Gravid, for første gang!

Bkno5006010

Første møte med forumet
Hei!
Jeg har blitt gravid for første gang, tror jeg!? Tok disse testene i dag og skal da egentlig ha mens i morgen. Har bestilt time til fastlege 10.februar, men vet ikke noe om noe.
Altså: er heeelt på bærtur.

Jeg trenger gode råd og hjelp:
- Hva gjør jeg nå?
- Hvordan kontakter jeg jordmor?
- Hvor langt er jeg liksom på vei (3+5?)?
...vet ikke helt hva jeg skal spørre om.
Er 27 år, i et trygt og stabilt forhold og har fast jobb.

Hjelp meg gjerne og kom med all mulig informasjon som KAN være et snev av nyttig!

Klem fra en noe stresset men glad sjel
 

Vedlegg

  • 8614817F-8649-4A9F-BC17-9A825E66ECD2.jpeg
    8614817F-8649-4A9F-BC17-9A825E66ECD2.jpeg
    12,7 KB · Visninger: 85
Kontrollene begynner fra uke 12. Da til lege pga blodprøver. Jordmor er det på helsestasjonen i din kommune så nr dit finner du på din kommune side. Babyverden har termin kalkulator som du kan bruke.

Og gratulerer så mye.
 
Gratulerer så mye, ja som det står over må du ha time med blodprøver i uke 12, men ja du kan kontakte helsestasjonen også og bli fulgt opp der etter blodprøvene er tatt, men du kan ringe de når du vil og si hvor langt du er på vei og få time senere ❤️ Etter du har brukt termin kalkulator så kan du jo gå inn på din termin gruppe her så får du masse støtte og råd av andre som er like langt som deg og veien videre ❤️ Masse lykke til.

Husk å sett deg inn i hva du kan spise og ikke ❤️

Noen tips her, men ja masse på babyverden om mat og alt av vitaminer og sånt:
https://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Huskeliste-for-forste-trimester/
 
Jeg følte det litt likt som deg trur jeg ;)
Ble veldig skremt på en måte! Og følte at jeg var helt uforberedt.... :joyful:
jeg fikk time hos legen med en gang... fikk tatt blodprøver der så jeg var helt sikker + ble henvist til gynekolog for tidlig ultralyd siden jeg var super stressa :hilarious: Så informerte legen om at jeg kunne kontakte jordmor og avtale time til uke 10-12 en gang. :) Var ikke så mye å gjøre egentlig, men jeg roa meg når jeg fikk bekrefta hele greiene!!
Jeg brukte terminkalkulator etter første dag i siste mens, og den stemmer enda:happy: Termin i juni! Gruer meg som bare det;):p Men gleder meg også! Skjer mye med kroppen som man aldri kunne forestille seg ;)
Lykke til, og gratulerer!!!
 
Du velger selv om du vil gå til lege eller jordmor. Eller om du vil fordele kontrollene mellom dem :) Jm er ofte mer spesialiserte på fødsler og svangerskap enn leger. Jeg går selv til Jm. Ringte inn med en gang jeg ble gravid. Fikk time i uke 8, beskjed om å kontakte legekontoret for blodprøver i uke 12, og fikk ny time med henne i uke 14 fordi hun vet mange syns det er lenge å gå til uke 18-20 (OUL) :)


Og gratulerer så mye!:D

rettelse: blodprøver i uke 12;)
 
Last edited:
Gratulerer!
Nå er det "bare" å senke skuldrene, for alt det morsomme skjer ikke på noen uker enda. Tidlig ultralyd er for eksempel ikke før tidligst uke 8, men jeg vil heller anbefale å dra nærmere uke 12. Da får man finere bilder og muligens en morsom filmsnutt.

De fleste leger og jordmødre ser ikke poenget med kontakt før uke 12 uansett :/
 
Jeg ville bare innom tråden din og si gratulerer så masse! Du har en fantastisk tid i vente, med mye spennende som skal skje. En time rundt uke 12 er nok det som er mest "vanlig" og hensiktsmessig mtp. oppfølging av svangerskapet, men om du stresser mye og har masse spørsmål skader det jo ikke med en time allerede nå? Bruk ellers forumet alt du kan - fokuser på det positive, det nyttige og informative, og forsøk å overse det som kanskje ikke er så kjekk lesing akkurat nå. Det finnes mye god og fin lesning her i forumet, særlig i termingruppen du tilhører. Den anbefaler jeg å bli med i! Masse lykke til! :D
 
Enkelte kommuner tilbyr tidligsamtale i uke 6 hos jordmor. Sjekk hva din kommune tilbyr. De gjør det her i Bodø. Veldig kjekt for de som er 1.gangs eller opplevde ting i forje svangerskap og behøver å snakke litt.
 
Tusen takk for alle fine svar, herlige damer! Dette virker som et fantastisk sted å innhente informasjon, dere er jo bare helt herlige! ❤️
 
Back
Topp