Grøt?

Tulla84

Gift med forumet
Junibarna 2015
Novemberbarna 19
Vesla her er blitt 3,5 mnd. Gleder meg så til å gi henne noe annet enn pupp.
Når begynte/begynner dere å gi litt mer fast føde?
 
Begynte når han var 3,5 mnd. Det var fordi han trengte mer enn jeg klarte å gi med puppen og jeg ødela ammingen med de to andre barna mine med å gi mme. Så da begynte jeg med tynn grøt heller. Så nå er han nesten 5 mnd og jeg klarer å amme enda:) gir bare grøt til kvelds
 
Begynte når han var 3,5 mnd. Det var fordi han trengte mer enn jeg klarte å gi med puppen og jeg ødela ammingen med de to andre barna mine med å gi mme. Så da begynte jeg med tynn grøt heller. Så nå er han nesten 5 mnd og jeg klarer å amme enda:) gir bare grøt til kvelds
Gir du grøt blandet med morsmelk eller vann? Lurer på om jeg skal gi nestle sin havregrøt eller risgrøt med mais og banan.
 
Har gitt litt smaksprøve to dager på rad nå, veldig tynn grøt da. Han elsker det!
 
Jeg har så stor gutt at jeg tror jeg må begynne snart. Han er bare 3 mnd. Men fikk streng beskjed på helsestasjonen at vi måtte vente til 4 mnd. Lurer litt på hvorfor...
 
Jeg har så stor gutt at jeg tror jeg må begynne snart. Han er bare 3 mnd. Men fikk streng beskjed på helsestasjonen at vi måtte vente til 4 mnd. Lurer litt på hvorfor...

Pga tarmene ikke er ferdig modnet enda ;) kan vel gi mye smerter og muligens lettere allergier om man begynner for tidlig..

Vi venter til vesla er 6 mnd. Synes det er så kos med bare puppen, hun legger på seg veldig tilfredsstillende og jeg synes ikke det er ille med nattamming heller..
 
Gir du grøt blandet med morsmelk eller vann? Lurer på om jeg skal gi nestle sin havregrøt eller risgrøt med mais og banan.
Har bare brukt vann. Begynte med ris,tror den er mildest. Har øket veldig sakte, brukte over 1 mnd på å gå opp til full porsjon.
 
Begynte når han var 3,5 mnd. Det var fordi han trengte mer enn jeg klarte å gi med puppen og jeg ødela ammingen med de to andre barna mine med å gi mme. Så da begynte jeg med tynn grøt heller. Så nå er han nesten 5 mnd og jeg klarer å amme enda:) gir bare grøt til kvelds
Hvordan merket du at han ikke fikk nok?
 
Jeg begynte å gi litt smaksprøver når han bikket 3 måneder (0,5-1ts per dag (grønnsaksmos og mos av tørket frukt etc)). Ga han grøt for første gang sist uke (1ts), og prøvde igjen i kveld (3ts). De siste 2 ukene har han begynt å våkne litt oftere enn han vanligvis pleier, og jeg tror det er fordi puppen ikke metter nok. Aktiv liten krabat!
Fra og med ikveld så skal jeg teste ut grøt i tillegg til amming. Vi kjører bare Nestle sin risgrøt med mais og banan. Når porsjonene begynner å bli litt større, så skal jeg heller lage hirsegrøt til han (Nestle er enkelt nå som det er så lite som skal lages til hvert måltid)..
 
Jeg har begynt så smått fra 16 uker. Har en stor gutt, og har måttet amme hver 1,5 - 2. time store deler av natten etter han ble 3 mnd, Har selv rast ned i vekt selv om jeg spiser som en hest. Slitsomt for både meg og han å ha det sånn. Nå, 14 dager etter vi begynte, får han 1/4 porsjon grøt før legging, og våkner bare 1-2 ganger på natten for å få pupp. Mye bedre for både meg og han:) Forskningen strides jo om det er bra eller dårlig å begynne med tilleggsernæring fra 4 mnd, så jeg har valgt å gjøre det som fungerer best for oss i hverdagen.
 
Her får hun en isbitterning med most søtpotet til middag i tolv, ett tiden på dagen :) begynte når hun var ca 3.5 mnd.
Har kokt og most grønnsaker hver for seg og fryst det i isbitformer. Perfekt porsjoner å tine om gangen.

