Grøt?

trallemamma

Gift med forumet
Hvor mange har begynt med grøt til babyene?? Det er jo på alle sider jeg ihvertfall kommer over, hovedsaklig anbefalt å fullamme til 6 mnd dersom det er mulig (selvsagt unntak på noen sider). Gjør dere det folkens, eller er det vanligere å begynne med grøt tidligere? Her er jeg bare glad for å slippe styret med grøt enda, lille er 4,5 mnd... Skulle gjerne bare fullammet leenge til ;o)

Jeg fullammer, men snuppa begynte å våkne så ofte på natta for mat så da begynte vi med å gi grøt fra i helga :) Det har hjulpet på nattesøvnen her hvertfall :)

Jeg fullammer, men har begynt å la henne smake på grøt. Vi er for tiden oppe i tre - fire teskjeer. Har ikke tenkt å gi fulle måltid før jeg merker på henne at hun trenger mer enn mm. Vi bare øver vi, og det er visst ikke så godt å forstå at man må åpne munnen for å få måten inni :)

Jeg fullammer og har ikke tenkt å begynne med grøt før 6 mnd. Kanskje ei uke før.

Vi fullammer også, lillegull er 5mnd og en uke. Har vurdert å starte med grøt bare på kveldstid for å få lenger sammenhengende søvnperiode, men prøvde i stedet å legge enne til litt oftere på kveldstid før leggetid, og da har det regulert seg selv. Så sant ingenting drastisk skjer fortsetter jeg slik til fylte 6mnd - selv om jeg er lett med på å gi grøt altså er ikke det. Da jeg var litafikk jeg skrapt banan som 5mnd gammel så er overbevist om at det ikke er skadelig med grøt hvertfall

W er 4,5 mnd og vi har begynt å gi litt grøt på kvelden. Ikke fullt måltid, bare til han selv ikke vil ha mer. Han syntes det er veldig godt:-) ellers ammer jeg resten av døgnet og har tenkt å fortsette med det. HS her i kommunen anbefaler å fullamme ihvertfall 5 mnd. Det er vel ingen hovedregel på hvordan man skal gjøre det, det er jo hva som er anbefalt! Tror det viktigste er at hvis man kan amme så bør man fullamme de første mnd, tror ikke det har noe å si om man vil introdusere for grøt i 4-5 mnd alder. Man gjør det som er best for barnet og fungerer godt:-)

Måtte begynne med grøt når han var 4,5mnd fordi han ikke ble mett av bare pupp lengre. Det gikk max en time mellom hver amming på natta.
Skulle gjerne ha fullammet lengre, men syns det er viktigere at gutten blir mett.
Utenom grøten på kvelden får han smaksprøver av frukt og grønt (begynte sent med første, og han ble skikkelig kresen..) og ellers bare pupp.

* æpp'n *

Jeg fullammer. Lille er 4 mnd i morgen. Har ikke tenkt å begynne med fulle måltider, men gir henne små smaksprøver av fruktmos og snart grøt bare for å øve og venne henne til smaker. :)

De anbefaler å fullamme 6 mnd ja. men for flaskebarn er det anbefalt å gi annen mat/introdusere mat fra 4-5 mnd alder. Har med næringsstoffer og sånt å gjøre :)

Skulle gjerne ha fullamma hvis jeg kunne, men må gi mme. Får litt pupp i tillegg, mest natt nå. Lille er 4 mnd og 1 uke ca og vi har begynt med smaksprøver på ting. Vært mest grøt hittil. Spiser langt fra en hel posjon.

*mobil app*

Et nytt grøtspørsmål...
Dere som har begynt å gi grøt, hvor mye ga dere i starten og når begynte dere å gi litt mer en bare en bitteliten smak? Hvordan øke litt liksom? Er jo helt grønn på dette!

Et nytt grøtspørsmål...
Dere som har begynt å gi grøt, hvor mye ga dere i starten og når begynte dere å gi litt mer en bare en bitteliten smak? Hvordan øke litt liksom? Er jo helt grønn på dette!
Begynte med et par teskjeer om dagen, og økte ca en teskje hver dag.
Men kan sikkert øke mer om gangen.:)

* æpp'n *

Begynte med en ts og ga det over flere dager. Blandet med mm i en og en halv uke, ble tynn og fin til å starte med:-) uke nr 2 ga jeg litt mer og sånn økte jeg frem til ca 3 uka. Jeg var nok veldig forsiktig, var så redd for magen hans. Etter 3 uker lagde jeg en hel porsjon, men han spiser ikke fullt hele enda:-)

Okey, jeg har lagd to skjeer med pulver i en blanding av mm og vann, har lagd den litt tykk for prøvde tynn første gangen og det var ikke aktuelt for tuppa her.. Så nå er den sånn litt samme konsistens som fruktpure,da var det veldig godkjent! Ho gaper og vil ha mer... Kanskje jeg skal bruke tre skjeer med pulver i dag da :)

Vi har kjøpt en pk hirsegrøt og en pakke risgrøt fra holle.. Prøver hirsegrøten nå først:)

Her er mini 5,5 mnd og vi har smått startet å smake på risgrøt. Hun er meeget interessert i mat og gaper høyt for skjeen. Helt klar for smaksprøver! Men fullammer de neste to ukene også, blir kun et par skjeer grøt.

ja,den er det,men har hatt noen dråper med fruktmos oppi da for uten ville hun ikke ha...i dag hadde jeg oppi litt sviskemos... Hun spiser bare noen skjeer da :)
Her må vi også ha oppi noe søtt ;-) pæremos eller fersken/banan, 1 sp. Idag spiste han en hel porsjon! Smattet og koset seg:-)

Her må vi også ha oppi noe søtt ;-) pæremos eller fersken/banan, 1 sp. Idag spiste han en hel porsjon! Smattet og koset seg:-)
sånn fersken/banan er en stor hit her,tror hun ble litt skuffa da da det var sviskemos i grøten i dag istede :P

Back
Topp