Grøt

roni

Betatt av forumet
Noen som har begynt å introdusere grøt enda?vi har begynt litt for jeg har lite melk på kvelden og han nekter å ta flaske:(ser ut til at han liker grøt,smatter og koser seg:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg tenker at vi begynner så smått med noen smaksprøver om en måneds tid, da er hun fire måneder. Foreløpig virker hun mett nok av melk.

Glemmer liksom litt bort at jeg fødte før tiden jeg.casper er jo straks fire måneder han:)ikke så rart om d er få her på juli som har begynt med grøt:p

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Mine jenter ble født 6 uker for tidlig, så de er snart 5 mnd. Vi gir de grøt til kvelds :) Det er ikke like interessant hver kveld, og det varierer hvor mye de spiser. Får mme i tillegg. Har ikke merket at de sover lengre enda :-/

Vi hae begynt med litt grøt. Hu smiler og koser seg kjempe mye. Merket at mme ikke var nok om morran. Vi har fått klarsignal i fra helsesøster om at det var greit. Hu er 3 mnd til uka. Så lenge magen fungerte uten malt kunne vi begynne sånn smått når det var behov.

Tenkte å se det an etter 4mnd kontrollen . Hun er fortsatt fornøyd og har en fin vektoppgang. Helsesøster mente at hun ikke trenger det før hun blir 6 mnd.. Heller bedre å øke melkeproduksjon viss hun trenger mer sa hun,, men jeg ser det an selv:) Jeg begynte ved fire mnd med de to første. Gutten hadde stor appetitt, så han åt godt med grøt. Snuppa(nr 2) gikk lite opp i vekt, så ga henne grøt fra 4 mnd.. Hun gikk sakte opp allikevel og er fortsatt "tynn" som 5-åring.

Vi begynte for 2 uker siden. Har en flaskegutt som ikke ble mett av kun mme på kvelden og var allerede på 1 liter mme i døgnet som ikke anbefales å gå over på fast basis. Grøten gikk rett ned uten problemer, men han ble litt urolig etter grøten noen kvelder.
Så vi gikk etter noen dager over til å blande i melka istedet og etter det var det ingen uroligheter. Han følger vektkurven sin helt fint så det var ikke tvil om at han trengte noe med litt hold i, han var jo stor ved fødselen også (4,2kg) så jeg forventet egentlig en sulten liten kar :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Min gutt er 4 mnd og ei uke. Han er såpass mett enda av bare mm, at vi venter. I hvert fall til vi kommer hjem fra sydentur om halvannen uke. Så praktisk også der å slippe barnemat. Han følger vektkurven sin fint.

Her har hu grøt og elsker det! Hu var 3mnd da vi begynte.. Ikke reagert noe som helst på det:)

Jeg har en sulten gutt på kvelden og han får bare mme. Er fire måneder om 7 dager men vil egentlig begynne nå i håp om at han er roligere på natten. Føler jeg er oppe tredve ganger for natten :( men får vente noen dager til siden Hs sa fra 4 Mnd

Gleder meg til å introdusere grøt. Tenker vi venter en måneds tid, så er han nærmere 4 mnd. Til nå virker han fornøyd og mett. Han får bare morsmelk, men jeg sliter med ammingen, så det hadde vært deilig å redusere litt på antall ganger i døgnet:-P

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg har en sulten gutt på kvelden og han får bare mme. Er fire måneder om 7 dager men vil egentlig begynne nå i håp om at han er roligere på natten. Føler jeg er oppe tredve ganger for natten :( men får vente noen dager til siden Hs sa fra 4 Mnd
Vi fikk beskjed om at det var greit før når ungen tydelig ikke ble fornøyd. Hadde også fått beskjed om 4 mnd. Men når vi spurte var det greit å begynne nå hvis hu ville ha det. Vi kunne også gi moste poteter, moste gulrøtter og most banan. Hu blir 3 mnd på onsdag og har spist grøt i snart ei uke. Kjempe fornøyd unge som sover hele natta.

Gleder meg til å begynne med grøt og sånt, men han er fortsatt ganske førnøyd med mme tror jeg så er vel greit å vente litt. Sover lenge om natten så tror ikke han trenger det enda. Er veldig redd for magevondt når vi skal begynne da, har noen opplevd det? Gir dere noe for å forhindre det?:-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Apropos innføring av grøt, jeg kom over dette på folkehelseinstituttet i dag:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...ntent_6496=6178:107769:25,6679:0:6562:1:::0:0

"Resultatene viser at:
  • Risikoen for cøliaki var 27prosent høyere hos barn som startet med glutenholdig mat sent, det vil si først etter seks måneders alder.
  • Tidlig start av glutenholdig mat, det vil si fire måneder eller tidligere, hadde ikke sammenheng med økt risiko for cøliaki, men bare åtte prosent av barna startet så tidlig, noe som gjør resultatene usikre.
  • Om barnet fortsatt ble ammet ved introduksjon av gluten i kosten, viste ingen sammenheng med risiko for cøliaki, og barn med cøliaki hadde fått morsmelk litt lengre enn de øvrige."

Så da blir det littegrann grøt på snuppa når hun blir 4 måneder. Hvis hun vil ha det da, foreløpig er hun en skikkelig puppeguri som verken vil ha smokk eller flaske. :)

Begynner å innføre grøt om en måneds tid her også når han blir 4 måneder ;)

❤ Prinsen født 3.juli ❤

Vi begynner nok om en mnd tid når han blir 4 mnd :)

Vi har prøvd oss med litt velling i dag:) Hun legger ikke på seg og mme på flaske går 2 av 10 ganger. Så da fikk vi beskjed om å prøve det, jenta må jo få i seg mat:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Her er vi begynt med grøt (er 4mnd nå) og han gaper og gaper så han koser seg. Merker stor forandring, nå sover han fra 19-07/08 uten mat på natten. Og mye roligere. Han har virkelig trengt grøten for han er så sulten på kvelden og var urolig hele natten. Så vi har bare positive erfaringer med grøt :)

Snuppa blir 4 mnd 4/11, dvs at ho er 15 uker no. Og jeg ga ho bittelitt grøt/velling i nå i dagtidlig. Ho har endra nattmønster siste ukene, det virker som ho ikkje blir mett lenge nok for å holde natta igjennom (som ho gjorde tidligere). Våkner nå "hundre" ganger etter kl 02 :( jeg har inntrykk av at jeg har nok melk, men lurer på om det ikke er nok næring iden. Noen som har vært borti liknende? Og siden snuppa nekter flaske (både m/mm og mme) så tenkte jeg kanskje at litt grøt om kvelden kunne gjøre susen, sjøl om ho ikke er fylt 4 mnd enda. Så viss det ikke blir noen reaksjon på smaksprøven ho fikk no, prøver vi litt grøt igjen i kveld.. :)

Back
Topp