Gravid for første gang

Så gøy! :smile ikke alle som gjør det alene OG har IVF. Morsomt å møte noen som er likt på vei også. Håper vi kan følge hverandre hele veien:happy:

Jeg har så mange tanker uansett, så jeg tar en for å se om det stiger. Tør ikke glede meg helt enda, så venter og ser litt på prøven og tidlig UL om alt ser greit ut. Hatt en kjemisk tidligere, og orker ikke gå helt i kjelleren igjen, selv om dette ser mye bedre ut.
Det hadde vært kjekt! :) Jeg har følt meg litt ensom i prosessen, så det er godt å dele med noen som har tilsvarende erfaring. :)

Krysser fingrene for stigende hcg på blodprøven din. :love7
 
Det hadde vært kjekt! :) Jeg har følt meg litt ensom i prosessen, så det er godt å dele med noen som har tilsvarende erfaring. :)

Krysser fingrene for stigende hcg på blodprøven din. :love7
Jeg oppdaterer helt sikkert :happy: Håper Riksen gir lyd fra seg snart, så jeg får time til UL.

Jeg vet ikke helt hvordan det funker her inne, for er helt ny, men kan man sende private meldinger?
 
Jeg er førstegangsgravid og har termin ca 5. april (basert på siste mens, er ikke helt sikker på EL-tidspunkt), og har det helt likt som dere. Går og kjenne etter, lurer på om symptomer er symptomer er tegn på TR, og så blir jeg dritnervøs. Jeg bestilte faktisk tidlig UL uke 7+5, så har jeg liksom noe "å se frem til", selv om det føles som en evighet til.

Jeg spurte om hcg-måling neste uke, men legen var ganske skeptisk til å måle hcg fordi det gir en "falsk trygghet". Hva gjør dere for å "holde dere opptatt"?
 
Hei
Leser fra oktober gruppen og jeg er også gravid med første.
Da jeg fant ut at jeg var gravid så var det så mange tanker og følelser som dukket opp, dette var en planlagt graviditet men likevel så endte jeg opp med angstanfall, mange katastrofetanker og gråt omtrent i 2 uker, jeg fungerte ikke. Heldigvis gikk det over.

Jeg var med legen i det som jeg trodde var uke 6 for å bekrefte, men det viste seg å bare være uke 3 hahah. Jeg har hatt et ganske problemtfritt og 0 plager i hele svangerskapet. Men det er normalt å oppleve ømme bryster, stikkinger i underlivet (ligamentsmerter, livmoren strekker seg), og som du skrev mensmurringer (har opplevd alt dette selv) :Heartblue i uke 25/26 opplevde jeg en instens magesmerte som viste seg å være at hodet til jenta "satt fast" i bekkenet, og det var skremmende for ingen lege visste om det var UVI eller blodpropp, så om du opplever magesmerter noen gang i svangerskapet, ha i bakhodet at terskelen for å ringe lege er EKSTREM LAV.

ellers anbefaler jeg å snakke med jordmor og lege om alt du måtte tenke på, du kan gjerne sende meg melding også. Det finnes også snapchat grupper eller facebook grupper både for måneden og området du bor i, kanskje ikke nå men etterhvert. Også får man ca 6 uker etter fødsel en barselgruppe med mammaer som har fått barn samtidig som deg. Jeg har også hatt god hjelp av barneblikk (tilbud i mitt fylke) og rask psykisk helsehjelp.

Masse lykke til :Heartpink
 
Jeg er førstegangsgravid og har termin ca 5. april (basert på siste mens, er ikke helt sikker på EL-tidspunkt), og har det helt likt som dere. Går og kjenne etter, lurer på om symptomer er symptomer er tegn på TR, og så blir jeg dritnervøs. Jeg bestilte faktisk tidlig UL uke 7+5, så har jeg liksom noe "å se frem til", selv om det føles som en evighet til.

Jeg spurte om hcg-måling neste uke, men legen var ganske skeptisk til å måle hcg fordi det gir en "falsk trygghet". Hva gjør dere for å "holde dere opptatt"?
Hei, og gratulerer!

Jeg kjenner meg veldig igjen. Er det mensen som kommer eller er jeg fortsatt gravid? Så lenge jeg ikke får mensen, så antar jeg det går bra.

Har tatt to hcg-prøver. En som sykehuset har rekvirert, og en ekstra for å sjekke om det øker. Greit at det kan kalles en «falsk trygghet», men det er i hvert fall en trygghet i å se at noe skjer. Skjønner godt at du har bestilt tidlig UL! Jeg får i uke 8 fordi jeg har gått gjennom IVF.

