Grønnsaker

gravidsol

April 13 FTW :D
Jeg sliter med å få i både min datter og min mann grønnsaker. Min mann liker det ikke, og min datter bare vil ikke.
Noen tips til hva jeg kan gjøre?
 
Lurer på det samme! Gubben liker ingenting, og treåringen legger det på tunga og spytter ut. Men hun smaker jo egentlig ikke da..
 
Hei hei!

Din mann bør jo først om fremst gå foran som en godt eksempel for sin datter, he-he. Mange grønnsaker forandrer både smak og konsistens med forskjellig type tilberedning. Men jeg opplever ofte at barn foretrekker rå grønnsaker. Lag et lite fat med gulrotstaver, mini blomkål- eller brokkolibuketter, sukkererter, agurkstaver og små tomater. Kanskje hun blir fristet til å prøve? Legg gjerne et eller annet på fatet som du vet hun liker, noe som inviterer henne til å begynne et sted, det kan jo være et par jordbær eller noen druer.
Når du ovnsbaker rotgrønnsaker får de en deilig sødme. Eller lag en grønnsakspure, gulrotpure kokt med litt appelsin blir veldig godt og pastinakkpure får en veldig mild og delikat smak. Et morsomt navn som prinsessepure eller løvemat kan også være til hjelp. En annen variant er å kamuflere grønnsakene i en kjøttsaus, gryte, suppe el.l.
Også helt til slutt; veldig små biter eller mye vanskeligere å plukke ut:))

Lykke til med grønnsaksprosjektet!
Hilsen Lise
 
Back
Topp