Grøt spm

mammatil3lykketroll

Gift med forumet
Junibarna 2015
Noen som har gode tips??? Minien vil ikkje ha grøt :/ han kniper igjen og snur seg vekk...vil heller ikkje ha skive for tida :/ har gitt ulike grøt typa og både med og uten frukt mos på :/ kan han prøve 8 mnd grøt no når han er litt over 7 mnd??? Dei er vell meir smak på og større utvalg...
 
Jeg har begynt å lage grøt til han selv nå, av havremel. Han elsker det! Vi er under utredning for melkeproteinallergi, så vi må holde oss unna kjøpegrøt..

Jeg lager ihvertfall grøt av 1 1/2ss havremel, ca. 1dl vann, 1/3 banan, litt olje/kokosolje (meierismør er nok bedre, men mini kan jo ikke få det), og 1stk opphakket aprikos.

Jeg blander havremel og vann, og lar det stå en times tid. Blander deretter i litt mer vann til ønsket konsistens, og inn i mikro (vi holder på med oppussing, så vi har kun mikro og vannkoker her). Blander deretter inn most banan, små biter av aprikos og en liten dæsj rapsolje eller kokosolje.

Vi gir kun grøt til frokost:) Til kvelds får han 1/2 avokado blandet med 1/2 banan, 1 måleskje mme-pulver og 1ts rapsolje. Føler han sover bedre med mer fett til kvelds, og ikke så mye karbohydrater som grøten gir. Gir også en del luft i magen til mini..
 
Jeg har begynt å lage grøt til han selv nå, av havremel. Han elsker det! Vi er under utredning for melkeproteinallergi, så vi må holde oss unna kjøpegrøt..

Jeg lager ihvertfall grøt av 1 1/2ss havremel, ca. 1dl vann, 1/3 banan, litt olje/kokosolje (meierismør er nok bedre, men mini kan jo ikke få det), og 1stk opphakket aprikos.

Jeg blander havremel og vann, og lar det stå en times tid. Blander deretter i litt mer vann til ønsket konsistens, og inn i mikro (vi holder på med oppussing, så vi har kun mikro og vannkoker her). Blander deretter inn most banan, små biter av aprikos og en liten dæsj rapsolje eller kokosolje.

Vi gir kun grøt til frokost:) Til kvelds får han 1/2 avokado blandet med 1/2 banan, 1 måleskje mme-pulver og 1ts rapsolje. Føler han sover bedre med mer fett til kvelds, og ikke så mye karbohydrater som grøten gir. Gir også en del luft i magen til mini..
Dette må inn i minnebanken. sliter litt med det samme selv.. han er ikke videre interessert i grøt om dagen.
 
Etter en stund med urørte grøtskåler begynte vi med velling til storebror og det var suksess :)
 
Kan helt fint begynne med 8 mnds grøt selv om han er 7 mnd! Hovedforskjellen er mengden vann til grøtpulver forhold :)

Får han spise selv eller er det du som mater? Her så er det svært lite populært å bli matet mye mer enn en halv grøtskål, så her går det mye i brødskiver som han kan spise selv og frukt i biter :)

Hadde en periode der det var svært lite mat for 2 uker siden! Et par dager senere fikk han omgangssyken! Har det pågått lenge eller kan det være han brygger på noe?
 
Kun Holle grøt som går ned her. Jeg tilsetter en Ts kokosolje for fett og litt most frukt/smoothie for C vitamin og smak. Så blander jeg med vann eller mme. De grøtene liker hun alle av, men kan ikke fordra "melkegrøtene" fra butikken.
 
Back
Topp