Nå reiser jeg på ferie i morgen, ellers er det trening, turer, og etter hvert jobb som gjør at jeg får dagene til å gå. Andre tips tas i mot med takk :)
 
Hei, og gratulerer!

Jeg kjenner meg veldig igjen. Er det mensen som kommer eller er jeg fortsatt gravid? Så lenge jeg ikke får mensen, så antar jeg det går bra.

Har tatt to hcg-prøver. En som sykehuset har rekvirert, og en ekstra for å sjekke om det øker. Greit at det kan kalles en «falsk trygghet», men det er i hvert fall en trygghet i å se at noe skjer. Skjønner godt at du har bestilt tidlig UL! Jeg får i uke 8 fordi jeg har gått gjennom IVF.

Nå reiser jeg på ferie i morgen, ellers er det trening, turer, og etter hvert jobb som gjør at jeg får dagene til å gå. Andre tips tas i mot med takk :)
Ja, det er litt det jeg har tenkt! Så lenge jeg ikke får mensen, så får jeg bare satse på at det går bra :)

Det høres ut som en fin plan - jeg har begynt på jobb og skal en uke til Italia, så da kommer dagene til å gå, og så er det rett hjem på UL!

Krysser fingrene for oss begge!
 
Gravid for første gang her
Føler at eg ikke har gjort så mye annet enn å lese på nettet om ting å tang som omhandler graviditet men alt er jo nytt for meg.. Ifølge apper er termin rundt 2-4 april,(spørs litt hvilken app)

Men eg merker veldig lite til det, annet enn litt murring innimellom og litt ubehag når eg strekker meg litt mye

Andre her som er gravide for første gang?

Eller noen som har noen gode råd å tips?
Hei! Gratulerer!!
Jeg er også gravid for første gang! Termin 1. eller 2.april :love7

Det er så utrolig nervepirrende og altoppslukende, hadde ikke forventet så mye bekymring..
Jeg har myyye murringer og en del kvalme faktisk. Våkner flere ganger om natten av at jeg må tisse og når jeg står opp kommer kvalmebølgene :sour:
Jeg blødde på IKM, men det var lite og stoppet, derfor tok jeg test og fant ut at jeg var gravid. Pga. blødningen gikk jeg også til legen for å måle hcg, hadde steget fra 58-171 på litt mindre enn 2 døgn så det beroliget meg mye. Likevel er jeg igjen nervøs og løper stadig inn på do for å se om jeg har begynt å blø. Det hjelper ikke med alle disse murringene heller akkurat :whacky024

Tenker dere at det er innafor med tidlig UL rundt uke 8? :smiley-ashamed005
 
Hei! Gratulerer!!
Jeg er også gravid for første gang! Termin 1. eller 2.april :love7

Det er så utrolig nervepirrende og altoppslukende, hadde ikke forventet så mye bekymring..
Jeg har myyye murringer og en del kvalme faktisk. Våkner flere ganger om natten av at jeg må tisse og når jeg står opp kommer kvalmebølgene :sour:
Jeg blødde på IKM, men det var lite og stoppet, derfor tok jeg test og fant ut at jeg var gravid. Pga. blødningen gikk jeg også til legen for å måle hcg, hadde steget fra 58-171 på litt mindre enn 2 døgn så det beroliget meg mye. Likevel er jeg igjen nervøs og løper stadig inn på do for å se om jeg har begynt å blø. Det hjelper ikke med alle disse murringene heller akkurat :whacky024

Tenker dere at det er innafor med tidlig UL rundt uke 8? :smiley-ashamed005
Absolutt, perfekt å ta en tidlig UL da. Bedre å bli beroliget med en UL, enn å gå bekymre seg:Heartpink
 
Eg har nå etter flere tips her inne bestilt meg tidlig ultralyd, eg er vel mellom 7+3 og 7+5 den dagen eg har bestilt time:).. (sto på nettsiden at man burde vert komt minimum 7+0 for at di skulle kunne se noe.) Så det blir veldig spennende, men samtidig trur eg det vil lette litt på bekymringene å få sett at alt er som det skal være:happy:

Syns dagene og tiden frem til man vet litt mer sikkert går fryktelig sakte.
Er foreløbig hjemme ferie her, så merker eg har alt for mye tid til å bare tenke og på å skrolle på nettet.

