ikke gå ned i vekt av meg selv, så jeg slankeopererte meg. Mistet 30 kilo og ble fornøyd og nådde kravet for å få hjelp til prøverør.

Ble gravid igjen, men mistet.

Fikk prøve letrozol og ble gravid på runde to. Jeg er i uke 28 i graviditeten nå:-)
Skal sies at jeg prøvde pergo flere runder før vektreduksjonen og det hjalp ikke meg:)

Jeg har pcos, sliter ikke med vekten. Men når jeg sluttet på p-pillen så fikk jeg ikke mensen. Begynte på metformin etter ca 3 mnd og fikk mensen 9 dager etter, og el kom ca 2 uker etter der igjen. Ble gravid og er 29+3 i dag:)

Jeg har PCOS. Ble gravid av meg selv etter nesten 2 år med prøving uten hjelp og diagnose (var ganske ung), med nr 2 gikk jeg 1 år uten piller og mensen fikk derfor hjelp (1 pergokur) pluss ble anbefalt å gå ned i vekt (er ganske overvektig). Nå venter jeg nr 3 som skjedde naturlig med (5 ekstra kilo, som jeg gikk opp ekstra etter svangerskap nr 2 :-P ).

Har ikke hatt noe aborter *bankibordet*

Fikk påvist pcos etter å ha prøvd ett år uten hell. Fikk beskjed om å gå ned i vekt. Ble gravid helt av meg seøv plutselig, men mistet. Greide ikke gå ned i vekt av meg selv, så jeg slankeopererte meg. Mistet 30 kilo og ble fornøyd og nådde kravet for å få hjelp til prøverør.

Ble gravid igjen, men mistet.

Fikk prøve letrozol og ble gravid på runde to. Jeg er i uke 28 i graviditeten nå:)
Skal sies at jeg prøvde pergo flere runder før vektreduksjonen og det hjalp ikke meg:)
Gratulerer! Håper alt går som det skal nå da :) Jeg er ikke noe overvektig men kunne godt gått ned 10 kilo.

Jeg har PCOS. Ble gravid av meg selv etter nesten 2 år med prøving uten hjelp og diagnose (var ganske ung), med nr 2 gikk jeg 1 år uten piller og mensen fikk derfor hjelp (1 pergokur) pluss ble anbefalt å gå ned i vekt (er ganske overvektig). Nå venter jeg nr 3 som skjedde naturlig med (5 ekstra kilo, som jeg gikk opp ekstra etter svangerskap nr 2 :p ).

Har ikke hatt noe aborter *bankibordet*
Så heldig! Håper jeg også har muligheten til å få flere barn.

Jeg har pcos, sliter ikke med vekten. Men når jeg sluttet på p-pillen så fikk jeg ikke mensen. Begynte på metformin etter ca 3 mnd og fikk mensen 9 dager etter, og el kom ca 2 uker etter der igjen. Ble gravid og er 29+3 i dag:)
Så heldig! Håper jeg har like mye flaks som deg :-)

Jeg fikk påvist PCO når jeg var i tenårene (blir snart 31 år). Begynte prøvingen i desember 2009. Ble ikke gravid, og hadde flere prøveperioder med pergo, uten hell. Hadde første IVF forsøk i oktober 2013. Da utviklet ikke eggene seg som de skulle, og forsøket ble avbrutt. Hadde nytt forsøk i januar 2014, ble gravid :) Men det endte i SA i uke 11 :(

Vi skulle ha nytt forsøk i august 2014, men mensen dukket ikke opp. Jeg tok en test for å utelukke graviditet, testen lyste positiv! Så i april 2015 kom mirakel-jenta vår <3 Kan enda ikke forstå hvor heldige vi er! Håper på nr 2 på naturlig vis, men jeg må nok ned i vekt (har ca 20 kilo for mye).

Back
Topp