Gravid IVF - Lang eller kort protokoll? Fersk eller fryst?

Ble du gravid på lang eller kort protokoll? Fersk eller Fryst?

  • Lang

    Votes: 14 40,0%
  • Kort

    Votes: 19 54,3%
  • Fersk

    Votes: 21 60,0%
  • Fryst

    Votes: 13 37,1%

  • Antall som har svart
    35
Kort protokoll (kun 1 uttak)
Gravid på 1. fryseforsøk og innsett nr 4, også fryseforsøk. (3 barn utav det, 1 tvillingpar)
 
Lang protokoll begge gangene. Men en fersk og en frys:)
 
Kort protokoll, totalfrys pga ohss. Gravid på begge innsett fra det uttaket, sist kom jeg til 8+5/6( MA ), nå er jeg 9+1
 
Lang protokoll og fersk på begge barna, hadde tre mislykkede fryseforsøk mellom :)
 
Kort protokoll og ferskforsøk☺️
 
Hadde blitt gravid første gang på fryseforsøk, men mistet tidlig (uke 7).
Så to mislykkede fryseforsøk etter det, men på neste fersk med lang protokoll ble jeg gravid igjen, og fikk en perfekt gutt ❤
 
Ble gravid på kort protokoll med fersk, men MA i uke 7... neste vei blir nok fryseforsøk, men ingen aning om når, hvor å hvordan :p
 
Hadde 1 uttak, kort protokoll
Innsett 1: Fersk forsøk, negativt
Innsett 2: Frys, styrt syklus: kjemisk
Innsett 3: Frys, naturlig syklus: gravid :) er nå 12+5
 
Kan noen hjelpe meg i retning en tråd hvor forskjell på lang/kort protokoll blir beskrevet? Jeg kjenner ikke til begrepene :)

Ved en IVF-behandling stimuleres kvinnen med hormoninjeksjoner som gir en modning av flere egg samtidig. I en vanlig menstrusjonssyklus modnes vanligvis kun ett egg. Det settes daglige sprøyter i huden nedenfor navlen.

For å unngå for tidlig eggløsning, må kvinnens egen hormonproduksjon dempes. Dette kan gjøres på to måter:

Kort protokoll starter direkte med stimulering. Innebærer injeksjoner med folikkelstimulerende hormon (FSH) samtidig med et hemmende hormonpreparat (antagonist). Stimuleringen starter på dag 1-3 i menstruasjonssyklusen, og antagonist på den 5. sprøytedagen.

Lang protokoll har en nedreguleringsfase. Kvinnens egne hormoner dempes gjennom en forbehandling med nesespray (agonist) som gis i omtrent 2 uker før selve hormonstimuleringen starter. Kvinnen begynner med nesespray omtrent en uke før forventet menstruasjon. Hun kan få en menstruasjonsblødning til normal tid, litt forsinket, eller menstruasjonen kan utebli helt.

I de fleste tilfeller anses metodene for å være likeverdige, men iblant kan det være grunner for å velge den ene metoden framfor den andre. Hvilken metode som passer for akkurat dere bestemmes av legen.



https://medicus.no/kort-protokoll-proverorsbehandling/
 
Lang protokoll, fersk og blasto.

Hatt 3 lange protokoller + en kort. Den korte fikk jeg 22 egg ut uten noen egg utviklet...
 
Back
Topp