Gradert uttak av permisjon og skiftarbeid

Bee

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Er det noen som har dette og som vil dele hvordan løsnigen fungerer for dere?

Her har vi tenkt at pappaen skal ta sine 10 uker gradert. Han jobber 100%, men det er skiftarbeid.
Så han jobber bl.a. annenhver helg, samt både tidligvakter, seinvakter og nattevakter. Dermed har han også fridager midt i uken. Dette håper vi å kunne dra nytte av slik at jeg kan jobbe noe redusert stilling i de ukene.
Men å skulle regne ut eller lage et oppsett for hvordan en slik løsning vil bli i praksis er verre...
Er det kanskje arbeidsgiver som må komme opp med et forslag?

Er det noen som har dette og som vil dele hvordan løsnigen fungerer for dere?

Her har vi tenkt at pappaen skal ta sine 10 uker gradert. Han jobber 100%, men det er skiftarbeid.
Så han jobber bl.a. annenhver helg, samt både tidligvakter, seinvakter og nattevakter. Dermed har han også fridager midt i uken. Dette håper vi å kunne dra nytte av slik at jeg kan jobbe noe redusert stilling i de ukene.
Men å skulle regne ut eller lage et oppsett for hvordan en slik løsning vil bli i praksis er verre...
Er det kanskje arbeidsgiver som må komme opp med et forslag?

Det enkleste er å finne ut hvilke dager far skal jobbe (da mp dere vel få en gradert turnus fra arbeidsgiver), setet opp denne samt dine arbeidsdager i en kalender/et skjema, så ser dere jo hvilke dager og hvor lang tidsperiode det er snakk om :-)

Vi jobber skift, men får ikke ta ut enkeltdager. Jeg har feks 18 skift på 6 uker, hadde blitt en lang permisjon om jeg bare skulle tatt dagene jeg skulle ha jobbet :) Vi må ta ut foreldrepermisjon i hele mnd (arbeidsgiver forskutterer foreldrepenger).

Vi jobber skift, men får ikke ta ut enkeltdager. Jeg har feks 18 skift på 6 uker, hadde blitt en lang permisjon om jeg bare skulle tatt dagene jeg skulle ha jobbet :) Vi må ta ut foreldrepermisjon i hele mnd (arbeidsgiver forskutterer foreldrepenger).
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Får dere ikke ta gradert permisjon?
10 uker er jo 10 uker uansett hvordan man jobber (100% permisjon), men med gradert permisjon så er det klart det blir flere uker. Det er jo poenget?

Nei, ganske vanlig å ikke få det om man jobber skift. Men man kan ta hele mnd. Feks 6 mnd permisjon - 1 mnd på jobb - 1 mnd i permisjon etc. Men får ikke ta enkeltdager når man går skift. Helt vanlig når man går skift eller turnus!

Nei, ganske vanlig å ikke få det om man jobber skift. Men man kan ta hele mnd. Feks 6 mnd permisjon - 1 mnd på jobb - 1 mnd i permisjon etc. Men får ikke ta enkeltdager når man går skift. Helt vanlig når man går skift eller turnus!
Jaha, det har jeg ikke hørt om...
Men hvorfor skal det være annerledes for noen som jobber skift?
Man kan jo ha en 60% stilling som turnusarbeider. Hva er forskjellen på det, og å ha 40% perm/jobbe 60%?

Man kan si det sånn som at man ville hatt en dobbel fordel med å være skiftarbeider. Tenker man pappapermisjon feks, og en som var ansatt i rotasjon offshore, kun hadde tatt ut permisjonen de 2 ukene han skulle vært ute, ganger 5 (10 uker), så kunne han vært i pappapermisjon i 30 uker med full lønn, ved å kun ta ut dagene han skulle "jobbe" i rotasjonen. I min skiftrotasjon har vi som nevnt over 18 skift per 6 uker. Om jeg da hadde tatt ut foreldrepermisjon de 18 dagene jeg har skift, så kunne jeg hatt en flere år lang mammpermisjon med lønn, veldig skjevt i forhold til dagtidsansatte :) Alle turnusansatte hos oss jobber 100%, så aner ikke hvordan det blir for de som har lavere andel.
Som skiftarbeider har jeg i snitt 12 arbeidsdager per mnd, som offshore ansatt 10,5 og som dagtidsansatt 20. Gradert uttak tllates som regel kun ved dagtidsarbeid, men mulig forskjellige arbeidsgivere har forskjellig praksis.

Men det er jo en selvfølge at man ikke kan plukke ut de dagene man jobber fra en 100% turnus. Da vil man jo ikke jobbe nok iht. den % man tar permisjon.
Her er det heller ikke snakk om offshorerotasjon, der jeg vet at mange har utnyttet seg litt av akkurat dette.
Målet vårt er jo ikke å få betalt for friperioder, men å strekke permisjonen slik at vi slipper å ha barnet hos dagmamma før hun (forhåpentlig vis) får barnehageplass i august.
Far jobber skift, men her er det snakk om en blanding av tidlig/sent/natt/helg. Og dermed enkelte dager fri.
Her må man da kunne sette opp en tilsvarende turnus i 60%.
Men det får vi nok svar på fra arbeidsgiver etterhvert.

Back
Topp