Så kjekt å følge med på postene deres å se at vi er flere i samme båt, er fort gjort å føle seg litt ensom om ting nå så tidlig, så greit å få en plass å lufte tankene litt ilag med dere alle sammen:happy090
 
Last edited:
Ikke første gang jeg er gravid, men sist nistet jeg ca uke 8. under en uke etter tidlig ultralyd der vi så hjerte slå. Er noen år siden nå, men jeg sjekker etter blod på papiret hver gang jeg er på do. Samtidig prøver jeg å være positiv, forteller meg selv at jeg har flere symptomer nå i uke 5+0 enn jeg hadde frem til uke 8 sist, og det må jo være positivt.. selv om jeg vet det ikke har noen reel betydning.

Prøver mest bare å puste med magen, og ta noen tester med gjevne mellomrom for å se om ting utvikler seg. Leser mye på nett om alt jeg ikke burde spise, og hva jeg burde spise mer av..
gleder meg til time hos jordmor i uke 8, for å få tatt blodprøve og bare føle at noe faktisk skjer.
 
Hei! Gratulerer!!
Jeg er også gravid for første gang! Termin 1. eller 2.april :love7

Det er så utrolig nervepirrende og altoppslukende, hadde ikke forventet så mye bekymring..
Jeg har myyye murringer og en del kvalme faktisk. Våkner flere ganger om natten av at jeg må tisse og når jeg står opp kommer kvalmebølgene :sour:
Jeg blødde på IKM, men det var lite og stoppet, derfor tok jeg test og fant ut at jeg var gravid. Pga. blødningen gikk jeg også til legen for å måle hcg, hadde steget fra 58-171 på litt mindre enn 2 døgn så det beroliget meg mye. Likevel er jeg igjen nervøs og løper stadig inn på do for å se om jeg har begynt å blø. Det hjelper ikke med alle disse murringene heller akkurat :whacky024

Tenker dere at det er innafor med tidlig UL rundt uke 8? :smiley-ashamed005
Jeghar bestilt tidlig UL uke 7+5 (basert på egen beregning, og tenker det er helt innafor :)
 
Jeg har gjennomgått et par IUI og er nå gravid i uke 11+5 dere første runde med IVF. (Angrer litt på at jeg ikke gikk for IVF med en gang, mtp alderen min, så kunne jeg spart en god del penger men gjort er gjort :angelic:)

Har termin i februar så jeg hører ikke til her. Men vil bare dele at det har hjulpet meg veldig mye å ha tatt privat UL. Det koster litt men har vært verdt det for å roe ned bekymringene og å kunne glede meg mer over graviditeten.

Jeg hadde blighted ovum forrige runde i mars, SA etter UL i uke 6. Så nå klarte jeg å få henvisning til tidlig UL av fastlegen i uke 6-7.

Var nervøs for å få dårlig nytt hver gang jeg satte meg i gynekologstolen, men fikk heldigvis positive opplevelser. Hadde UL i uke 6+0 og fikk se hjertet slå. Deretter UL i uke 8+4 da jeg også fikk høre hjertet slå og målt at den fortsatt var i riktig lengde ift alder. Det hjalp å betrygge meg at babyen utviklet seg riktig. Og sist UL var i uke 9+6 dagen før jeg reiste på ferie. Var nok litt i overkant ofte, men det var viktig for meg for å kunne kose meg ordentlig på ferie. Da fikk jeg se fosteret røre på seg, og det var veldig koselig å ha videoer av UL å kunne se på innimellom og å dele med familie og venner (jeg blir alenemor med donor). Neste milepæl for meg blir UL i uke12 med NIPT test. Etter det tror jeg at jeg kan slappe mye mer av og stole på at alt går bra (selv om det ikke er noen garantier, og bekymringer vil fortsette etter at babyen er født :laughing002)

Dette ble litt en lang melding, men dersom man er bekymret anbefaler jeg å investere litt i UL. Det er på godt og vondt. For meg var det slik at dersom det var noe som skulle gå galt ønsket jeg å vite så tidlig som mulig enn å gå og være glad i flere uker for så å bli skuffet. Lillesøsteren min var gravid og hadde ikke UL før i uke 13. Hun hadde alle symptomer som kvalme osv. Men på UL fikk hun vite at det var MA og at fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 6-7.

Masse lykke til til alle, og håper dere får en fin graviditet :Heartred
 
Jeg har gjennomgått et par IUI og er nå gravid i uke 11+5 dere første runde med IVF. (Angrer litt på at jeg ikke gikk for IVF med en gang, mtp alderen min, så kunne jeg spart en god del penger men gjort er gjort :angelic:)

Har termin i februar så jeg hører ikke til her. Men vil bare dele at det har hjulpet meg veldig mye å ha tatt privat UL. Det koster litt men har vært verdt det for å roe ned bekymringene og å kunne glede meg mer over graviditeten.

