Grønnsaker

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Er ungene deres flinke til å spise grønnsaker? Gjør dere mye for å få de til å spise mer? Sønnen min liker omtrent bare mais og tomat. Også spiser han blomkål og broccoli hvis han får det most i sausen. Tvinger han ikke til å spise noe han ikke vil ha, men tilbyr han alltid grønnsakene vi skal ha til middag. Han er heller ikke særlig glad i kokte poteter eller ris, men spiser litt av dette. Heller ikke der lager jeg noe stress ut av det, men lar han spise det han vil av det som ligger på tallerken. Men vil jo gjerne at han skal spise litt mer allsidig til middag. Så noen som har tips til hva jeg kan gjøre annerledes?

Hva med gulrot?
Her spiser snuppa grønnsaker, det er også et MUST i middagen. Men så har vi aldri hatt noen store problemer med å få henne til å spise det. Hun ELSKER babymais og gulrot, spesielt hvis det er så store biter at hun kan spise de med fingrene. Ellers spiser hun salat i taco hvis det blandes godt, broccoli hvis det kuttes opp godt slik at det blandes i saus etc, og blomkål hvis hun ikke ser den[8D] Mais kunne hun spist en hel boks av alene, og agurk syns hun er kjempegodt på brødskiva. Til oss har det mest bare handlet om at hun vil ha det vi har[:-] Så vi får vel bare nyte det så lenge det varer[8D]
Men som sagt, her er det ikke noe alternativ å IKKE spise grønnsaker. Ett eller annet grønt har vi alltid til maten, og det MÅ hun spise for å få påfyll

Ja hun spiser det meste av grønnsaker, gjorde henne vant med det fra jeg begynte med middag til henne.
Hun elsker gulerøtter, brokolli, erter, mais osv.

Her spises det grønnsaker som bare det.[:D] Emma har elsket det siden hun begynte å spise vanlig mat, og er fortsatt glad i det. Hun har litt restriksjoner da: Det skal ikke under noen omstendigheter være grønt[8D] Så jeg tror vi begynner å se enden på grønnsakshimmelriket her.[:D] Men hun er fortsatt glad i gulrot, paprika,agurk,mais++++[:)]

ORIGINAL: ~Mirabell~

Hva med gulrot?
Her spiser snuppa grønnsaker, det er også et MUST i middagen. Men så har vi aldri hatt noen store problemer med å få henne til å spise det. Hun ELSKER babymais og gulrot, spesielt hvis det er så store biter at hun kan spise de med fingrene. Ellers spiser hun salat i taco hvis det blandes godt, broccoli hvis det kuttes opp godt slik at det blandes i saus etc, og blomkål hvis hun ikke ser den[8D] Mais kunne hun spist en hel boks av alene, og agurk syns hun er kjempegodt på brødskiva. Til oss har det mest bare handlet om at hun vil ha det vi har[:-] Så vi får vel bare nyte det så lenge det varer[8D]
Men som sagt, her er det ikke noe alternativ å IKKE spise grønnsaker. Ett eller annet grønt har vi alltid til maten, og det MÅ hun spise for å få påfyll

Gulrot liker han overhodet ikke. Verken rå eller kokt. Han er også veldig glad i babymais og kunne godt spist en boks, men det er vel ikke sånn veldig sunt egentlig?[8|] Regner det nesten ikke som en grønnsak!
Tomater elsker han da, og det er sunt. Og agurk på brødskiva, men det er jo nesten bare vann[&:]

Men når du sier at hun MÅ spise grønnsaker. Hva hvis hun sier at hun ikke vil ha og nekter å spise? Må hun da gå fra bordet uten å få noe mer mat?

ORIGINAL: Starlight Girl

Ja hun spiser det meste av grønnsaker, gjorde henne vant med det fra jeg begynte med middag til henne.

