Gravid etter 4 mnd, på isotretinoin :'(

HøstGlede<3

Forelsket i forumet
Uff.. Fikk en helt ekstremt dårlig nyhet i morres.
Jeg fødte min første datter for fire mnd siden.
Under og etter svangerskapet sleit jeg med MYE kviser.
Jeg begynte da på medisin som heter Isotretinoin. Denne medisinen er så sterk at det ikke er lov å bli gravid på den pga faren for fosterskader.
Det kreves månedlig graviditetstest og blodprøve før utlevering av neste månedsdose av medisinen, så det sier litt om strengheten..
Jeg var å avga prøver i går (to mnd siden sist pga jul ol.) og i morres fikk jeg telefon om at jeg måtte avslutte kuren fordi jeg hadde positiv test.

Noen sier jeg ikke har noe annet valg enn abort, noe som ville knust meg totalt! Tok en abort i fjor, noe jeg kan angrer bittert på den dag i dag og knuser hjertet mitt hver gang jeg tenker på.
Mens andre sier at det er stor sjanse for at barnet er uskadd og ikke deler direkte livmorkontakt med mor før 6.uke i svangerskapet..

Noen med erfaring fra isotretinoin, eller noen råd?
Barnefar er også HELT imot et nytt barn, men han må ha supersperm fordi jeg har brukt prevensjon.

Velger også "mitt framtidige barns liv" over hans meninger, men dersom faren for fosterskader er så stor, er det forsvarlig å fortsette svangerskapet?:/

Er vel kanskje ikke en gratulasjon du ønsker, men gratulerer!
Jeg ville nok veldig raskt gått til legen og fått henvisning til gynekolog, og fått en utvidet UL med fostersiagnostikk (Ikke bare "vanlig" som alle får)

Har selv opplevd å måtte avbryte i uke 22 Pga fosterskader som ikke ble oppdaget tidligere og det unner jeg virkelig ingen !

Har egentlig ikke noe gode råd å komme med annet enn stor forståelse for hvor vanskelig du må ha det nå ❤️ snakk med en lege og ta det derfra ❤️

Er vel kanskje ikke en gratulasjon du ønsker, men gratulerer!
Jeg ville nok veldig raskt gått til legen og fått henvisning til gynekolog, og fått en utvidet UL med fostersiagnostikk (Ikke bare "vanlig" som alle får)

Har selv opplevd å måtte avbryte i uke 22 Pga fosterskader som ikke ble oppdaget tidligere og det unner jeg virkelig ingen !

Har egentlig ikke noe gode råd å komme med annet enn stor forståelse for hvor vanskelig du må ha det nå ❤️ snakk med en lege og ta det derfra ❤️
Takk, ja skal til legen å høre hva de har å si <3 å avbryte i uke 22 må være et mareritt, klem til deg ❤

Fikk time til lege nå på mandag, så jeg er så veldig nervøs for hva de sier. Må jeg ta det bort blir det en tung tid for meg, sier de det ikke trengs blir det et sjokk for samboer. Ting vi må gjennom i livet altså.

Takk, ja skal til legen å høre hva de har å si <3 å avbryte i uke 22 må være et mareritt, klem til deg ❤

Fikk time til lege nå på mandag, så jeg er så veldig nervøs for hva de sier. Må jeg ta det bort blir det en tung tid for meg, sier de det ikke trengs blir det et sjokk for samboer. Ting vi må gjennom i livet altså.

Huff ja, det skjønner jeg godt! Det er så vondt når man vet hvilken glede et barn er, men man skal ha tid, overskudd og økonomi til alle, og alle fortjener like mye oppmerksomhet!
Noen andre reagerer nok på det jeg sier nå, men! Om barnet viser seg å ha fått skader, og vil kreve mye medisinsk hjelp, så tenk nøye over hva det evt vil påføre det barnet av smerter og lidelser, og også hva de andre barna dere har må igjennom !

Dere må ta det valget basert på hva som er rett for dere, når den tid evt kommer, og det er ikke sikkert at det er nødvendig som du sier!

