Gratis prevensjon?

Bruker298kfa

Elsker forumet
Ja eller nei?

Jeg mener helt klart ja.
Det argumentet med at ungdommer vil ha mer sex i ung alder dersom de får gratis prevensjon synes jeg blir litt tynt.
Tror nok de gjør det likevel.

Jeg syns det er flott om ungdom kan få gratis prevensjon.
Det er mye bedre om de har sikker sex. For sex har de jo uansett.

Dette er jo et tilbud. Både helsesøster, og helsestasjonen for ungdom har gratis kondomer. Samme har amathea.

*yummymummy* skrev:
Dette er jo et tilbud. Både helsesøster, og helsestasjonen for ungdom har gratis kondomer. Samme har amathea.

P-piller er også gratis til man fyller 19 eller 20....

syns det er et flott tiltak :))

Jeg er faktisk ikke udelt positivt til dette. Jenter mellom 16 og 20 får allerede gratis prevensjon (inntil 100 kr per 3 måneders forbruk dekkes), og jeg syns faktisk at dette er nok. Folk burde da kunne ta litt ansvar for seg selv, og har ikke jenta råd, så får gutten ta litt ansvar, evt får de spørre foreldrene. Øl og røyk har de råd til, men ikke p-piller eller kondomer? Selvfølgelig er det veldig lettvint å få alt gratis, men jeg kjenner ikke at jeg har lyst til å betale (gjennom skatten) for at ungdom få gratis prevensjon. Det er mange andre saker jeg heller støtter. Dessuten burde ungdom bli mye flinkere å bruke kondom, for klamydia og diverse florerer, og p-piller hjelper ikke akkurat mot det problemet.

Syns det er helt genialt!

Gratis prevansjon kan føre til færre uønskede graviditeter, ergo også færre aborter i tidlig alder.

Tenåringer har sex uansett om prevansjonen er gratis eller ikke, men jeg tror det er enklere å huske å beskytte seg når man vet man kan få det gratis, enn å måtte føle seg flau i køa på Rimi for å handle kondomer..

Vestlandstaus skrev:
Jeg syns det er flott om ungdom kan få gratis prevensjon.
Det er mye bedre om de har sikker sex. For sex har de jo uansett.

sign.

Løvesnuppa skrev:
Jeg er faktisk ikke udelt positivt til dette. Jenter mellom 16 og 20 får allerede gratis prevensjon (inntil 100 kr per 3 måneders forbruk dekkes), og jeg syns faktisk at dette er nok. Folk burde da kunne ta litt ansvar for seg selv, og har ikke jenta råd, så får gutten ta litt ansvar, evt får de spørre foreldrene. Øl og røyk har de råd til, men ikke p-piller eller kondomer? Selvfølgelig er det veldig lettvint å få alt gratis, men jeg kjenner ikke at jeg har lyst til å betale (gjennom skatten) for at ungdom få gratis prevensjon. Det er mange andre saker jeg heller støtter. Dessuten burde ungdom bli mye flinkere å bruke kondom, for klamydia og diverse florerer, og p-piller hjelper ikke akkurat mot det problemet.

Er du klar over hvort dyrt det blir å ha sex når man kun kan bruke kondomer? Vi får ta et lite regnestykke.

La oss si at man har sex 7 ganger i uka, en pakke på 10 kondomer koster ca 100 ,-,da har vi 70,- i uka og når jeg er i et et forhold går det i hvertfall 7 i uka,men stortsett mer. Vi er da på 3780,- i året.
Bare for å ha seg! Dette er det dyreste prevensjonsmiddel på markedet,og jeg synes det hadde vært et flott tiltak om alle kunne beskytte seg på best mulig måte gratis,sex har man uansett. Med tanke på at dette også er det eneste som beskytter mot sykdommer burde det vært betydelig billigere,eller aller helst gratis.Det ville gjort mye med tanke på sexuellt overførbare sykdommer.

forvirretmor skrev:

Løvesnuppa skrev:

Er du klar over hvort dyrt det blir å ha sex når man kun kan bruke kondomer? Vi får ta et lite regnestykke.

La oss si at man har sex 7 ganger i uka, en pakke på 10 kondomer koster ca 100 ,-,da har vi 70,- i uka og når jeg er i et et forhold går det i hvertfall 7 i uka,men stortsett mer. Vi er da på 3780,- i året.
Bare for å ha seg! Dette er det dyreste prevensjonsmiddel på markedet,og jeg synes det hadde vært et flott tiltak om alle kunne beskytte seg på best mulig måte gratis,sex har man uansett. Med tanke på at dette også er det eneste som beskytter mot sykdommer burde det vært betydelig billigere,eller aller helst gratis.Det ville gjort mye med tanke på sexuellt overførbare sykdommer.

Ja, jeg er klar over at kondomer er dyrt. Det jeg mente å skrive med den siste setningen min, men som jeg ikke tok meg tid til, var at om noe skulle bli gratis, så burde det blitt kondomer. Tilbudet om gratis kondomer for unge finnes, men når skolehelsetjenesten nesten er ikke-eksisterende på mange skoler er det ikke så enkelt å få tak i det. Hadde helsesøstrene fått mer tid på skolene, kunne de både delt ut gratis kondomer, gitt informasjon om både seksualitet og annet, samt vært et lavterskeltilbud for ungdom som trenger litt hjelp utenom det skolefaglige.

Back
Topp