Graderte foreldrepenger

tantediddi

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
Junilykke 2022
Hei. Er det komplisert å søke om graderte foreldrepenger? Jeg er student og skal ha engangsstønad, og far skal ta 20% permisjon ut studieåret mitt, + enkeltuker ifm praksis og samling. Må man søke for hver gang det blir endring, altså først søke 20%, så søke om å ha en uke med 100%, så 20%, så 100% i tre uker osv? Forstår jeg det rett da? Eller kan alt registreres på en gang på nav når man søker?

Tidlig ute med å tenke, men må legge puslespillet litt nå for å planlegge neste studieår.:p

Tror kanskje nav må vite eksakt når far skal ha permisjon, og i hvilken grad. Men tror ikke det blir ett problem å endre dette underveis altså

Sniker. Her tok jeg og far ut 50/50 etter mødrekvoten. Var ikke særlig vanskelig. Man søker på nett bare. Nav må ikke vite eksakt dag. De må bare vite stillingsprosent :) sorry, jeg leste ikke godt nok ang de fulle ukene far skal ta. Da kan det nok være at de må ha dato for de ukene

Vi søker 45% gjennom hele 2020 for han og skriftlig avtale om hvilke uker han jobber og ikke med arbeidsplassen, jeg fikk anbefalt det av lånekassen.

Takk for svar! :-)

Vi søker 45% gjennom hele 2020 for han og skriftlig avtale om hvilke uker han jobber og ikke med arbeidsplassen, jeg fikk anbefalt det av lånekassen.

Ja, det har jeg ikke tenkt på, kan alltids regne om prosenten for hele perioden dersom arbeidsgiver går med på det. Det har jo vært det aller enkleste.

Du er vel kanskje likt som meg i studieløpet, ferdig neste studieår? Har du peiling på om aktivitetskravet på meg som er ferdig med studie i juni, om det er ferdig fra siste dato på studie eller om det gjelder ut sommeren? Og om jeg må ut i jobb fra første dag etter siste eksamen/bachelorlevering? Stillingene starter jo gjerne fra 1. August i barnehagen, så håper ikke det blir et problem.

Takk for svar! :)

Ja, det har jeg ikke tenkt på, kan alltids regne om prosenten for hele perioden dersom arbeidsgiver går med på det. Det har jo vært det aller enkleste.

Du er vel kanskje likt som meg i studieløpet, ferdig neste studieår? Har du peiling på om aktivitetskravet på meg som er ferdig med studie i juni, om det er ferdig fra siste dato på studie eller om det gjelder ut sommeren? Og om jeg må ut i jobb fra første dag etter siste eksamen/bachelorlevering? Stillingene starter jo gjerne fra 1. August i barnehagen, så håper ikke det blir et problem.

Jeg blir ikke å fullføre alt, får ikke ta eksamen til jul fordi jeg har termin i praksis + går glipp av en uke skole, så jeg tar det faget "på nytt" neste høst, selv om jeg får levere bachelor til våren som kommer :) sånn vi har løst det.
Så blir det full jobb og barnehage januar 2021 på oss

Jeg blir ikke å fullføre alt, får ikke ta eksamen til jul fordi jeg har termin i praksis + går glipp av en uke skole, så jeg tar det faget "på nytt" neste høst, selv om jeg får levere bachelor til våren som kommer :) sånn vi har løst det.
Så blir det full jobb og barnehage januar 2021 på oss

Skjønner. Må ta meg en telefon til nav for å høre med dem. Vært ekstremt digg å slippe å stresse seg inn i en stilling i juni, når det er flest stillinger ute fra 1. August. :-) Veldig kjekt med engangsstønaden når den lønner seg, men komplisert puslespill å få alt til å gå opp kjenner jeg, hehe. :)

Her står det:
"– Hvordan kan man benytte seg av den fleksible ordningen på foreldrepenger (gradert uttak eller utsettelse på grunn av fulltidsarbeid)?
– Her finnes det veldig mange varianter. Du kan velge å kombinere jobb og foreldrepenger ved å jobbe delvis og motta delvis foreldrepenger. Eller du kan jobbe fulltid i perioder og ha full utbetaling av foreldrepenger i andre perioder. Både ved gradert uttak og utsettelse forskyves permisjonen din over et lengre tidsrom.

NB! Husk at du alltid må søke om utsettelse eller gradert uttak før du begynner å jobbe. Dersom far vil utsette uttaket av fedrekvoten på grunn av fulltidsarbeid eller ferie, må han søke om utsettelse før mors siste dag med foreldrepenger fra NAV er over. Søker han for sent, risikerer han å miste dager av fedrekvoten sin. Søknadsskjema finner du på nav.no"

Hugs at du må fylle aktivitetskravet med 100% studie for at far skal kunne ta ut permisjon, men det ser eg du har kontroll på :) Eg har sjølv ikkje tatt ut permisjon i "varierende" grad, men eg trur at ein kan søke om heile perioda når du søker. Men eg har ikkje erfaring med det nye skjemaet. Men tidligare trur eg det var slik at ein kunne føre inn endringane, at i den og den perioden skulle far ta ut 20% permisjon, frå då til då blei det søkt om utsettelse, og frå då 100% permisjon. Men det tryggaste er nok å høyre med NAV korleis det gjerast då søknadsprosessen nyleg har blitt fornya! Men du må nok seie ifrå om endringer på ein eller anna måte, sidan NAV må vite kor mykje far skal ha i foreldrepengar og kor mykje han får i lønn, slik at han ikkje får for mykje eller for lite utbetalt :)

Back
Topp