Ja, er jo forsåvidt glad for det da!Tenk heller at du er heldig som enda ammer. Mange sliter med å få til å amme. Jeg måtte gi meg rett før 4 mnd. Men pumper enda. Gir mme i tillegg. Før eller siden skal jo de små spise mat uansett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja, er jo forsåvidt glad for det da!Tenk heller at du er heldig som enda ammer. Mange sliter med å få til å amme. Jeg måtte gi meg rett før 4 mnd. Men pumper enda. Gir mme i tillegg. Før eller siden skal jo de små spise mat uansett.

Høres absolutt sånn ut! Var sånn her og når vi begynteOppdatering: prøvde med littegrann grøt, bare som smaksprøve. Han likte det kjempegodt og var veldig ivrig. Å nå blir gan skikkelig sint om han ikke får mer. Tror nok han er klar for fast føde ja, må vell bare innse det![]()
Oppdatering: prøvde med littegrann grøt, bare som smaksprøve. Han likte det kjempegodt og var veldig ivrig. Å nå blir han skikkelig sint om han ikke får mer. Tror nok han er klar for fast føde ja, må vell bare innse det![]()
Hehe...jeg begynte med smaksprøver fordi lille stirret/rynker bryn/gapte/smattet hver gang hun så meg spise noe. Må le litt av de søte små![]()
Ja det er et privilegiumJa, er jo forsåvidt glad for det da!Hadde aldri jeg trodd jeg skulle klare det. Hverken mor eller søster har noen gang klart å fullamme, så føler meg jo faktisk privilegert. Opprinnelig mål var 3 mnd, og etter det har det gått som en drøm. Aner ikke når vi skal få sluttet med den puppen
![]()
Jeg så forresten senest i går at det var en som skrev at hun fullammer unge på 9 måneder som får x antall porsjoner med mat i løpet av dagen;-)Hadde egentlig tenkt at lille ikke skulle smake noe før 6 mnd, siden han legger på seg normalt og sover godt på natta på kun mm, men både legen som vi var hos da han var syk i starten av året og helsesøster sa det bare var positivt å starte med smaksprøver. I tillegg startet lille å gape da han så meg spise havregrøt
Da han var nesten 5 mnd startet vi med et par spiseskjeer hjemmelaget fruktmos (enten aprikos, svisker, mango, pære eller eple) når jeg har lunsj og 2 ss mm blandet med 2ss grøtpulver når vi har middag. Han spiser seg jo ikke mett på dette da det kun er smaksporsjoner, men venner kroppen hans gradvis til fast føde og kanskje vi kommer fortere opp i normale porsjoner etter at han fyller 6 mnd
Føler det er en prestasjon å skulle klare fullamming til 6 mnd, og av og til angrer jeg på at jeg har gitt fast føde siden jeg kunne klart å bare gi mm uten noe smaksprøver, men følte det var dette som var rett for han. Håper i det lange løp at vi ikke angrer på det!
Ville jo egentlig fullamme til 6 mnd, og kan vel kanskje ikke kalle det for det når man gir smaksprøver![]()
De er så søte <3 her også rynket han på bryna, stirret voldsomt på det vi puttet i munnen, til og med drikke. Han grabbet fingrene sine rundt et tomt glass jeg hadde i hendene og begynte febrilsk å sutte på kanten
Er jo ett av tegna på at de er klar![]()
Da har du opplevd både det ene og det andre med amming som har fungert og ikkeJa det er et privilegiumjeg fikk ikke til å amme storesøster. Pumpet i seks måneder. Jeg fikk til å amme lillegutt i fire måneder på en svært tungvindt måte. Jeg gråt da han ikke ville mer. Så da var det fram med pumpe igjen. Jeg hadde og som mål å amme i tre måneder. Kjenner det sitter langt inne å avslutte melkeproduksjonen. Nå pumper jeg bare morgen og kveld. Kan godt fortsette med det lenge. Helsesøster anbefalte å pumpe/amme til det blir vår og sommer. Nå herjer det så mye virus. Morsmelk beskytter babyen mot en del av virusene. Pluss melkeproduksjonen beskytter mot en del sykdomer. Så da er neste mål påsken
![]()
Ja, sikkert skrevet det fordi HS sa mange ville slutte med amming på 6 mnd så tipper mange mellom 6-12mnd spiser både mm+mme og fast føde i en overgangJeg så forresten senest i går at det var en som skrev at hun fullammer unge på 9 måneder som får x antall porsjoner med mat i løpet av dagen;-)
Jeg så forresten senest i går at det var en som skrev at hun fullammer unge på 9 måneder som får x antall porsjoner med mat i løpet av dagen;-)
Alle babyer er interesserte i hva enn foreldrene gjør, det ligger i menneskets natur.
