Gravid etter MA - hvor ofte UL?

soloprøver2020

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Aprilspirene 2023
Jeg er gravid for første gang etter MA i mars. Det er veldig tidlig enda, men jeg har begynt å tenke på dette med ultralyder. Det kjennes helt uaktuelt å gå nesten fire uker uten å vite at embryoet har sluttet å utvikle seg, som jeg gjorde sist (påvist 11+0, TUL 7+4 m. hjertelyd, foster målt til 7+1). Men samtidig kan jeg jo ikke ta ultralyd hver dag heller?

Jeg har også hørt på en amerikansk podcast at man ikke burde høre på hjertelyden så tidlig som i uke 7, bare se på den. Er det noen andre som har hørt noe om det? Redd for å bli helt hysterisk, så vet ikke om jeg kan/bør be om at de ikke hører på lyden? Vet ikke om de kan telle hjerteslag uten å høre?
 
Jeg er gravid for første gang etter MA i mars. Det er veldig tidlig enda, men jeg har begynt å tenke på dette med ultralyder. Det kjennes helt uaktuelt å gå nesten fire uker uten å vite at embryoet har sluttet å utvikle seg, som jeg gjorde sist (påvist 11+0, TUL 7+4 m. hjertelyd, foster målt til 7+1). Men samtidig kan jeg jo ikke ta ultralyd hver dag heller?

Jeg har også hørt på en amerikansk podcast at man ikke burde høre på hjertelyden så tidlig som i uke 7, bare se på den. Er det noen andre som har hørt noe om det? Redd for å bli helt hysterisk, så vet ikke om jeg kan/bør be om at de ikke hører på lyden? Vet ikke om de kan telle hjerteslag uten å høre?


Opplevde en BO 7+4 nettopp og har også fryktelig lyst å ta tidligere UL dersom jeg blir gravid igjen. De som driver med bare UL har som regel utdannelse innenfor feltet og jeg tenker å stole på de ang. Høring/bare se hjerte :)
 
Jeg fikk ultralyd i uke 7 og 12 etter to MA/SA etter hverandre. Hos gynekologen min (med avtale med det offentlige).
Hørte hjertelyd i uke 7.
 
Jeg er gravid for første gang etter MA i mars. Det er veldig tidlig enda, men jeg har begynt å tenke på dette med ultralyder. Det kjennes helt uaktuelt å gå nesten fire uker uten å vite at embryoet har sluttet å utvikle seg, som jeg gjorde sist (påvist 11+0, TUL 7+4 m. hjertelyd, foster målt til 7+1). Men samtidig kan jeg jo ikke ta ultralyd hver dag heller?

Jeg har også hørt på en amerikansk podcast at man ikke burde høre på hjertelyden så tidlig som i uke 7, bare se på den. Er det noen andre som har hørt noe om det? Redd for å bli helt hysterisk, så vet ikke om jeg kan/bør be om at de ikke hører på lyden? Vet ikke om de kan telle hjerteslag uten å høre?
Hadde MA for litt over en uke siden, men verken gynekologen eller sykehuset sa noe om ekstra oppfølging dersom/når jeg blir gravid igjen. Tror jeg skal ta TUL sånn uke 7-8 og 11-12 som sist jeg var gravid (privat). Eller, får se, kanskje jeg ønsker en i uke 10 bare for å følge med?
 
Jeg fikk TUL offentlig i uke 9, men valgte heller å gå til gynekologen min i 6+6, og 11+6. Hos gynekologen fikk jeg dekket begge ultralydene, selv om jeg egentlig bare hadde krav på en. Syntes en tul var veldig lite :arghh:
 
Jeg fikk en tul i uke 7 fra det offentlige etter en MA. Neste var OUL i uke 18. Jeg tok en privat i uke 12 i tillegg.
 
Jeg fikk en tul i uke 7 fra det offentlige etter en MA. Neste var OUL i uke 18. Jeg tok en privat i uke 12 i tillegg.
Så rart at det er så forskjellig. Jeg får ikke noe mer enn OUL offentlig. Har vært på første TUL privat i dag. Har bestilt en ny om to uker og blir nok en til etter det. Det blir jo en del penger til sammen, men det er ikke akutelt å gå uten UL lenge for meg!
 
Jeg fikk ingenting ekstra etter en MA. Men da en SA og en EXU fulgte på like etter, fikk jeg en TUL i uke 6 og 12. Tok likevel flere private, for greide ikke å slappe sv og tro det ville gå bra..
 
Har vært gravid 6 ganger, mistet både i ma og sa. Får annenhver uke fra uke 7. usikker på hvor lenge de tilbyr det, antar frem til uke 13, om jeg skulle nå dit en gang. Offentlig.
 
Har hatt 6 ultralyder totalt til nå, OUL var den 6. Er 21 uker imorgen, og føler jeg slapper MYE mer av nå enn i første trimester. Frykten er jo selvfølgelig der enda, men når alt har utviklet seg fint så langt så må man jo satse på det beste :)

Ta de ultralydene du føler for, slik at du kan slappe litt av!
Masse lykke til ♥️
 
Jeg og mannen har allerede bestemt oss for at det blir ca uke 6-8-10-12-14.. Vi gjør det vi må for å slappe av :shy:
 
Jeg skal ta tidlig ul uke 6 neste gang, da får de aller fleste se hjerteslagene. Eller bare i det hele tatt for å se embryoet . Hadde MA forrige uke. Kommer til å være greit nervevrak neste graviditet :nailbiting:
 
Jeg har hatt MA 2 ganger på rad.
Fikk ultralyd på sykehuset uke 6, 8, 10 og 12.
Tok en privat uke 15. Nå er jeg 17+0 og skal på ordinær ultralyd om 8 dager. Har også hørt på hjertet med doppler innimellom, vært veldig viktig for meg med ofte ultralyd! For å prøve å slappe av. Men jeg sliter enda med redsel til tross for at jeg burde være rimelig «safe» nå og alle instanser beskriver dette som et normalt svangerskap med en tilsynelatende frisk liten baby. Men MA er noe dritt! Man mister liksom troen på egen kropp når det skjer. Og jeg klarer fortsatt ikke skjønne at det (forhåpentligvis) skal gå bra denne gangen.
Jeg anbefaler absolutt tett oppfølging med ultralyder, det har vært veldig viktig for min psyke underveis hvertfall! Og hadde jeg ikke fått flere offentlig hadde jeg nok betalt for det selv. :Heartred Lykke til :Heartred
 
Back
Topp