Send gjerne en privat melding om du trenger å snakke. ❤️ livet kan være fryktelig urettferdig ❤️

Leste opp posten din for mannen min, vi føler så med deg! Jeg ville hørt med legen hva som er lurt og så fulgt hjertet. Fått fosterdiagnostikk, som skrevet over her... Jeg håper alt går bra, og at datteren din kanskje får en liten søster eller bror neste september <3

Huff ja, det skjønner jeg godt! Det er så vondt når man vet hvilken glede et barn er, men man skal ha tid, overskudd og økonomi til alle, og alle fortjener like mye oppmerksomhet!
Noen andre reagerer nok på det jeg sier nå, men! Om barnet viser seg å ha fått skader, og vil kreve mye medisinsk hjelp, så tenk nøye over hva det evt vil påføre det barnet av smerter og lidelser, og også hva de andre barna dere har må igjennom !

Dere må ta det valget basert på hva som er rett for dere, når den tid evt kommer, og det er ikke sikkert at det er nødvendig som du sier!

Send gjerne en privat melding om du trenger å snakke. ❤️ livet kan være fryktelig urettferdig ❤️

Ja, har time nå imorgen og får avtale tett oppfølging. Jeg må nok si det slik jeg tenker jeg også, at dersom barnet ikke kommer til å få noe spesielt til livskvalitet så er nok abort det jeg ville ønsket dersom jeg var den lille i magen.
De verste skadene av denne medisinen er vanskapelse (i form av manglende armer, bein, ansiktstrekk) det er ganske grusomme greier. Men
Dette kan de merke tidlig med UL, men dersom det blir psykisk er det verre. Tenker på barnets beste, medisinsk og livsmessig. Vil det ha problemer med å få venner, utdanning, jobb, et normalt liv? Trodde vi var trygge med prevensjon men jeg og mannen er dynamitt sammen i babymaking tydeligvis.. :/
Er så nervøs! Vil beholde alle barn jeg blir velsignet med, har digert hus, fantastisk jobb med god lønn så ingenting annet enn denne medisinens skadeeffekt står som argument i valget.

Men tusen takk kjære dere ❤️
Elsker forumsjentene❤️

Ja, har time nå imorgen og får avtale tett oppfølging. Jeg må nok si det slik jeg tenker jeg også, at dersom barnet ikke kommer til å få noe spesielt til livskvalitet så er nok abort det jeg ville ønsket dersom jeg var den lille i magen.
De verste skadene av denne medisinen er vanskapelse (i form av manglende armer, bein, ansiktstrekk) det er ganske grusomme greier. Men
Dette kan de merke tidlig med UL, men dersom det blir psykisk er det verre. Tenker på barnets beste, medisinsk og livsmessig. Vil det ha problemer med å få venner, utdanning, jobb, et normalt liv? Trodde vi var trygge med prevensjon men jeg og mannen er dynamitt sammen i babymaking tydeligvis.. :/
Er så nervøs! Vil beholde alle barn jeg blir velsignet med, har digert hus, fantastisk jobb med god lønn så ingenting annet enn denne medisinens skadeeffekt står som argument i valget.

Men tusen takk kjære dere ❤️
Elsker forumsjentene❤️

Aldri hørt om den medisinen, hørtes ikke noe greit ut!
Dere gjør nok det riktige valget til slutt! Men god oppfølging er viktig! Både den fysiske med legesjekk og ultralyd, men også psykisk! Det er tøffe tak fremover til dere får svar ❤️

Tenker masse på deg!
Håper du oppdaterer oss på hvordan det går ❤️

Å nei, så forferdelig. Stor klem til deg, og lykke til uansett hva du velger. <3 Håper du har noen å snakke med som forstår hvor grusomt dette er for deg.

Denne gir litt tall på risikoen, men det kan jo aldri si hva som gjelder for akkurat ditt svangerskap, eller hva som er riktig valg for deg: http://relis.no/sporsmal_og_svar/3-7329?source=relisdb

Å nei, så forferdelig. Stor klem til deg, og lykke til uansett hva du velger. <3 Håper du har noen å snakke med som forstår hvor grusomt dette er for deg.