Jeg også hadde alltid masse grønnsaker i maten han fikk som liten, men så lenge det var most sammen skled alt ned. Men nå som det ikke er det lenger, så er det visst ikke like godt[&:]

her liker hun det meste[:)] det eneste vi har problemer med er salat,det klarer hun ikke å tygge også får hun det i halsen... 22 mnd forresten.
hun spiser dampete grønnsaker, som oftest brokkoli, blomkål og gulrøtter (noenganger kålrabi, erter eller poteter) som tilbehør til middag nesten hver dag.
avogtil lager vi til en salat som tilbehør til middagen bestående av oppskåret paprika, cherrytomater og agurk - alt går ned.
vi har lært henne at frukt og grønt er nam og kos, og er hun småsulten så skjærer vi heller opp et eple enn å gi henne en kjeks.
Hun får sendt med frukt hver dag i barnehagen, så vi er oppe i 5 om dagen hver eneste dag (måtte få inn litt skryt ja - ble vet et skryteinnlegg hele greia tror jeg)[:D]

ORIGINAL: Siljemor_82

ORIGINAL: Starlight Girl

Jeg også hadde alltid masse grønnsaker i maten han fikk som liten, men så lenge det var most sammen skled alt ned. Men nå som det ikke er det lenger, så er det visst ikke like godt[&:]

Åja det var jo dumt da, her moser jeg ikke maten hennes hun liker å holde eller ta med gaffelen selv.
Har dessverre ikke noe råd siden jeg ikke sliter med det samme selv, håper du finner ut av det.

dårlig me d,, han likte mais og gulerot.. men nå er d ut.... han liker ikke poter bare ris og pasta kjøtt liker han heler ikke men fisk liker han ja åsså pølser. men han er en hyler på frukt så han får jo noe av d han ikke får i grønnsaker der da [:)]

ORIGINAL: Siljemor_82

ORIGINAL: ~Mirabell~

Hva med gulrot?

Gulrot liker han overhodet ikke. Verken rå eller kokt. Han er også veldig glad i babymais og kunne godt spist en boks, men det er vel ikke sånn veldig sunt egentlig?[8|] Regner det nesten ikke som en grønnsak!
Tomater elsker han da, og det er sunt. Og agurk på brødskiva, men det er jo nesten bare vann[&:]

Men når du sier at hun MÅ spise grønnsaker. Hva hvis hun sier at hun ikke vil ha og nekter å spise? Må hun da gå fra bordet uten å få noe mer mat?

Jupp! Hvis jeg vet det er noe hun liker så. Da er hun faktisk ikke sulten. Men jeg passer alltid på at vi har grønnsaker som hun liker. Liker hun ikke det så er det greit, jeg liker heller ikke alt av grønt.

Bra han liker tomat da!Da har dere i allefall NOE[;)]

ORIGINAL: HomeMade2

dårlig me d,, han likte mais og gulerot.. men nå er d ut.... han liker ikke poter bare ris og pasta kjøtt liker han heler ikke men fisk liker han ja åsså pølser. men han er en hyler på frukt så han får jo noe av d han ikke får i grønnsaker der da [:)]

Ja gutten min spiser eple, druer og banan ihvertfall hver dag. Også pleier han å få smoothie med masse frukt og bær til barnTV hver dag. Så han får nok i seg vitaminer allikevel. Men jeg vil så gjerne at han skal like grønnsaker også! Selv elsker jeg det!

hjemme hos oss er det grønnsaker som ofte er hovedretten, så det går ned, det meste[:)]

Når han var på stadiet til å få vanlig mat, gav jeg han bare en og en ting, moste ikke noenting sammen, slik at han lærte seg å like hver smak, ikke bare en mos som ikke smaker noe konkret.
Anyways... Jeg ville bare stått på, gitt han de grønnsakene dere bruker, pluss ett eller to slag dere vet han liker, slik at han får i seg noe. Går også an å gjøre det mer spennende med maten, feks gulrøtter: la han skrelle, skjære, smake før de kokes, hjelpe til å ta på tallerken og smake når det er ferdigkokt. Du kan også stikke forskjellige figurer ut av grønnsaker det er mulig i.
Kun fantasien som stopper. Det sies også at noenting må smakes 12-15 ganger før det likes, så det er bare å stå på![:D]

En av mine spiser ALDRI middag- uansett hva vi har.. Liker ingenting [:o] Grønnsaksproblemet har vi "løst" ved å gi han de typene han liker som snacks i løpet av dagen, så han tross alt får i seg LITT av det sunne.. Oppskåret paprika, agurk og sukkererter.. Og er vi heldige spiser han litt mais og..

Back
Topp