Jeg hadde blighted ovum forrige runde i mars, SA etter UL i uke 6. Så nå klarte jeg å få henvisning til tidlig UL av fastlegen i uke 6-7.

Var nervøs for å få dårlig nytt hver gang jeg satte meg i gynekologstolen, men fikk heldigvis positive opplevelser. Hadde UL i uke 6+0 og fikk se hjertet slå. Deretter UL i uke 8+4 da jeg også fikk høre hjertet slå og målt at den fortsatt var i riktig lengde ift alder. Det hjalp å betrygge meg at babyen utviklet seg riktig. Og sist UL var i uke 9+6 dagen før jeg reiste på ferie. Var nok litt i overkant ofte, men det var viktig for meg for å kunne kose meg ordentlig på ferie. Da fikk jeg se fosteret røre på seg, og det var veldig koselig å ha videoer av UL å kunne se på innimellom og å dele med familie og venner (jeg blir alenemor med donor). Neste milepæl for meg blir UL i uke12 med NIPT test. Etter det tror jeg at jeg kan slappe mye mer av og stole på at alt går bra (selv om det ikke er noen garantier, og bekymringer vil fortsette etter at babyen er født :laughing002)

Dette ble litt en lang melding, men dersom man er bekymret anbefaler jeg å investere litt i UL. Det er på godt og vondt. For meg var det slik at dersom det var noe som skulle gå galt ønsket jeg å vite så tidlig som mulig enn å gå og være glad i flere uker for så å bli skuffet. Lillesøsteren min var gravid og hadde ikke UL før i uke 13. Hun hadde alle symptomer som kvalme osv. Men på UL fikk hun vite at det var MA og at fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 6-7.

Masse lykke til til alle, og håper dere får en fin graviditet :Heartred
Jeg har også gått gjennom flere IUI, og ble også gravid på første IVF. Jeg sitter igjen med samme tankene som deg, skulle gått for IVF tidligere å spart de pengene. Jeg er også alenemor og har brukt donor, det er godt å høre at vi er flere <3

Jeg tror at vi som har gått gjennom ett slikt løp nok har lettere for å ta private ultralyder har jeg inntrykk av, jeg har samme oppfatning som deg, og har min første planlagt i neste uke ved 7+0, og godt mulig det blir flere også om jeg føler behov for det. Jeg forsøkte å tipse om privat ul i en annen tråd, der det var en del som synes det ble så lenge å vente til oul, men da fikk jeg til svar at det koster med privat ul. Det får bli opp til hver enkelt å investere i det de føler er nødvendig tenker jeg, men jeg har bare skryt å komme med til de jeg har erfaring med som driver med privat ul. :)
 
  • Liker
Reactions: JWS
Jeg har også gått gjennom flere IUI, og ble også gravid på første IVF. Jeg sitter igjen med samme tankene som deg, skulle gått for IVF tidligere å spart de pengene. Jeg er også alenemor og har brukt donor, det er godt å høre at vi er flere <3

Jeg tror at vi som har gått gjennom ett slikt løp nok har lettere for å ta private ultralyder har jeg inntrykk av, jeg har samme oppfatning som deg, og har min første planlagt i neste uke ved 7+0, og godt mulig det blir flere også om jeg føler behov for det. Jeg forsøkte å tipse om privat ul i en annen tråd, der det var en del som synes det ble så lenge å vente til oul, men da fikk jeg til svar at det koster med privat ul. Det får bli opp til hver enkelt å investere i det de føler er nødvendig tenker jeg, men jeg har bare skryt å komme med til de jeg har erfaring med som driver med privat ul. :)
Spennende at du er på samme reise som meg. Og ja, du har sikkert rett i at vi som går denne veien har lavere terskel for å bruke penger på privat UL. Og så forstår jeg at man ikke ønsker så mange UL spesielt hvis det koster nærmere 2000kr per time, som jeg har lest at det gjør noen steder. Selv har jeg funnet en jeg liker for 1050k og det synes jeg er rimelig ift mange andre steder.

Masse lykke til på din første UL neste uke :happy:
 
Jeg har gjennomgått et par IUI og er nå gravid i uke 11+5 dere første runde med IVF. (Angrer litt på at jeg ikke gikk for IVF med en gang, mtp alderen min, så kunne jeg spart en god del penger men gjort er gjort :angelic:)

Har termin i februar så jeg hører ikke til her. Men vil bare dele at det har hjulpet meg veldig mye å ha tatt privat UL. Det koster litt men har vært verdt det for å roe ned bekymringene og å kunne glede meg mer over graviditeten.

Jeg hadde blighted ovum forrige runde i mars, SA etter UL i uke 6. Så nå klarte jeg å få henvisning til tidlig UL av fastlegen i uke 6-7.

