grøt og mme

kinemorB

Glad i forumet
hei jenter

har en stor kar som pr idag bare får mme ( typ 180 ml 5 måltider i døgnet )

han har sovet godt siden han var bitte liten og vi har fått inn gode nattrutiner.
MEN nå er det noe som snur.... våkner flere ganger så lurer på om kanskje denne mme ikke duger helt lenger.
han er kun 3 mnd, men han er en stor kar som trenger mer enn mange andre.

noen som har begynt med litt grøt?

hvordan introduserte dere dette de første gangene? skal jeg bare gi noen skjeer først for så å gi vanlig dose melk etterpå?

hjeeelp :)

Du kan enten ha litt grøtpulver i mme før han for eks legger seg..ellers kan du også begynne smått med grøt.. starter med 1-2 ts mengde ferdig grøt, og øker etter ca en uke.. dette pga at magen skal vende seg til noe annet enn melk ;)

Store unga treng som regel mer ja :)
Guttungenmin drakk så mye at HS (og barnelegen) sa vi måtte bynne med velling, da var han bare 2mnd....
Vi blanda tyyyynt og ga det med skje :)

Har ikkje bynt til lille snuppa enda (ho e 3 mnd no).... Ho virke meget godt fornøyd....

Her har vi også måttet begynne så smått med grøt nå, han er 3 mnd og 1 uke. Han drikker så mye mme ( rundt 200 ml) og ofte. Flere ganger er det bare 2 timer mellom måltidene. Vi begynte i går, han fikk i seg litt over en teskje. I dag spiste han vel 2. Tror det holder til å begynne med :) Jeg vil ta det veldig forsiktig siden vi starter så tidlig. Gir han mme ved siden av, og litt sviskemos etterpå, med tanke på magen :) lykke til!

Du kan enten ha litt grøtpulver i mme før han for eks legger seg..ellers kan du også begynne smått med grøt.. starter med 1-2 ts mengde ferdig grøt, og øker etter ca en uke.. dette pga at magen skal vende seg til noe annet enn melk ;)

tror vi har en plan der:) sluker jo melkeflaskene som en annen drikker øl på fæst:)
han fikk smake litt ikveld og ingenting som kom ut igjen iallfall, så får vi se hva natten bringer

tror vi har en plan der:) sluker jo melkeflaskene som en annen drikker øl på fæst:)
han fikk smake litt ikveld og ingenting som kom ut igjen iallfall, så får vi se hva natten bringer

Hahah sulten kar altså:P:) håper det hjelper på natten deres ;) er nok ikke så voldsomt mye mer mat som skal til nå i starten, for at han skal være fornøyd ;):D

Her har vi også måttet begynne så smått med grøt nå, han er 3 mnd og 1 uke. Han drikker så mye mme ( rundt 200 ml) og ofte. Flere ganger er det bare 2 timer mellom måltidene. Vi begynte i går, han fikk i seg litt over en teskje. I dag spiste han vel 2. Tror det holder til å begynne med :) Jeg vil ta det veldig forsiktig siden vi starter så tidlig. Gir han mme ved siden av, og litt sviskemos etterpå, med tanke på magen :) lykke til!

lykke til dere også :)

hvor mye pulver har man i flaska da?

hvor mye pulver har man i flaska da?

Jeg er ikke helt sikker.. for har ikke gjort det før.. men mener jeg har hørt at det er 1-2 måleskjeer.. sikkert noen andre som kan svare 100%.. eller så kan du jo spørre mr.google :P

I vellingen jeg lager bruker jeg 180 ml vann og mme pulver deretter og Ca 3 toppede ts med risgrøtpulver fra Holle. Husk å bruke større hull i smokken. Jeg bruker Avent til velling og har 3+ smokk, etter anbefaling fra ei på oktoberforum og det fungerte veldig bra. Obs! Hvis du blander mindre pulver i blir melkestrømmen for stor og da kan du risikere at han ikke vil ha.

Fortell gjerne hvordan det går etterhvert. Jeg har også en stor gutt, som fullammes. Han har gått fra å sovne av seg selv og sove 6-7t i strekk, til å våkne 5-6 ganger om natta og ha vanskeligheter med å sovne. Vi håper at grøt skal hjelpe når vi etterhvert får i han en hel porsjon..

har lest litt å ser ut som folk øker gradvis uke for uke.. når er man oppi en hel porsjon? å da er det slik at en bolle skal erstatte 1 stk flaske eller?
jeg har jo ei til på 5 år, men husker jo søren ikke hva jeg gjorde sist :)

Min erfaring denne uken:
Begynte med tynn grøt ca 2 små skjeer. Og ca en skje mer hver dag. Idag gav jeg ca 6 små skjeer, tenker å holde oss til det i en ukes tid. Hun liker det godt og bæsjer som normalt så virker som det går veldig greit.
Gir pupp etterpå, men man bør gi før grøt om man skal opprettholde samme produksjon. Du gir jo flaske så da kan du jo gjøre som du vil:-)
Hun er nå 8.2kg og 65cm. Er 4mnd 2. Feb. Sov greit før md 1-2 nattamminger, men plutselig begynte hun å våkne oftere, til hver 2. Time. Derfor begynte jeg så smått med grøt for jeg trenger søvnen da jeg ikke har mulighet for avlastning ellers utover dagen:-)
Bare til å prøve seg frem tenker jeg. Du kjenner jo babyen din best, så følg morsinstinktet! Hihi! :-)

her svinger det alt fra 5- 8,5 timer sammenhengende før han våkner for mat... de 3,5 timene er ganske betydningsfulle for når han våkner på morgenen:( noen ganger 0500, andre dager 0800... rotete for min egen søvn og energi kjenner jeg...

når 3 åringen min begynte å få grøt, økte vi på litt raskere enn det som "fasiten" sier fordi vi så at han tålte det greit :-) så det er det vi kommer til å gjøre denne gangen også tenker jeg, altså se an barnet de alle forskjellig så velger å stole på meg selv når det kommer til det, venter en uke eller 2 til da slik at hun er rundt 4 mnd før vi begynner :-)

Jenta mi er 3.5 mnd og virker ikke som om hun blir skikkelig mett av melka. Så jeg tenkte prøve ut noen av rådene her. Men hvilken grøt bruker dere? Det er så mye forskjellig i butikken :)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Jenta mi er 3.5 mnd og virker ikke som om hun blir skikkelig mett av melka. Så jeg tenkte prøve ut noen av rådene her. Men hvilken grøt bruker dere? Det er så mye forskjellig i butikken :)

Mener maisgrøt er den som er lettest for både magen og smaken pga den blandes med mm/mme :)

Men jeg brukte også fra hipp, siden magen til ungene har tålt mme fra det merket ;):)

Takk for svar :) Da skal jeg prøve risgrøt :) Jeg kjøpte inn alle sortene jeg fant for fire mnd. Skal prøve Hipp risgrøt. Hipp mme er som du sier god for magen. Så da stoler jeg mest på grøten deres og.

Back
Topp