Gramatikkhjelp!

Dollface

Forumet er livet
VIP
Heter det EN eller ET litteraturstudie??

Jeg og word er ikke helt enige her... [:-]

tror det kommer an på, man gjør en litteraturstudie, men man kan ta et litteraturstudie.. eller? ble usikker nå [8|]

Jeg ville brukt ET[;)] (men det er egentlig bare gjetting[8D])

jeg omtaler det som ET litteraturstudie.. jeg tar ET studie i sykepleie..

ORIGINAL: Dollface

jeg omtaler det som ET litteraturstudie.. jeg tar ET studie i sykepleie..

Sign..

Jeg ville brukt en. Særlig om du skriver en oppgave og for å skrive den foretar du en litteraturstudie av noe bla bla bla....

ORIGINAL: Looney

Jeg ville brukt en. Særlig om du skriver en oppgave og for å skrive den foretar du en litteraturstudie av noe bla bla bla....
[>:]
nå som jeg hadde bestemt meg for et..

Grammatikk!![8|]

men det kommer jo an på hvordan du mener ordet da.. for det er riktig at du går på skolen og tar et studie i sykepleie, men dersom du f.eks hadde vært en forsker e.l som foretar en analyse/skriver en oppgave, så ville det blitt en litterær studie.. c?

Jeg ville brukt et, for det passer uansett. Du kan ikke si at du holder på å gjennomfore en studie i litteratur, dersom det faktisk ikke er du som FORSKER fram noe, altså hvis du er en student. Da heter det ET studie.
Og man kan også fint si at man holder på å gjennomføre et studie om ettellerannet.

Nå begynner forresten ordet STUDIE å se jævli teit ut. [8D]

Her har de forresten bøyd studie, så får du se. [:)]
http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.6271.6590&session_id=-2

ORIGINAL: Høstbarn

men det kommer jo an på hvordan du mener ordet da.. for det er riktig at du går på skolen og tar et studie i sykepleie, men dersom du f.eks hadde vært en forsker e.l som foretar en analyse/skriver en oppgave, så ville det blitt en litterær studie.. c?

Ja, nettopp. Og om man i f.eks en bacheloroppgave foretar en litteraturstudie ville jeg brukt en.

Så nå at jeg hadde skrevet feil[:D]

Ja, nettopp. Og om man i f.eks en bacheloroppgave foretar en litteraturstudie ville jeg brukt et.

jeg skriver bachelor, metoden er litteraturstudie..
passer det med en eller et?
[:D]

siden litteraturstudie er skrevet i et ord, tar man utgangspunkt i hvordan man ville bøyd siste del av ordet (Dårlig forklart)

Det heter litteraturstudiet, ikke litteraturstudien, og da har man et forran..

Så gå for et du :)

Ja, nettopp. Og om man i f.eks en bacheloroppgave foretar en litteraturstudie ville jeg brukt et.

jeg skriver bachelor, metoden er litteraturstudie..
passer det med en eller et?
[:D]

Jeg ville brukt en.

Så nå at jeg skrev feil sist, har ment en hele veien[:D]

ORIGINAL: IsThaBeth

Studien? Studiet?

jeg ville jo sagt litteraturstudiet... ergo et..

Det heter et studiUM.

Et studium, når du er i et studieforløp (altså, om du studerer litteratur er du i et litteraturstudium), mens når du bruker bøker for å gjøre studier på et tema så heter det en litteraturstudie, fordi du omtaler bøkene du bruker.. Og det heter ikke et bok...

Jeg kan oppklare, da vi hadde denne diskusjonen på Høgskolen i Vestfold da jeg skrev min bachelor her for 2 år siden.

Det heter en litteraturstudie, og da blir det jo selvsagt litteraturstudien.

Vet det høres rart ut, men det er nå slik det er.

Du kan enkelt google dette også. Har et eksempel her: http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=121213&a=2

Back
Topp