Det siste der er jeg ikke så sikker på. Sto noe om at du måtte være 100 % for å få igjen ferie om man blir syk.
Det fikk jeg i fjor....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det siste der er jeg ikke så sikker på. Sto noe om at du måtte være 100 % for å få igjen ferie om man blir syk.
Da har du vært heldig, for på NAV er det eksempler som sier at det ikke er mulig =)Det fikk jeg i fjor....
Men dette er mye mer komplisert enn at det er lov å overføre ferie osv, for joda det er jo lov, men det er ikke lov å overføre hele ferien til neste kalenderår ved gradert sykemelding, man må vel være 100%sykemeldt, og det er forskjellige regler hos forskjellige arb.givere. Det er også noe regler rundt dette med feriepenger, har hun fått de dette året så kan det hende at atb.giver kan kreve at hun tar ut ferien i samme kalenderår eller mister deler av ferien.
Nei, den her er veldig klar og ikke diffus. Og arbeidsgiver kan ikke lage sine egne regler om de blir dårligere.
Det du sikter til her, er at man ikke kan få tilbake ferien sin om du ikke er 100% syk. Altså du har tre uker ferie på sommeren, blir 50% sykemeldt så får du ikke de feriedagene tilbake. Overføreferien har du krav på om du er sykemeldt, eller i foreldrepermisjon. Står ikke presisert loven hvor mye om du må være 80% eller 100.

Da har du vært heldig, for på NAV er det eksempler som sier at det ikke er mulig =)
Få rett til ny ferie ja, det jeg skrev da må du være 100% og ikke mindre. Dette er ubrukt ferie og har dermed rett på å få den overført. Det er forskjell på disse to, står ganske så greit på Arbeidstilsynet sine sider, og jeg har hatt denne saken selv hos min arbeidsgiver.![]()
Har hatt flere slike saker selvderfor jeg skriver det jeg skriver... det er ikke så svart/hvitt. Mange paragrafer og unntak. Det som er forenklet i artikler osv er ofte uten unntakene desverre. Men vi får være enige om å være uenige.
Det flere arbeidsgivere tror dessverre. En telefon til Arbeidstilsynet kan være på plass i blant. Her er alltid forbundet innblandet i sakene, og jeg stoler på både de og Arbeidstilsynet![]()
Så ja da får vi være uenige, heldigvis har arbeidstakere litt rettigheter også![]()
Jeg har i en lengre periode vært sykemeldt. Først uker med 100%sykemelding, nå 80%sykemeldt.
Saken er den at jeg har en del ferie til gode. Fått beskjed at dette må brukes opp i år, og at det ikke betales for uoppbrukt ferie, og det går heller ikke ann å overføre til neste år.
Jeg er 80%sykemeldt frem til 8januar i første omgang. Vil det si at jeg mister det jeg har igjen av ferie. Har jobben lov til det?
Håper noen vet