Gravid katt? Hva gjør vi?

ORIGINAL: Frøgen*

Åååh, nå ble jeg kjempeglad når jeg leste tråden!! Trodde det var en av de "Katten er gravid, og jeg gidder ikke å beholde kattungene,
hvordan kan jeg kvitte meg med de" -tråd....

Men du hadde fått så gode svar over her at jeg bare signerer de jeg. Og igjen, veldig glad for at du tar ansvar for pusejenta di[:)][:)]

Enig, herlig tråd [:D]

Katten vår fikk kattunger for ca 7 uker siden, og hun gjorde alt selv! Jeg leverte barn i barnehagen, da hadde det kommet 2 kattunger, så dro jeg i butikken, når jeg kom hjem hadde det jammen kommet 3 til. Så det gikk helt fint, tror hun helst ville være alene og i fred også [:)]

Det første du må gjøre er å kjøpe et bra kitten fòr hos dyrebutikk eller veterinær, pusemor trenger en del ekstra næring nå før hun skal ha små, hun bør også spise kitten frem til hun er ferdig å die ungene, og helst en stund etter det igjen også. Du vil sikkert oppleve at hun blir litt mager og pjusk i pelsen.

Som oftest føder katter veldig lett og de klarer seg stort sett selv. Det som er viktig er å se til at alle morkakene kommer ut, hvis ikke kan hun få en kraftig infeksjon.Det skal være like mange morkaker som unger. ha nr klar til nærmeste veterinær, så du kan ringe dersom du er i tvil om noe.

Av fødekasse så foretrekker de absolutt noe med lokk på, som gir en hulefølelse. Du kan kjøpe "kladder" hos veterinæren, legg flere lag på lag, så du bare kan trekke vekk den øverste når fødselen er ferdig, så har de det rent og tørrt. Sett fødekassen frem i god tid så hun kan venne seg til den.

Det kan være lurt å ha engangshansker tilgjengelig, og også morsmelkerstatning og små 2,5 ml engangssprøyter (fåes kjøpt på apotek).

Katter har også en slimpropp som kommer ut før fødsel, men det er ikke alltid lett å oppdage den for de vasker den ofte fort vekk. Eller så kan du merke at hun blir rastløs og kosete.

Det kan være lurt å notere kjennetegn på hver unge og veie de jevnlig for å se at de legger på seg jevnt. De første ukene ville jeg veiet de minst en gang pr dag. Bruk en liten digital kjøkkenvekt.

Når ungene skal begynne å gå på do, så må du ikke bruke sand som klumper seg, ungene vil alltid smake på sanden og det kan bli katastrofalt hvis de spiser klumpesand.

Ellers er det viktig å huske at kattungene skal være minst 12 uker før de flytter til nye hjem [:)]

Kunne nok skrevet mye mer også, men her var i hvert fall litt....

Lykke til [:)]

Gratulerer som vordende pusebessmor! [:)] Når kattunger først er på vei så er det bare å glede seg! [:D]

Jeg har vært pusejordmor mange ganger under oppveksten og har alltid laget en stor pappeske med høye vegger og dekket godt til i bunnen med avispapir (trekke opp fukt) og så med håndklær. Inngangen har vært smal og høy, for pusemor og ungene har blitt i den kassa og da er det greit at ungene ikke så lett kommer seg ut. (skjærte ned kanten etter hvert som ungene ble større)

De gangene jeg har vært pusejordmor så har fødselen alltid startet mens vi var hjemme, jeg tror nesten at pus kunne regulere dette litt selv! Og hun har alltid valgt kassa mi [:D] [:D]Før fødselen ble pus gjerne ekstra kosete og vi merket at det kom melk i pattene (de svulmet opp). Fødselen klarte pus helt fint selv, jeg bare fjernet morkake og fosterhinnene etter hvert selv om pus fint hadde klart det selv. [:)]

Har vært med på maaaange kattefødsler og har måttet være jordmor et par ganger bare. Da har kattungene rett og slett ikke kommet skikkelig ut så har måttet hjelpe til. Er sjeldn de trenger hjelp men det hender altså.

