Gravid for første gang

Guest
Hei. Jeg er gravid for første gang og er i dag 4+0. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå? Når burde jeg kontakte fastlege og jordmor(har bestemt meg for at jeg vil bruke begge)? Det er jo veldig tidlig ennå, men likevel.. Når er det "normalt" å fortelle sjefen at man er gravid? Hun har nevnt i en annen forbindelse at hun ønsker å vite hvis noen av de ansatte er gravide, men jeg syntes det er litt tidlig å fortelle dette i uke 4. På forhånd, takk for svar:)
 
Hei og gratulerer med spire i magen :)

Det vanligste er nok å ha 1. kontroll mellom uke 8-12. Du kan velge om du vil ha den hos lege eller jordmor.
Da tas en del blodprøver, fyller ut helsekort, og en bør gi litt informasjon om hva du som gravid skal være spesielt obs på ( bl.a. mat, trening ) Videre opplegg i svangerskapet, ultralyd m.m.

Det er vel ok å vente til en har passert de første 12 ukene i svangerskapet, før en sier det til arbeidsgiver. Synes jeg!
Det er kanskje vanskeligere hvis du har mye svangerskapsplager i starten, men da får du jo bare si det tidligere likevel!

Lykke til videre!

Mvh jordmor Grethe


 
Back
Topp