Var nervøs for å få dårlig nytt hver gang jeg satte meg i gynekologstolen, men fikk heldigvis positive opplevelser. Hadde UL i uke 6+0 og fikk se hjertet slå. Deretter UL i uke 8+4 da jeg også fikk høre hjertet slå og målt at den fortsatt var i riktig lengde ift alder. Det hjalp å betrygge meg at babyen utviklet seg riktig. Og sist UL var i uke 9+6 dagen før jeg reiste på ferie. Var nok litt i overkant ofte, men det var viktig for meg for å kunne kose meg ordentlig på ferie. Da fikk jeg se fosteret røre på seg, og det var veldig koselig å ha videoer av UL å kunne se på innimellom og å dele med familie og venner (jeg blir alenemor med donor). Neste milepæl for meg blir UL i uke12 med NIPT test. Etter det tror jeg at jeg kan slappe mye mer av og stole på at alt går bra (selv om det ikke er noen garantier, og bekymringer vil fortsette etter at babyen er født :laughing002)

Dette ble litt en lang melding, men dersom man er bekymret anbefaler jeg å investere litt i UL. Det er på godt og vondt. For meg var det slik at dersom det var noe som skulle gå galt ønsket jeg å vite så tidlig som mulig enn å gå og være glad i flere uker for så å bli skuffet. Lillesøsteren min var gravid og hadde ikke UL før i uke 13. Hun hadde alle symptomer som kvalme osv. Men på UL fikk hun vite at det var MA og at fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 6-7.

Masse lykke til til alle, og håper dere får en fin graviditet :Heartred
Jeg er 6+1 i dag, men reiser på ferie på onsdag (6+4). Det er jo menstermin, og kan være feil så klart, men ville du fortsatt ha bestilt en UL på tirsdag (6+3)?
 
Jeg er 6+1 i dag, men reiser på ferie på onsdag (6+4). Det er jo menstermin, og kan være feil så klart, men ville du fortsatt ha bestilt en UL på tirsdag (6+3)?
Hvor lenge skal du være på ferie da? Jeg personlig hadde ønsket å ta ultralyd før jeg dro, men det er ikke sikkert de klarer å finne hjertelyd så tidlig. Så det kan jo også skape med bekymring enn ro på en måte :Heartred
 
Hei:joyful:
Så koselig å lese om alle dere 1. gangs gravide! en fantastisk følelse❤️ vil bare dele en erfaring som jeg fikk med mitt første barn (1 år nå). Ser mange av dere skriver termin og at den er «fast», og i mitt hode var min termin ganske fast og, noen dager hit eller dit liksom. Men selv om UL termin var noen dager etter mens termin lot baby vente på seg. Måtte til slutt bli satt i gang og han ble født seent på kvelden i uke 42+1. Så vil bare si at termin er veldig fin å ha, og bra medisinsk sett. Men det kan være greit å ikke henge seg for mye opp i den. Jeg ble litt motløs hver morgen jeg våknet etter termin og det ikke hadde skjedd noe enda.
Dette er ikke ment som en negativ kommentar, bare en liten «heads up» For dere som gjør dette for første gang:Heartbigred
 
Hei:joyful:
Så koselig å lese om alle dere 1. gangs gravide! en fantastisk følelse❤️ vil bare dele en erfaring som jeg fikk med mitt første barn (1 år nå). Ser mange av dere skriver termin og at den er «fast», og i mitt hode var min termin ganske fast og, noen dager hit eller dit liksom. Men selv om UL termin var noen dager etter mens termin lot baby vente på seg. Måtte til slutt bli satt i gang og han ble født seent på kvelden i uke 42+1. Så vil bare si at termin er veldig fin å ha, og bra medisinsk sett. Men det kan være greit å ikke henge seg for mye opp i den. Jeg ble litt motløs hver morgen jeg våknet etter termin og det ikke hadde skjedd noe enda.
Dette er ikke ment som en negativ kommentar, bare en liten «heads up» For dere som gjør dette for første gang:Heartbigred
Hei :)

Jeg er sikkert en av dem som har skrevet noe med at termin er rimelig spikret. Med det så tror jeg ikke nødvendigvis at jeg føder på termin, så nerdete som jeg er så har jeg selvsagt sett på statistikken rundt det og det er bare ca. 5% som føder på termindato. :) Det jeg mente med at min termin er ganske spikret er fordi jeg har gått gjennom IVF, så min syklus er kontrollert fra a-å, og de vet befruktningsøyeblikket sikkert nedpå timen :laughing002
 
Back
Topp