Grønnsaket

Brigdid

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Hvilke grønnsaker bør sås inne nå og hvilke sås rett i jorda?
Vi skal lage grønnsagshage i år og har ikke så veldig mye peiling.

Hva er bra og begynne med for en nybegynner?

Nybegynner ting:
Gulrot ute
Sukkererter ute, spirer fort
Poteter ute
Paprika( frø fra en du har spist) inne
Tomater inne, cherry er vanskelig den er følsom for temp endring
Melon inne
Bønner ute

Spå morro!

Kålvekster og rotvekster sår jeg direkte ute som regel. Også korte kulturer som plukksalat, ruccola og den slags. Det har kommet ut en bok som heter kjøkkenhage på 1-2-3. Den skal visst være veldig bra! Finn først ut hva du vil ha, hva dere faktisk spiser, og så finner du ut hva man sår inne eller ute. :)

Nybegynner ting:
Gulrot ute
Sukkererter ute, spirer fort
Poteter ute
Paprika( frø fra en du har spist) inne
Tomater inne, cherry er vanskelig den er følsom for temp endring
Melon inne
Bønner ute

Spå morro!

Jeg har aldri hatt problemer med cherry? Sår som regel bare det av tomater...

Jeg sår tomater, agurker, mais, paprika, løk og chilli inne.
Salat og gulrøtter sår jeg direkte ute. Gulrøtter sår jeg i slike bånd. Genialt.

Er mais vanskelig å få til? Har veldig lyst til å prøve meg på det. Jeg og guttungen er veldig glad i det.

Spørs hvor i landet du bor. Mais kan helt fint dyrkes på friland, men da på et lunt og solrikt sted. Det er egentlig for kaldt for maisdyrking i Norge, men så lenge du forkultiverer frøene inne, så går det nok fint. Ja, så fremst du ikke bor på "feil" sted da :)

Plant de ut i en liten gruppe, slik at de pollineres. Skal ikke være vanskelig å dyrke mais. men som sagt er de beste områdene omkring oslofjorden, på sørlandet og i indre fjordbygder på vestlandet. Dette kommer ikke bare av temperaturen, men også pga luftfuktigheten i blomstringstiden. Er det mye regn og gråvær, så blir pollineringen dårlig.
Jorda kan gjerne være litt sandholdig, morenejord er fint.

Når du sår, så kan du så et par frø i potter, luk vekk den svakeste planten etter spiring. Temperaturen under oppal burde ikke ligge på under 12-15 grader. Det tar ca 3-4 uker å lage gode planter. Plant de litt dypere enn de har stått når du planter de ut, da vil støtterøttene utvikle seg bedre fra de nederste leddknutene.

Man får også kjøpt frø til "popcornmais", det skal jeg prøve neste år :P

Lykke til!

Spørs hvor i landet du bor. Mais kan helt fint dyrkes på friland, men da på et lunt og solrikt sted. Det er egentlig for kaldt for maisdyrking i Norge, men så lenge du forkultiverer frøene inne, så går det nok fint. Ja, så fremst du ikke bor på "feil" sted da :)

Plant de ut i en liten gruppe, slik at de pollineres. Skal ikke være vanskelig å dyrke mais. men som sagt er de beste områdene omkring oslofjorden, på sørlandet og i indre fjordbygder på vestlandet. Dette kommer ikke bare av temperaturen, men også pga luftfuktigheten i blomstringstiden. Er det mye regn og gråvær, så blir pollineringen dårlig.
Jorda kan gjerne være litt sandholdig, morenejord er fint.

Når du sår, så kan du så et par frø i potter, luk vekk den svakeste planten etter spiring. Temperaturen under oppal burde ikke ligge på under 12-15 grader. Det tar ca 3-4 uker å lage gode planter. Plant de litt dypere enn de har stått når du planter de ut, da vil støtterøttene utvikle seg bedre fra de nederste leddknutene.

Man får også kjøpt frø til "popcornmais", det skal jeg prøve neste år :P

Lykke til!

Takk for svar. Bor på østlandet jeg da. Men er en gård ikke veldig langt herfra som har selvplukk på mais så burde ikke være umulig å få det. Skal prøve på det. Er jo eneste muligjeten til å finne ut om de vil gro her.

hehe, det er helt sprøtt, men søskenebarnet mitt på (den gang) 10 år, og venninnen hennes plantet pop corn, og det spiret faktisk! Det var i Oslo for 1 år siden da, så gode temperaturer :)

Back
Topp