Gravid med diabetes type 1?

Glad sau

Forumet er livet
Marsmellows-15
Skal begynne å prøve å bli gravid snart. Lurer på hvilken hba1c dere har hatt når dere kastet prevensjonen og hvilke erfaringer dere har med å være gravid diabetiker? :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Hei!

Jeg har DM1 og er nå 7 uker gravid. Jeg lå litt høyere enn jeg hadde likt da jeg ble gravid (hbA1c: 7,1, men pleier å ligge mellom 6,5-7) fordi det skjedde på PP1. Var på kontroll idag og var heldigvis på 6,6 idag. Under 7 er fint ihvertfall 1.trimester.

Jeg følges opp annen hver uke på poliklinikken på Ullevål- der skal jeg til indremedisiner hver gang og annen hver gang skal jeg også til jordmor og gynekolog. Så det blir tett oppfølging! Første kontroll pleier de å ta med indremedisiner i uke 6.

Hadde jeg vært deg, så ville jeg snakket med legen din om dette ved neste kontroll- eller ringt for å høre hvis det er lenge til.. Jeg tror det er greit å bl.a. komme deg til øyelege før man begynner å prøve.

Lykke til!

Har allerede snakket med fastlege, sykepleier og overlege på med.poliklinikk om dette men alle henviser meg videre i denne sirkelen. Tok dette opp med fastlege for noen uker siden så jeg skulle få tett oppfølging nå, for å få hba1c ned til akseptabelt nivå. Ligger på 8 nå. Skal til dia.sykepleier om ett par uker så håper på at hba1c er nede på 7tallet :) krysser fingrene :)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

PP 1 - 32dager- ømme bryster, stikninger i lysken og livmoren. IKKE gravid.
PP 2 -37 dager- Kvalm, halsbrann, stikking i livmor og lysk, ekstrem sexlyst, trang nedentil, MYE utflod, mister matlyst av ingenting, treg mage. IKM 8/3 eller 10/3 tr kom 16/3. Ikke gravid.
PP 3 - el 2/4?? Tr 16/4?? - fra 6/4 svært ømme bryster, hissig som fy!*!

Back
Topp