Denne gir litt tall på risikoen, men det kan jo aldri si hva som gjelder for akkurat ditt svangerskap, eller hva som er riktig valg for deg: http://relis.no/sporsmal_og_svar/3-7329?source=relisdb
Oyy! Wow, tusen takk for linken! ❤️ selv om det ikke så særlig positivt ut så gav det mye bedre bilde av sjansene for misdannelser og grad/type misdannelser.

Aldri hørt om den medisinen, hørtes ikke noe greit ut!
Dere gjør nok det riktige valget til slutt! Men god oppfølging er viktig! Både den fysiske med legesjekk og ultralyd, men også psykisk! Det er tøffe tak fremover til dere får svar ❤️

Tenker masse på deg!
Håper du oppdaterer oss på hvordan det går ❤️
Tusen takk! ❤️
Skal til gynpol til ultralyd tidlig neste uke, avventer svar på blodprøve.

Håper selvfølgelig jeg slipper å avslutte livet til babyen min...( er litt pro-life så kaller det baby selv om det "teknisk sett" ikke er det ennå.)

Krysser alt jeg har ❤️

Tusen takk! ❤️
Skal til gynpol til ultralyd tidlig neste uke, avventer svar på blodprøve.

Håper selvfølgelig jeg slipper å avslutte livet til babyen min...( er litt pro-life så kaller det baby selv om det "teknisk sett" ikke er det ennå.)

Krysser alt jeg har ❤️

Masse masse lykke til ❤️ blir nok ei lang uke for dere :(

Først og fremst, ikke at sorgene på forskudd! Og så, gratulerer! Selv om det ikke akkurat er det du vil høre akkurat nå.

Du kommer til å få en veldig tett og fin oppfølging gjennom hele svangerskapet- og de kommer til å gjøre det de kan for å betrygge deg! Hadde selv et svangerskap som ikke var helt A4, og hadde en fantastisk lege som fulgte meg opp tett og forklarte alt til meg! Gull verdt!

Og du, mange som har tette barn som sier det er veldig greit når de er sånn 3-4 år gamle! ;)

Blei gravid mens æ gikk på dem og 5/6mnd etter æ slutta på dem før æ fikk Abel, da fikk æ SA og legen sa det va pga dem :/ Så synd det e sånn, men håpe alt går bra!

Ja, skal til gynekolog i samsvar med spesialist på st.olavs hospitalet nå for å høre om sjansene for skade kontra sjansene for sunt foster, men det jeg har fått av informasjon ligger sjansene for skade på 20-30% og det er veldig mye :(

Hvordan går det med deg?
Endte med en grusom abort, både psykisk og fysisk! Dette gjør jeg aldri igjen! Uansett..
Jeg føler jeg valgte feil, forrådte mitt eget barn.. Men må tenke på skaden det "kunne hatt".. :(
Blodtapet ble også stort, endte med utskrapning, blodprosent på 7,5 og hele pakka. :( må nok ha noen å prate med etter dette

Men tusen takk som spør <3

Endte med en grusom abort, både psykisk og fysisk! Dette gjør jeg aldri igjen! Uansett..
Jeg føler jeg valgte feil, forrådte mitt eget barn.. Men må tenke på skaden det "kunne hatt".. :(
Blodtapet ble også stort, endte med utskrapning, blodprosent på 7,5 og hele pakka. :( må nok ha noen å prate med etter dette

Men tusen takk som spør <3

Uff så fælt! Sender deg en klem :)
Få noen å snakke med om dette.
Har selv gått igjennom abort tidligere. Er utrolig tungt en god stund. Jeg gråt ustoppelig i mange uker. Men jeg lover det blir bedre og du greier å leve med det.

Uff så fælt! Sender deg en klem :)
Få noen å snakke med om dette.
Har selv gått igjennom abort tidligere. Er utrolig tungt en god stund. Jeg gråt ustoppelig i mange uker. Men jeg lover det blir bedre og du greier å leve med det.
Takk <3 Ja håper smertene lindres med tid, får kose meg med den lille jenta mi mens jeg venter på neste <3

Back
Topp