De ordner opp selv[;)]
Normalt ser katten rimelig sprekkeklar ut og blir litt urolig når fødselen nærmer seg...
Pass på at hun har en kasse eller noe på en plass hvor hun føler seg trygg..
Da vil hun slappe mer av og bruke den som fødekasse[;)]
Men om du ser at fødselen starter så må dere ikke forlate katten (ikke over lengre tid ihvertfall) , pass godt på henne..
Jeg måtte selv akutt til dyrlegen da ene kattungen satt fast og hun fikk den ikke ut[:o]
Så prøv å være der for henne og sitt med henne til det er over..
Er så koselig med kattefødsler...[:D]
Masse lykke til[:D]

bare å klemme litt på magen hennes å kjenn om du kjenner noe..
kan ta henne til vetrinær å få det bekreftet ja[:)]
Men ha en kasse klar så hu kan føde i, du kan risikere at hu går ut en plass å føder så pass på.. Og om hu fødder inne så la henne være i fred og sjekk henne inni mellom at alt går bra[:)]

På en katt jeg hadde såg jeg kattungene sparket, så da var det ikke tvil om hva som var på vei... hehe

Katter går drektig i ca 6 uker. Viss magen har vokst mye i det siste er det sikkert ikke lenge  igjen. Kanskje en uke eller 2? [:)]
Katter klarer somregel seg selv under fødsel og barsel, men vet at 2 av mine satte stor pris på å få være i nærheten av meg timene før fødselen skjedde. Så viss du er hjemme når det skjer, så kanskje du kan sette deg ved siden av å klappe henne innimellom viss hun vil?
Vi har alltid laget til egen fødekasse, men den har aldri blitt brukt, så vær obs på at mange puser velger å føde i sengen til eieren eller i klesskap.

Masse lykke til! Kattunger er hærlige[:D] Må legge ut bilde når de kommer[:)]

ORIGINAL: trille85

Katter går drektig i ca 6 uker
. Viss magen har vokst mye i det siste er det sikkert ikke lenge  igjen. Kanskje en uke eller 2? [:)]
Katter klarer somregel seg selv under fødsel og barsel, men vet at 2 av mine satte stor pris på å få være i nærheten av meg timene før fødselen skjedde. Så viss du er hjemme når det skjer, så kanskje du kan sette deg ved siden av å klappe henne innimellom viss hun vil?
Vi har alltid laget til egen fødekasse, men den har aldri blitt brukt, så vær obs på at mange puser velger å føde i sengen til eieren eller i klesskap.

Masse lykke til! Kattunger er hærlige[:D] Må legge ut bilde når de kommer[:)]

Er ca 8-9 uker di går drektig[;)]

Rett over 50 dager, går kattene gravide. Syns du skal lage til en kasse eller noe annet som du kan ordne et lunt krypinn. Dekk mesteparten av kassen, bare en åpning til å gå inn og ut. Katten våres foretrakk det iallefall sånn. Når det nærme seg, var hun alltid ved oss. Hu kom bort til oss, mjua og ville ha meg med. Så la hun seg der hun skulle føde flere ganger.

Den ene gangen satt jeg med henne. Hun pusta tungt (jeg var gravid selv, og skulle ønske min fødsel hadde gått så fint) og ville ha kos innimellom.

Katten føder de, spiser posen på ungene også er det greit:p

Katten blir som mange har skrevet over her, veldig kosete og innpåsliten.. Her har hun prøvd å føde i senga ved siden av meg, så jeg måtte gå og legge hu i kurven sin MANGE ganger, for hu skulle bare ligge oppå meg.. [8D] Og pusen min har hatt 6kull og alle gangene har hun gjort alt selv [:D] Så tror nok du bare kan dra på jobb, kanskje det ligger noen nurk når du kommer hjem fra jobb [:)]

ORIGINAL: TereseS

Katten blir som mange har skrevet over her, veldig kosete og innpåsliten.. Her har hun prøvd å føde i senga ved siden av meg, så jeg måtte gå og legge hu i kurven sin MANGE ganger, for hu skulle bare ligge oppå meg.. [8D] Og pusen min har hatt 6kull og alle gangene har hun gjort alt selv [:D] Så tror nok du bare kan dra på jobb, kanskje det ligger noen nurk når du kommer hjem fra jobb [:)]

Etter min erfaring så ville jeg ikke anbefalt det ihvertfall.. hadde ikke jeg vært hjemme med katten min så hadde hun ikke levd i dag...[&o]
Sjelden , men det kan oppstå komplikasjoner..
Better safe then sorry[;)]

Back
Topp