Forskjellige forskningsstudier viser at det er mindre risiko for allergier om man begynner med smaksprøver rundt 4 mnd, pga morsmelk sammensetningen rundt den tiden og det at porsjonene er såpass små. Minker b.la. Risikoen for gluten allergi.
 
Hvordan merket du at han ikke fikk nok?
Sov 10-11 timer om natten i 4 uker, begynte å ville spise på nettene igjen. Når han hadde avvent seg selv med nattamming ville jeg ikke begynne med det igjen. Har sovet hele nettene igjen etter jeg begynte med kveldsgrøt. Og tilfreds med amming resten av dagen:)
 
Sov 10-11 timer om natten i 4 uker, begynte å ville spise på nettene igjen. Når han hadde avvent seg selv med nattamming ville jeg ikke begynne med det igjen. Har sovet hele nettene igjen etter jeg begynte med kveldsgrøt. Og tilfreds med amming resten av dagen:)
Vesla her har våknet 2 ganger mellom midnatt og 6.00 siden hun ble født.... Begynner å bli rimelig zombie :p må finne på noe for å få henne til å sove mer sammenhengende. De siste dagene har hun kun sovet korte dupper på dagen også. Har kunnet sove opp til 3 timer frem til nå... Hun virker ikke helt tilfreds heller. Litt kavete liksom. Som om hun gjerne ville sovet mer, men klarer ikke.
Kjøpte inn 4 mnd grøten til Nestle i dag. Den må jeg prøve på formiddagen i morgen.
 
Jenta mi er 4 mnd, har fått tynn grøt 2 ganger, elsker det!
Hun får også smake litt på alt mulig, "dråpestørrelse", Men fikk eple i nett her en dag, og har sjelden sett henne mer sur enn når det ble tatt fra henne..
 
Jeg ammer flere ganger på natta, men kunne ikke falt meg inn å starte med mat før anbefalt som er 4 mnd.
Med gutta startet vi ved 5.5 mnd og 6 mnd.
 
Vesla her har våknet 2 ganger mellom midnatt og 6.00 siden hun ble født.... Begynner å bli rimelig zombie :p må finne på noe for å få henne til å sove mer sammenhengende. De siste dagene har hun kun sovet korte dupper på dagen også. Har kunnet sove opp til 3 timer frem til nå... Hun virker ikke helt tilfreds heller. Litt kavete liksom. Som om hun gjerne ville sovet mer, men klarer ikke.
Kjøpte inn 4 mnd grøten til Nestle i dag. Den må jeg prøve på formiddagen i morgen.

Mine har aldri sovet natta igjennom pga oppstart av grøt.. Det kom ikke før mange mnd etterpå.. Grøt betyr ikke automatisk at de sover bedre ;)
 
Mine har aldri sovet natta igjennom pga oppstart av grøt.. Det kom ikke før mange mnd etterpå.. Grøt betyr ikke automatisk at de sover bedre ;)
Sikkert sant at man ikke automatisk sover bedre. Men det virker som frøkna her er i ferd med å kreve mer ettersom hun ikke virker fornøyd på dagtid heller. Jeg vil fremdeles amme så mye jeg kan, men tenker å introdusere grøt nå. Minnes jeg begynte rundt disse tider med førstemann også. Men han sov hele natten fra han var 3 uker, så det var ikke pga lite søvn jeg startet så tidlig den gangen.
 
Sikkert sant at man ikke automatisk sover bedre. Men det virker som frøkna her er i ferd med å kreve mer ettersom hun ikke virker fornøyd på dagtid heller. Jeg vil fremdeles amme så mye jeg kan, men tenker å introdusere grøt nå. Minnes jeg begynte rundt disse tider med førstemann også. Men han sov hele natten fra han var 3 uker, så det var ikke pga lite søvn jeg startet så tidlig den gangen.

De begynner jo å bli store nå :) så ikke rart de krever mer.. Jenta her spiser derimot kun en pupp til måltidet fremdeles.. Så enn så lenge holder det. Merker de måltidene jeg sliter med overproduksjon at hun blir raskere sulten pga lite fet melk ( og påfølgende mageknip) at hun sover kortere/krever oftere mat.. (Nesten rart hun er blitt så stor.. Begynte å gi begge sider til måltidene mye tidligere med de store..
 
Back
Topp