Gravid med katt i hus?

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Fortsatt prøver her men håper jo å bli gravid og da blir det for første gang med katt i huset. Vi skaffet de to kattene våre (innekatter) for 2 år siden.

Nå stresser jeg litt over risikoen for toxoplasmose smitte til foster. Jeg skal ikke ta kattedoen men hva med resten…kattene våre hopper jo på bord og benker og liker kos. Må jeg da vaske henda etter hver gang jeg tar på de? Lykke soveromsdøra så de ikke hopper inn på natta? :dontknow Litt småstressa mulig jeg tar testen for antistoffer men hva om jeg ikke har antistoffer, de fleste har det jo ikke.

Stresser jeg for mye? Holder det å ikke ta kassa? Takknemlig for info eller erfaringer dere har :cat:

For meg hadde det nok hjulpet å tenke at jeg aldri har hørt om noen som kvitter seg med katten sin fordi de blir gravide. Unngå å tømme kattedoen, ellers tror jeg ikke du trenger å gjøre så mange tilpasninger. :)

Sjeldent at innekatter skal være smittet med toxoplasmose. Unngå likevel å rense kattedoen så går det fint. Det er ikke farlig å gi kos til katten. Du kan også ta bloprøve hos legen.

Jeg har to katter og tre barn, aldri vært noe problem. :)

Vi har også to innekatter som vi har hatt i mange år :) Tenker at hvis vi ikke har fått toxoplasma hittil, så får vi det sikkert ikke i fremtiden heller. Bruker hansker når jeg tar kattedoen og er veldig nøye med håndvask etterpå. Det kommer nok til å gå fint!

Takk for svar dere, er greit å høre fra andre når man ikke aner hvor terskelen ligger

La andre ta kattedoen mens du er gravid og vask hendene etter å ha kost med kattene før måltid osv. Toxoplasmose er ikke så vanlig i Norge, mer i syden/sydeligere strøk osv. Og om man så skulle ha testet positivt på det, så er det ikke noe man kan gjøre så fastlegen min. Han ville ikke ta blodprøve av det av meg, for var ikke noe poeng i det.
Vær også obs med hagearbeid/jord/bed. Bruk hansker og vask hendene godt etter å ha vært i kontakt med jord.

Skulle man ta kattedo selv, så hold pusten eller bruk munnbind og hansker, vil tror det er lurt for sikkerhetsskyld! :)

Levde med katter i en årrekke (utekatter som gikk på do inne), fikk aldri det. Er stort sett rundt Middelhavet og nedover kattene har det. Går fint. Vask hendene før du spiser - som vanlig.

Hei
Er ikke gravid pr dd men har to barn i bhg og 5 innekatter. Under begge graviditetene tok forloveden doene. Jeg ba om å bli testet for toxoplasmose hos legen og jeg har ikke hatt/bærer ikke det.

Jeg har tenkt nå at ved en evt fremtidig graviditet kan jeg tømme kattedoer ved bruk av engangshansker og grundig håndvask etterpå.

Ellers har jeg levd som normalt med kattene, gått på utstilling, vært assistent (og håndtert andre sine katter), kos og lek ++

Vi hadde 2 innekatter når jeg gikk gravid sist (utekatter nå), men kosa med de som vanlig, var nøye med håndvask, og sambo tok kattedoen:Heartred gikk helt fint det :)

Unngikk å ta kattedoen i så stor grad som mulig. Mannen min tok den daglig. Når jeg måtte ta den så brukte jeg engangshansker og vasket hendene nøye etterpå. Holdt meg unna katter jeg ikke kjente, spesielt da vi dro til Syden (som har hyppigere forekomst av det).

Greit å også være obs på at "Toksoplasmoseparasitten lever normalt i katters tarm og kommer ut med dyrets avføring. Kontakt med smitteførende katter og forurenset jord eller sand kan derfor overføre parasitten til mennesker. Smitten kan også overføres via dårlig vasket eller ukokt/ustekt mat."

Forebyggingsanbefalinger fra Helsenorge (for både katt og kjøtt/grønnsaker):

Risikofaktorer og forebygging​

Forebyggende råd mot toksoplasmose under svangerskapet:

• Ikke anskaff katt hvis du er gravid
  • Unngå fysisk kontakt med fremmede katter
  • Unngå rått eller dårlig stekt/kokt kjøtt
  • Rens/skrell og vask frukt og grønnsaker godt før inntak
  • Vask alt utstyr som har vært i kontakt med rått kjøtt og uvaskede grønnsaker og frukt
  • Bruk hansker når du arbeider ute og vask hendene godt etterpå
Hvis du har katt:
  • Unngå å gjøre rent etter den, la noen andre ta seg av denne oppgaven. Må du gjøre rent, bør du bruke hansker. Vask deretter hendene grundig.
  • Kattekassen må rengjøres daglig. Det tar flere dager før katteavføringen blir smittsom.
  • Hold katten innendørs
Vi skaffet oss forøvrig katt to måneder før termin, så vi hoppet over det første (og mest forebyggende?) punktet med glans ;)

Tusen takk for svar :Heartbigred Katter en selvfølgelig best så det er godt de fremdeles kan koses med og sove i fotenden :cat: mine er bare innekatter og slik jeg har forstått det så kan de ikke få toxoplasmose hvis ikke de er borti andre dyr(s avføring) eller spiser rått kjøtt. Så tror dette skal gå bra.

Jeg skal dog uansett ikke ta dokassen deres (det må vel være en av fordelene ved å gå gravid) :pompus::hilarious:

Ser mange råder deg til å ikke ta kattedoen, og må bare si at det går bra om man gjør det. Jeg var alene da jeg var gravid og hadde ikke noe valg. Vasket hendene godt etterpå. Null problem. Og det smitter kun i avføring, så kos med god samvittighet :catmine sov ofte i senga med meg (skyvedør de uansett klarte å åpne, så klarte ikke holde de ute)

Ser mange råder deg til å ikke ta kattedoen, og må bare si at det går bra om man gjør det. Jeg var alene da jeg var gravid og hadde ikke noe valg. Vasket hendene godt etterpå. Null problem. Og det smitter kun i avføring, så kos med god samvittighet :catmine sov ofte i senga med meg (skyvedør de uansett klarte å åpne, så klarte ikke holde de ute)

Jeg svarte i den andre tråden hennes på generelt, men i tilfelle noen andre lurer;
Rengjør man kattekassen hver dag (tar flere dager før toxoplasma blir smittsom i kattebæsj!) og vasker hendene godt uten å slikke av dem først :hilarious: , så går det jo fint.
Dessuten; det er gjerne unge katter som nettopp har begynt å gå ut som blir smittet om så. Innekatter som TS har, har ca 0 risiko for å plutselig få toxoplasmose.. :p

(Her i hus er det gjerne jeg som tar kattedoen, og siden jeg ikke er borti avføringen og i tillegg vasker hendene godt etterpå, så blir jeg ikke akkurat stressa av det!)

Back
Topp