Grønnsaker!! (hjertesukk)

lovelee

Glad i forumet
Juli13-jentene
Hvordan få mannen til å spise grønnsaker??

Det har blitt en tverr kamp i hjemmet etterhvert. Jeg elsker grønnsaker og syns de fleste middagstallerkener er fattige hvis de ikke inkluderer en god porsjon av planterikets fainest. Samboer blir nesten sint når jeg for n'te gang prøver å legge opp litt smørdampet brokkoli på tallerkenen hans, eller hvis jeg har valgt å ha brokkoli eller spinat i paien jeg har laget. Spinatlasagnen nekter han så mye som å smake på (selv om vi har gjester), og rynker på nesa over blomkål og asparges.

Hva med lille ungen vi skal få? Kommer nok lett til å ta etter pappas æsjing og okking...

Så jeg gjentar:
Hvordan få mannen til å spise grønnsaker?? Gjerne også til å like dem..

Gi han saftig belønning hver gang han smaker på noe nytt? [:D]

Liker han rå grønnsaker da? M/dip feks...

Alle kan ikke like alt. [:)]

Si at hvis ikke han spiser opp grønnsakene sine får han ikke spille tv-spill resten av dagen?[8D]
Har han faktisk smakt grønnsaker, da? Hvis ikke han har smakt det kan han ikke si at han ikke liker det. [8D]

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

Du kan imidlertid gi ham en verbal klask i bakhodet og få ham til å skjønne at det er ufint, flaut og lite hensiktsmessig å syte og oie seg for litt brokkoli i paien. Hvis han vil ha maten sin kjemisk fri for ting som vokser i jorda så må han nesten lage den selv, synes du ikke?

Sign!

Har en sånn mann jeg og, han spiser salat da så noe grønt får han i seg.
En kan vel ikke tvinge et voksent menneske til å spise noe h*n ikke vil, men her i huset er det iallefall uaktuelt å lage noe nummer av hva en spiser og ikke spiser. Får en servert noe en ikke liker lar en bare være  spise det uten å lage noen sak utav det. Liker ikke mannen det jeg serverer fins det både brød og pålegg i skapet!

Jeg har all tro på at jeg skal få ungen til å spise variert. (kan få meg en smell her ja)

Mannen har vokst opp med at grønnsaker er et nødvendig onde, bare til pynt ved siden av kjøttet på tallerkenen og aldri mer enn en potet per pers :) Men han blander jo i litt av hvert hvis det er taco som diskes opp til middag. Og gulrøtter, sugarsnaps, og til nøds litt salatblader går alltids ned uten noensomhelst form for mukking...

Kanskje bare jeg som er kravstor? Er det greit å beholde særheter jeg antar er fra 8-9 års alderen resten av livet? Greit, jeg likte ikke oliven eller øl når jeg var liten, men har jo blitt veldig glad i begge deler etter at jeg lærte å kjenne litt mer på smakene...

Jeg var selv ganske kresen på grønnsaker da jeg møtte gubben faktisk, men han fikk meg til å innse at de fleste grønnsaker faktisk funker når de er tilberedt på riktig måte. Før hadde jeg fått f.eks vasne 2-kronerstomater i salat og da ikke likt det, derfor trodde jeg at jeg ikke likte tomater. Men når man faktisk kjøper litt friskere (ordentlig røde) tomater som smaker litt, kanskje freser dem kjapt i panna i et minutt så er det jo kjempegodt. Gulrøtter, erter, brokkoli osv hadde jeg alltid fått servert skikkelig overkokt hjemme (mamma tror at frosne grønnsaker skal koke i 10 minutter....) men når de bare gis et raskt oppkok er de jo mye bedre.

Prøv å forklare at du ønsker at deres barn skal få gode matvaner og lære seg å være åpen for nye smaker, og at da er det viktig at han bidrar ved å være villig til å smake på ting han også. Gi ham gjerne litt betenkningstid, ikke forlang at han med en gang skal være med på det. Også kan du jo variere hvilke grønnsaker og hvordan de tilberedes, sånn at han får prøvd litt ulike konsistenser og varianter.

Akkurat som med unger er det viktigste at man smaker på det som blir servert. Hver gang. Ikke å fokusere på at alt alltid skal spises opp. Har dessuten hørt at man må smake på noe ca 50 (eller 15?) ganger i snitt før man virkelig liker det, altså en viss grad av tilvenning til smaker. Mamma brukte en god formulering en gang vi passet en eller annen unge en periode for noen år siden: Er det lenge siden sist du smakte på det? Du har jo blitt litt større, så det kan jo hende du liker det bedre nå?

da æ fløtta ilag med min mann var det einaste han spiste agurk og gulerøtter(som absolutt ikke er det beste for en diabetiker).
Alt ainna var det værste han visste ifølge han sjøl.
Gikk nån runda med diskusjona..ikke minst få han til å forstå signalan han sendte til barna. blei til at han tok litt på fatet for å vise at pappa faktisk spiser grønnsaker han også.
Etter hvert har han begynt å like det aller meste av grønnsaker og forsyner seg med stor apetitt.