Du bør dog fullamme (altså ikke gi noe annet en morsmelk og d-dråper/tran) frem til babyen er 6 mnd.
Han trenger ikke grøt. Ingen babyer trenger grøt. Om man MÅ gi fast føde pga vektnedgang/ikke god nok vektoppgang eller andre medisinske årsaker, er ferske grønnsaker og frukt, egg og kjøtt mye bedre. (Etterhvert som babyens mage blir klar for det, og man bruker laaaaang tid på smaksprøver.)
Babyen skal ha like mye morsmelk hele det første leveåret ved siden av smaksprøver (som sakte(!) øker til fulle måltider) av fast føde.
![]()
Ja, barn er avhengig av å få noe jernholdig kost etter 6mnd. Mor klarer ikke å gi barnet nok jern ved kun morsmelk etter det. Men man må ikke gi grøt, kan gi andre ting som inneholder jern!Det er jo pga jernlageret man skal tilføre jernholdig kost. Er ekstremt mangen barn som lider av jernmangel sa hs.
Hihi. Er du verpesyk igjen? [emoji14]Da har du opplevd både det ene og det andre med amming som har fungert og ikkeTror der vil sitte langt inne her også å avslutte melkeproduksjonen. Får bare holde det gående til vi planlegger ny
Må jo nesten få mensen igjen
![]()
Kan jeg spør deg hvorfor du har sånn fordommer mot andre ting enn morsmelk? Jeg VET at morsmelk er viktig for babyen. Men alle barn skal før eller siden spise vanlig mat. Og det er ikke alle som er velsignet med å få til ammingen eller god melkeproduksjon. Og pga sånne uttalelser som du kommer med føler mange seg som dårlige mødre. Ikke bare dette innlegget, men en del av de andre og. En vennine av meg måtte til psykolog til slutt pga ammepresset. Gutten hennes var prematur og hun fikk aldri til å amme han. Hun pumpet for livet hele døgnet. Da gutten var fire måneder knakk hun psykisk av utmattelse. Det første helsepersonellet sa til henne var at hun skulle kutte ut pumpingen og gi gutten mme. Livet ble noe helt annet for henne og babyen. Gutten er nå fire år gammel, frisk og rask. De aller fleste mødre ønsker det beste for barna sine. Mammaen som ammer syvåringene sine er ikke en bedre mamma enn mammaen som gir sin en uke gamle baby mme!!Alle babyer er interesserte i hva enn foreldrene gjør, det ligger i menneskets natur.
Du bør dog fullamme (altså ikke gi noe annet en morsmelk og d-dråper/tran) frem til babyen er 6 mnd.
Han trenger ikke grøt. Ingen babyer trenger grøt. Om man MÅ gi fast føde pga vektnedgang/ikke god nok vektoppgang eller andre medisinske årsaker, er ferske grønnsaker og frukt, egg og kjøtt mye bedre. (Etterhvert som babyens mage blir klar for det, og man bruker laaaaang tid på smaksprøver.)
Babyen skal ha like mye morsmelk hele det første leveåret ved siden av smaksprøver (som sakte(!) øker til fulle måltider) av fast føde.
![]()
Det er jo pga jernlageret man skal tilføre jernholdig kost. Er ekstremt mangen barn som lider av jernmangel sa hs.
Kan jeg spør deg hvorfor du har sånn fordommer mot andre ting enn morsmelk? Jeg VET at morsmelk er viktig for babyen. Men alle barn skal før eller siden spise vanlig mat. Og det er ikke alle som er velsignet med å få til ammingen eller god melkeproduksjon. Og pga sånne uttalelser som du kommer med føler mange seg som dårlige mødre. Ikke bare dette innlegget, men en del av de andre og. En vennine av meg måtte til psykolog til slutt pga ammepresset. Gutten hennes var prematur og hun fikk aldri til å amme han. Hun pumpet for livet hele døgnet. Da gutten var fire måneder knakk hun psykisk av utmattelse. Det første helsepersonellet sa til henne var at hun skulle kutte ut pumpingen og gi gutten mme. Livet ble noe helt annet for henne og babyen. Gutten er nå fire år gammel, frisk og rask. De aller fleste mødre ønsker det beste for barna sine. Mammaen som ammer syvåringene sine er ikke en bedre mamma enn mammaen som gir sin en uke gamle baby mme!!