Grøt

Ra2

Glad i forumet
Når har dere tenkt å begynne med grøt?

Jeg tenker å begynne med 4mnd grøt når hun blir 4 mnd. Jeg delammer, så når jeg likevel ikke har nok melk, så tenker jeg at det er greit. I tillegg er hun ganske stor nå så tror hun trenger mer. Hun er 7000g og 64 cm på siste kontroll. Helsesøster sa det var greit å begynne med glutenfri grøt.
 
Ammingen går ganske greit her, så her vil jeg vente med grøt til vi er tilbake fra ferien i august når hun er litt over 6 måneder. Vi har vært ganske heldige, for hun har sovet 5-7 timer sammenhengende siden hun ble født. Så innfører ikke mer arbeid på kjøkkenet riktig ennå ;c)
 
Å så deilig! Misunner dere som har nok melk til barna. Må jo være så enkelt og greit, i tillegg til at babyen får masse god og sunn morsmelk.
 
Jenta vår kom jo i januar, så hun er over 4 mnd nå :)

Vi har såvidt begynt med grøt nå, 1-2 teskjeer hver kveld kanskje...

Jeg har nok melk, men hun gulper mye og spiser så ofte (også om natten) så vil prøve med noe mer mettende....

Hun har faktisk sovet litt bedre på natta etter vi begynte med det, så ser ut som det går riktig vei :)
 


*trinemor* skrev:
Jenta vår kom jo i januar, så hun er over 4 mnd nå :)

Vi har såvidt begynt med grøt nå, 1-2 teskjeer hver kveld kanskje...

Jeg har nok melk, men hun gulper mye og spiser så ofte (også om natten) så vil prøve med noe mer mettende....

Hun har faktisk sovet litt bedre på natta etter vi begynte med det, så ser ut som det går riktig vei :)


Skjønner godt at du vil prøve med grøt da. 4 mnd med hyppig nattevåk er vel  lenge nok :)
 
Jeg er veldig i tvil.. Han er 4 mnd om drøye to uker.. Fullammer enda og lillegutt vil ikke ha hverken flaske eller sutt.. Han skjønner lissom ikke hva han skal gjøre med flaska.. Og sutten spyttes rett ut! Føler ikke det er noen hast.. Helsesøster sa at vi kan begynne ved fire mnd og bør begynne ved 6, så tror konklusjonen min blir å vente så lenge jeg kan gi nok.. =)
 


Twirler skrev:
Jeg er veldig i tvil.. Han er 4 mnd om drøye to uker.. Fullammer enda og lillegutt vil ikke ha hverken flaske eller sutt.. Han skjønner lissom ikke hva han skal gjøre med flaska.. Og sutten spyttes rett ut! Føler ikke det er noen hast.. Helsesøster sa at vi kan begynne ved fire mnd og bør begynne ved 6, så tror konklusjonen min blir å vente så lenge jeg kan gi nok.. =)

Hvis jeg hadde hatt nok melk selv, og ungen sover sånn høvelig ok på natta hadde jeg nok drøyd han med grøten jeg også. Må ju være sååå enkelt å bare legge til puppen når beibisen vil ha mat :))
 
jeg hadde tenkt å begynne me grøt når han var fire mnd, men helsesøster sa jeg skulle vente til 6mnd siden han legge på seg 350gr i uka bare me amming. og sover 8 timer i strekk på natta.litt anderledes enn broren som bare la på seg 100gr i uka.
 
Jeg prøvde grøt på fredag på Thomas:) da var han 4 mnd:) ammingen går veldig fint, men kjekt å prøve noe annet også:P
 
Hei alle sammen
Hvilken grøt gir dere til barnet? Leo blir 4 mnd 24 juli og jeg har tenkt å såvidt begynner med grøt. Jeg full amme men jeg føler ikke at han er mett nok når han legge seg og våkner derfor 2-3 ganger. Vet ikke helt om det er tilfelle men lyst til å prøve å ser om han sover lenger om han for grøt. De første gangene er det kanskje best å gi det til han på dagen og ikke på kvelden? Eller spiller det ingen rolle?
Takk for hjelpen:)
 
Prøv hirsegrøt. Du får den på helsekostbutikker. Kan blandes med morsmelk, tillegg eller vann. Sunn, uten palmeolje og sukker. Men er ikke tilsatt jern, så etter 6-7 mndr må du finne mat med jern. (For eks leverpostei, eller eventuelt kjøpe grøt med tilsatt jern). Avokado blir gitt mange steder i verden fremfor grøt, det er også et alternativ. Så kan mam'sen nyte restene av avokadoen ;) (Om palmeolje i barnegrøt http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7840442
 
Her har vi nettopp begynt med grøt, M er litt over 4 mnd. Bruker risgrøt med mais og banan, og han syns det er kjempegodt! Hadde håpet på å fullamme til han var 6 mnd, men ettersom han behøvde tillegg på kvelden nå etter at han ble 4 mnd fant jeg ut at det kanskje var bedre med grøt til kvelds. Han var nemlig ikke så gira på pupp etter å ha funnet ut hvor lett det var å få i seg mat fra flaske! 
 
Når jeg begynte å gi han grøt, ga jeg han det på kvelden:) nå gir jeg han både morgen og kveld:) bruker nestle sin den med mais liker han best, den andre pleier jeg og ha blåbær oppi, da spiser han den også:)
 
Back
Topp