Grøt/fast føde

LilleE <3

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Eg er blitt anbefalt å prøve litt grøt om kvelden for det skal hjelpe hun å sove bedre. Hun ble 3mnd i går :) Eg kjøpte hipp risgrøt for 4mnd (de lager vel ingenting for yngre en det) men eg synes den var ganske tykk, og hun viste ikle helt hva hun skulle med denne der. Har dere noe tanker/råd å gi k forhold til det? :)

Magen er ikke klar for grøt ved 3mnd ifølge min hs. Har også ei som jeg gjerne skulle gitt tynn grøt til. Hvorfor er helsesøstre så forskjellig? :o

Lag den tynnere. Vi lagde den så tynn i begynnelsen at den var nesten flytende. Da blir det ikke like tungt for magen heller
Kortid begynte dere med grøt da?

Magen er ikke klar for grøt ved 3mnd ifølge min hs. Har også ei som jeg gjerne skulle gitt tynn grøt til. Hvorfor er helsesøstre så forskjellig? :o
Veldig forskjellige! Frustrerende, men nå spørte eg legen min i sted og hun sa det får bra men bare noen få skjeer kvar kveld :)

Bare lag den til den konsistensen baby vil ha:) trenger ikke følge pakka der, det er bare sånn ca. Min erfaring er at den ble tykkere etterhvert i måltidet, så lag den gjerne tynn:)

Om barnet krever mer mat så må jo barnet få grøt/velling selv om barnet ikke er 4 mnd enda. Men spør man de fleste helsesøstre så er d fyfy og ikkje bra osv..men bedre å gi litt grøt enn å overstige 1 liter mme i døgnet som ikke er bra for nyrene til de små. Her ser vi at vi snart må starte med tynn grøt, storebror var nettopp fylt 3 mnd når han fikk grøt. Blir noe annet om barnet får mm og kan spise og drikke så mye og ofte de vil.

Om barnet krever mer mat så må jo barnet få grøt/velling selv om barnet ikke er 4 mnd enda. Men spør man de fleste helsesøstre så er d fyfy og ikkje bra osv..men bedre å gi litt grøt enn å overstige 1 liter mme i døgnet som ikke er bra for nyrene til de små. Her ser vi at vi snart må starte med tynn grøt, storebror var nettopp fylt 3 mnd når han fikk grøt. Blir noe annet om barnet får mm og kan spise og drikke så mye og ofte de vil.

Babyer kan drikke mer enn 1 liter, det er en gammel ting at det går ut over nyrene. Sendte mail til hipp å spurte om det var farlig, de sa nei eneste faren er faren for overvekt i større alder. Man skal la mme unger styre selv på lik linje med mm.

Det står også på helsedirektoratet sin side.

Eg delammer og etter eg har ammet drikker hun 180ml av og til mer en det også. Så går ganske masse melk i løpet av dagen og ihvertfall i løpet av natta.

Eg delammer og etter eg har ammet drikker hun 180ml av og til mer en det også. Så går ganske masse melk i løpet av dagen og ihvertfall i løpet av natta.
Skjønner :-) da spiser hun mer enn min jente, jeg syns du skal gjøre det du mener er best for din baby. Her inne på sånne forum er det bestandig forskjellige meninger ute å går i alle retninger. En fornøyd baby er en fornøyd mamma :-) så om du vil starte med litt tynn grøt så gjør du d for at din baby skal være fornøyd :-)

Babyer kan drikke mer enn 1 liter, det er en gammel ting at det går ut over nyrene. Sendte mail til hipp å spurte om det var farlig, de sa nei eneste faren er faren for overvekt i større alder. Man skal la mme unger styre selv på lik linje med mm.

Det står også på helsedirektoratet sin side.
Takk for info :-) har aldrig hørt om at de kan få så mye de ønsker før. Alle har advart om for mye mme og at d er lurt da å bynne å innføre litt tynn grøt om barnet ikke blir mett.

Takk for info :) har aldrig hørt om at de kan få så mye de ønsker før. Alle har advart om for mye mme og at d er lurt da å bynne å innføre litt tynn grøt om barnet ikke blir mett.

Nei jeg synes info generelt om MME er alt for dårlig! Helsesøster kan ikke svare på noe som helst når jeg spør.

Vi har også kjøpt inn hipp grøt for 4mnd. Han får mme i tillegg til mm nå så tenker starte med helt tynn grøt snart:)

Er det sånn at de babyene som legger for lite på seg får grøt fra 4 mnd alder? Synes helsesøster sa det. Min er ved godt hold, eller i det minste normalvektig, så håper å slippe grøt frem til 6 mnd ;)

Er synd syns jeg at helsesøstre gir så forskjellig informasjon om mye når det gjelder babyer.
Men grunnen til å gi grøt tidlig, må vel være for at barnet ikke legger på seg nok.
Så lag konsistensen på grøten tynnere, bare så barnet får litt i munnen for å få smake litt kanskje? Mye går nok ut, da barnet ikke er vant med å bruke tungen til å få smake på mat. Men det går seg til.

har aldri hlrt om dette med restriksjoner på mme, og ikke funnet noe om det annet en på forum der andre har snakket om dette med max 1l. Småen her får kun mme og blir straks 3mnd, er så redd for at han ikke legger på seg nok, for synes han virker så tynn :sorry: han er riktig nok ganske lang blitt og virker fornøyd ellers :) er det da sånn at man pleier å begynne med tynn grøt om de legger på seg lite? må høre med hs på 3mnd kontrollen til uken tror jeg så ting ikke går rett vest :p

Syns det er litt hysteri rundt når man skal begynne med grøt.
HS nå anbefaler å ikke begynne før barnet er 6mnd (minimum 4), men min mor f.eks ga oss grøt fra og med 3mnd alder og hun sa det gikk veldig fint.
Det er vel bare å prøve, og hvis barnet reagerer mye i form av mageknip osv så er det bare til å vente med det. :)

har aldri hlrt om dette med restriksjoner på mme, og ikke funnet noe om det annet en på forum der andre har snakket om dette med max 1l. Småen her får kun mme og blir straks 3mnd, er så redd for at han ikke legger på seg nok, for synes han virker så tynn :sorry: han er riktig nok ganske lang blitt og virker fornøyd ellers :) er det da sånn at man pleier å begynne med tynn grøt om de legger på seg lite? må høre med hs på 3mnd kontrollen til uken tror jeg så ting ikke går rett vest :p
Eg har hørt om folk som har måtte begynne med grøt ja pga at ungen var for tynn, men i mitt tilfelle er det fordi hun trenger så mye melk før hun slår seg i ro for natten, hun sovner som regel ikke før 4 tiden ca. Var ikke noe endring de første 2 dagene, men k går sovnet hun 23 og sov til 5 fikk litt melk og sov så til vi vekket hun kl 8. Nå har hun lagt seg til å sove allerede (kl 22:30)

Syns det er litt hysteri rundt når man skal begynne med grøt.
HS nå anbefaler å ikke begynne før barnet er 6mnd (minimum 4), men min mor f.eks ga oss grøt fra og med 3mnd alder og hun sa det gikk veldig fint.
Det er vel bare å prøve, og hvis barnet reagerer mye i form av mageknip osv så er det bare til å vente med det. :)
Ja eg føler det er blitt så strengt nå, når eg ble født, var mamma rar som kun ammet meg til eg var 6mnd. Ting endrer seg! Men sambo måtte vist ha grøt fra han var 3mnd ellers sovner han egentlig ikke. Eg angrer ikke på å ha begynt med grøt, mye bedre søvn og legger seg tydeligere :D

Back
Topp