Gravid lærer

Viprøver79

Glad i forumet
Ok, nå kommer en klagemelding fra meg, er så sliten og lei så må bare få det ut.
Jeg er lærer på u.trinnet, kontaktlærer for 10.trinn og underviser i norsk (2 klasser a 30 elever) krle (3 klasser a 30 elever), og engelsk (1 klasse a 30 elever).
Har vært sykemeldt siden positiv test grunnet kvalme, blødninger og utmattelse. Skulle prøve meg i litt jobb igjen nå etter påske, 25%, norsk i en klasse og kontaktlærer. Det som hører med er rettinger og for/etterarbeid i tillegg.
I dag har jeg jobbet fra 7.30-12.30, og skal ikke på jobb før neste uke igjen. Kom hjem med kraftig migrene, et kokende rødt ansikt og senga er vennen min resten av kvelden.
Prøver meg i jobb siden nav maser og leder på jobb bruker «the guilt card», siden det er mye fravær. Jeg blir helt ødelagt av dette, og får heldigvis støtte av fastlege.
Vet ikke om jeg orker å fortsette slik hvis jeg skal få migrene etter hver arbeidsdag. Tenkte på svangerskapspenger for å ikke bruke opp sykemeldingen, men leste det var 6 ukers behandlingstid, og da er poenget litt borte.

Ble langt dette, men er det flere lærere på u.trinnet her som kan dele erfaringer på hvordan få dette til å fungere? Jeg elsker jobben min, men føler jeg ikke strekker til nå som energinivået er såpass lavt.

Uff, slitsomt å ha det sånn! Er det slik at du ved sykemeldinger får lønn fra arbeidsgiver eller nav? Jeg får fra arbeidsgiver under sykemeldinger, og kommer til å få det på svangerskapspenger også! Så får arbeidsgiver igjen fra Nav! Jeg har fått beskjed om at jeg skal gå over på svangerskapspenger før søknaden er godkjent, for den kommer til å gjelde fra den ble sendt og ikke godkjent! Vanskelig å forklare! Men dvs at arbeidsgiver legger ut, og får alt tilbake fra nav fom den dagen jeg går ut!

IMG_3485.jpg

Jeg er også lærer på ungdomstrinnet, kontaktlærer med tre klasser i krle, to i engelsk, to i samfunnsfag og en i valgfag. Mase stress før eksamener nå, mye press på jobb og lange dager. Jeg klarer jobb, men ikke noe annet, er helt tappet for energi. Gruer meg til tentamensbunken kommer om et par uker, for jeg orker ikke gjøre noe hjemme. Har lang vei til jobb, så når jeg kommer hjem er jeg ferdig.

Jeg bare teller ned til sommerferie og håper jeg holder ut. Jeg har full forståelse for at hvis man sliter med kvalme, blødninger og migrene så går det bare ikke. Orker du gjøre noe annet når du er hjemme? Tenker det er vanskelig å gå fra å bare være hjemme til å jobbe, hva med å begynne med bare rettearbeid og planlegging av undervisningsopplegg mens du er sosial og trener, før du går over på å jobbe?

Forresten full sympati som har både norsk og engelsk. Hadde det ett år, aldri igjen. Tar heller fem krle klasser enn en norsk klasse :p

Sniker fra august. Lærer her også, 100% sykemeldt siden midten av mars, 50% før det i en mnd. Nå skal jeg kun ta iop'er, skrive vurderinger og på ukeplan, og hjelpe vikar med planlegging. Med bekken og slitenheta er det nok, man har ofte noen hjemme som også trenger en! Ikke vær redd for å be om sykemelding hos lege, du skal faktisk fungere hjemme også!

Ikke kjenn på skyldfølelsen ihvertfall!! Hvis det ikke funker for deg nå, så må de enten tilrettelegge slik at det kan fungere, ellers så må du sykemelde deg.. Ikke ditt problem at det er mye fravær ellers, det får sjefen ordne opp i.. Kanskje du kan komme tilbake etterhvert hvis du blir bedre.. [emoji173]️

Tusen takk for svar dere flotte damer:Heartred
Hele dagen i går ble ødelagt med migrene, og det er lenge siden jeg har hatt en såpass hardt anfall.
Jeg skal til jordmor i morgen, så det blir å diskutere dette med henne også, jeg ofrer ikke helsen min.
Jeg må ikke la samvittigheten min ta overhånd, slik som dere sier, jeg må tenke på meg selv.

Når det gjelder hvem som utbetaler sykepenger, så er det arbeidsgiver som forskuddsbetaler. Ikke tenkt på det slik som du skrev lmn86. Det ga meg et lite håp.

Tusen takk igjen dere flotte damer. Elsker dette forumet hvor man kan lufte alt og få gode tilbakemeldinger.

Uff, ikke noe godt å ha det slik. Men syntes ikke du skal ha skyldfølelse.

Som lærer har du en veldig viktig jobb, og du trenger å være i form. Som mamma til to skolebarn så foretrekker jeg at lærere har fult fokus på jobben sin, og at dem ikke går på jobben om de ikke er i form til det eller syke. Tenker det er bedre for både deg og elevene dine at du er hjemme og tar vare på deg selv, istedenfor å være en lærer som ikke er i form og derfor ikke helt "til stede" for elevene sine.
Ikke vondt ment altså, håper du forstår det. :)

Håper du føler deg bedre etterhvert ;)

Back
Topp