Godt å høre noen suksess-historier her! :)

Jeg har prøvd den "ok du likte ikke når du var mindre, men kanskje du liker det nå"-vinkelen, og den har svært liten gjennomslagskraft. Er enig i at overkokte frossengrønnsaker er en trist trist affære. Så håper på noen konkrete tips for gode grønnsaksretter. Skal gi et eksempel for hva jeg gjør med erter:

Freser litt sjalottløk eller vanlig løk i en panne til det blir søtt og blankt. Gir frosne selskapserter et raskt oppkok, heller av vann, blander ertene med løken og en skje meierismør. Blander med stavmikser. Smaker til med salt, pepper og en dæsj sitronsaft.
Dette blir en sinnsyk grønn pure som er supergod til fisk eller kjøttkaker/karbiser. Mannen syns det er greit. Et hakk under katchup liksom..

Tips til grønnsaker? Hmmm. 

- squash, paprika og løk (gjerne også sukkererter, aspargestopper, brekkbønner osv), skåret i passe biter og frest raskt i olje med litt krydder (f.eks sånne poser med dressingmiks, fransk, gresk, italiensk)

- Asparges frest i et par-tre minutter i samme panna som biffen ble stekt i

- tomat i biter raskt stekt i panne med litt krydder

- paprika som er delt i to og tatt ut innmaten, lagt i ildfast form med olje i, og satt under grillen i ovnen i noen minutter

ellers bruker vi gjerne litt ekstra grønnsaker i alt av gryteretter, tykke sauser osv, f.eks til tikka masala glass og lignende, så tar vi ikke så veldig mye kjøtt, men har i squash og evt kikerter også. Squashen bør steke i et par min når kjøttet er nesten ferdig før man heller på glasset. Til spaghetti bruker vi alltid sånn boks med knuste tomater, steker kjøttdeig, har i en paprika og en løk før vi heller på tomatene, og så litt salt, pepper, basilikum og oregano. Kanskje litt hvitløk også hvis vi har.

wok er jo kjempeenkelt, steke litt kjøtt, ha i litt assorterte grønnsaker (gulrot, squash, paprika, sukkererter, osvosv), ha i nudler som er kokt på forhånd mens man stekte kjøttet, en pose med woksaus og så er det mat.

Chili con carne; boks med chilibønner fins på de fleste dagligvarebutikker tror jeg, steker kjøttdeig, har i bønner, paprika, kanskje en boks mais, litt tomat, og grov ris ved siden av.

og så videre. Til fisk liker jeg revne gulrøtter og evt kålrot, med noen dråper sitronsaft på. Eller agurksalat med litt eddik og litt sukker.

Det er nesten bare å prøve seg fram hva man selv liker, og huske at alt må prøves flere ganger.

Min spiser salat, agurk, paprika.

Men aldri brokkoli og kokte grønnsaker. Men han huffer ikkje og æsjer til mat. Oppdragelse har han selv om han ikkje liker det. Han liker blomkålsuppe da. Eg elsker grøntfor.

Men eg tvinger han ikkje til å spise noe som helst.

For det første så må du bare si at han må skjerpe seg og ikke vise for ungen at han ikke liker det! :)

Grønnsaker kan lages på så mange foskjellige måter. Kutt opp og server med dipp, gratiner, kok, stek osv.... bare fantasien som setter stopper :)

Jeg synes at han er såpass gammel at han burde få velge dette selv.

MEN: Han burde lære seg til å holde meningene sine for seg selv, ihvertfall når den lille kommer. Hvis ikke får h*n fort de samme meningene som pappaen sin.

Takk for tips, lilleninni! :)
Jeg får vel rett og slett ta en pause fra damping og koking og gå over til lett steking, jeg vet jo idet jeg leser og skriver at det funker bra! Elsker å lage chili con (poco) carne (y mucho verduras) [:D]

Denne uffinga og akkinga er en uting, men den er nok litt fremprovosert av meg. Og jeg får vel bare innse at jeg ikke kan tvinge noen til å spise maten sin...

ORIGINAL: Aravis

Jeg synes at han er såpass gammel at han burde få velge dette selv.

MEN: Han burde lære seg til å holde meningene sine for seg selv, ihvertfall når den lille kommer. Hvis ikke får h*n fort de samme meningene som pappaen sin.

Mannen min liker heller ikke grønnsaker (ikke noen form) men jeg har sagt det før vi fikk unge at han får ikke si noe vondt om grønnsaker og bare la vær og spise det uten å gjøre noe stort nummer ut av det.
Så nå er eldste snuppa mi 2,5 år elsker grønnsaker, så på middagsbordet vårt står det alltid grønnsaker og jeg og datteren min spiser det og faren ikke. Men per dags dato har hun ikke brydd seg noe om det heller ikke spurt.

Nå er jo hverken brokkoli eller spinat de enkleste grønnsakene å lære å like da. Ihvertfall ikke spinat.

Ville begynt med salater, jeg. Milde grønnsaker med enkle smaker. Også bør han lære seg at hans holdninger overføres til barnet. Han trenger ikke å si noe, barnet ser at han ikke har grønnsaker på fatet og da vil ikke h*n heller ha. Også hadde jeg finmost grønnsaker og hatt i f.eks lasagnen. Ikke sagt noe til ham engang. Før etterpå. Når han syns den var såå god, så sier du; "åja, du likte grønnsakslasagne likevel?" Bestefar likte ikke løk. Trodde han. Helt til bestemor ikke hadde finmost løk i kjøttkaka og det manglet noe på smaken. [8D] Typen til mamma likte ikke hvitløk. Trodde han. Vi bare hadde hvitløk i maten uansett uten å si noe. Nå spiser han det. [8D]

Back
Topp