Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nybegynner ting:
Gulrot ute
Sukkererter ute, spirer fort
Poteter ute
Paprika( frø fra en du har spist) inne
Tomater inne, cherry er vanskelig den er følsom for temp endring
Melon inne
Bønner ute
Spå morro!
Jeg sår tomater, agurker, mais, paprika, løk og chilli inne.
Salat og gulrøtter sår jeg direkte ute. Gulrøtter sår jeg i slike bånd. Genialt.
Er mais vanskelig å få til? Har veldig lyst til å prøve meg på det. Jeg og guttungen er veldig glad i det.
Spørs hvor i landet du bor. Mais kan helt fint dyrkes på friland, men da på et lunt og solrikt sted. Det er egentlig for kaldt for maisdyrking i Norge, men så lenge du forkultiverer frøene inne, så går det nok fint. Ja, så fremst du ikke bor på "feil" sted da
Plant de ut i en liten gruppe, slik at de pollineres. Skal ikke være vanskelig å dyrke mais. men som sagt er de beste områdene omkring oslofjorden, på sørlandet og i indre fjordbygder på vestlandet. Dette kommer ikke bare av temperaturen, men også pga luftfuktigheten i blomstringstiden. Er det mye regn og gråvær, så blir pollineringen dårlig.
Jorda kan gjerne være litt sandholdig, morenejord er fint.
Når du sår, så kan du så et par frø i potter, luk vekk den svakeste planten etter spiring. Temperaturen under oppal burde ikke ligge på under 12-15 grader. Det tar ca 3-4 uker å lage gode planter. Plant de litt dypere enn de har stått når du planter de ut, da vil støtterøttene utvikle seg bedre fra de nederste leddknutene.
Man får også kjøpt frø til "popcornmais", det skal jeg prøve neste år
Lykke til!