Grøt for 4 mnd baby

Bebis88

Betatt av forumet
Julimammaer 2016
Hei lille har begynt med grøt etter anbefaling fra helsesøster. Litt usikker om jeg blander det riktig... og hvor mye jeg skal gi:/ hvordan gjør dere det og hvilken type grøt har dere begynt med dere som gir grøt?
 
Hei,
Rart at helsesøster ikke har gitt noen anbefaling.
Det vanlige er at man starter med å gi en teskje maks to. Og øker gradvis. Vil anbefale å lage den ikke altfor tykk.
 
Hei,
Rart at helsesøster ikke har gitt noen anbefaling.
Det vanlige er at man starter med å gi en teskje maks to. Og øker gradvis. Vil anbefale å lage den ikke altfor tykk.

Hun anbefalte at jeg skulle begynne forsiktig og gradvis. Litt usikker da hun ikke sier noe helt konkret når jeg spør henne noe:/
 
Ok.

Det jeg har lest er at du skal begynne med en teskje. Og så øke "gradvis" som din helsesøster da. Sånn som jeg har forstått det så skal man bruke opp møt en måned på det. Klønete forklart... Hundre ting samtidig fungerer dårlig. Si hvis du starter med grøt, er det en teskje i en uke halvannen, og så to... Og så videre. Til slutt en porsjon.

Men det kan vøre lurt å la babyen smake på andre ting enn grøt også. På den måten ser du om babyen tåler det du gir eller ikke. Bedre med en teskje enn en hel porsjon med en gang i tilfelle babyen ikke tåler det:)
 
Jeg begynte med mild havregrøt, første dagen fikk han en teskje, andre dagen 2 osv. Nå blir han 5 mnd neste uke og er oppi litt over en halv porsjon med grøt om dagen :) Og etter 4-5 dager med grøt, uten mage vondt prøvde vi potet og gulrot. Man skal gi gradvis litt mer, jeg har øket med litt hverdag. Og han har ikke hatt noe vondt i magen enda :)
 
Takk for svar jenter. Nå gir jeg henne, men bekymret samtidig. Vi har begynt å gi most banan, pære,dadler av frukt . Har prøvd også noen skje med potet og gulrot. Hun har likt det, men hun liker ikke melk:/ jeg ammer henne, siden jeg ikke har nok prøver jeg å gi henne Nan også. In4 måneder har det vært en kamp:/ hun hater Nan, men må få i seg noe sa helsesøster:/
 
Takk for svar jenter. Nå gir jeg henne, men bekymret samtidig. Vi har begynt å gi most banan, pære,dadler av frukt . Har prøvd også noen skje med potet og gulrot. Hun har likt det, men hun liker ikke melk:/ jeg ammer henne, siden jeg ikke har nok prøver jeg å gi henne Nan også. In4 måneder har det vært en kamp:/ hun hater Nan, men må få i seg noe sa helsesøster:/
Har du prøvd hipp sin mme? Min er litt kresen og nekter å drikke nan eller morsmelk som har vert fryst, men hipp sin drikker han fint :)
 
Jeg startet med velling når hun var fire mnd.Tar grøtpulver å blander med vann slik at det er så tynnt at det kommer ut toer tut på flaske.Hun vil heller helst ikke ha erstatning.Nå blir hun fem mnd denne mnd å er oppi en liten porsjon grøt morgen og kveld.Ikke hver kveld hun vil ha grøten men:p
Fruktbeger osv er hun overhode ikke intr i,spytter det rett ut som med tutt:p sær tredjemann:p:D
 
Vi har visst en sær tredjemann her også. Vi startet med havregrøt. Og lager den tynn, og har gitt litt. Vi har prøvd å øke mengden, men han liker det ikke. Så er ikke mye han får i seg. Det er 3 uker siden vi fikk beskjed om å starte med grøt. Og han spytter det ut akkurat som med smokken her også. Jeg har prøvd litt gullerot og potet også. Uten at noe av det har fallt i smak. Men det kommer seg vel etterhvert tipper jeg. Ingen av de andre var så vanskelig.
 
Takk for svar jenter. Nå gir jeg henne, men bekymret samtidig. Vi har begynt å gi most banan, pære,dadler av frukt . Har prøvd også noen skje med potet og gulrot. Hun har likt det, men hun liker ikke melk:/ jeg ammer henne, siden jeg ikke har nok prøver jeg å gi henne Nan også. In4 måneder har det vært en kamp:/ hun hater Nan, men må få i seg noe sa helsesøster:/
Har du prøve å blande litt malt oppi? Melka blir mye søtere da! Gav mine to eldste litt nan innimellom å da godtok de melka bedre
 
Jeg har også prøvd grøt med lillebror av samme grunn som deg men han er visst mer kresen enn broren og ikke så mye som går inn. Har også prøvd potet, gulerot og banan men mm er visst best. Mme tar han ca 20-40 ml av. Spent på vekten på 6 mnd kontrollen
 
Back
Topp