Gråt

Fenomen

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Hvor lenge lar du babyen gråte før du reagerer? Er det forskjell på dersom du mener at ting bør være greit (type har akkurat spist, har ren bleie..) og ikke? Tar du den opp med én gang eller prøver du å roe den der den ligger først? Hvor mye skal til før du prøver med mat? Er det forskjell på dag og natt?

Jeg tar henne som regel opp så fort jeg har mulighet. Synes det er sårt å høre henne gråte..<3 Men hvis jeg akkurat har lagt henne ned for å gå på do, vaske klær eller noe, så hører jeg litt på hvordan hun gråter. Noen ganger er det «gi-meg-oppmerksomhet-gråting» fordi hun har spyttet ut smokken. Da lar jeg henne ligge til jeg er ferdig, og prater heller litt til henne. På nettene når hun små-gråter prøver jeg først å gi henne smokken, stryke henne på kinnet og gjerne legge hånda mi oppi babynestet (bedside crib, så har henne rett ved), slik at hun kan holde rundt den. Hvis hun fortsetter å gråte tar jeg henne opp. :)

Hører forskjell på gråtingen. Hvis jeg skal på do eller lignende gjør jeg meg ferdig. Han veksler mellom litt surving, da prøver jeg bare å roe han der han er. Enten vil han ha kos eller at jeg gynger vogna, eller så vil han ha smokk :-) Er det strigråting, som sjeldent skjer, er det stort sett mat eller ren bleie. Da tar jeg han opp med en gang. Noen ganger hjelper det å bare snakke litt til han også. Kort fortalt; prøver å roe han før jeg tar han opp. :-) Hvis han har sovet lenge og han gråter så tar jeg opp for da skal han stort sett ha mat :-)

Jeg tar henne opp med en gang jeg hører at det begynner å bli gråt.
Hun ligger gjerne og lager smålyder lenge før hun må bli tatt opp, opptil 30min.
Om jeg MÅ tisse, så får hun ligge på gulvet og klage de få sekundene. Mamma må jo klage seg gjennom dagene! :)

Tar han opp med en gang, men om han ligge i sengen på rommet vårt og jeg sitter på do så gjør jeg meg ferdig (pleier å gå fort) :D Føler griningen kan være mange ting som at han ikke kan se meg, er sulten, trøtt eller har bæsjet/tisset..

Tar henne som regel ganske raskt. Men prioriterer do og sånt først. Noen ganger roer hun seg av seg selv, trenger kos, tutten har falt ut eller det er 2-3 timer siden mat og bleie.

Hvis det er klage gråt så prøver jeg å gi smokken. Da finner jeg som regel fort ut om det er gråt pga sult eller bare klaging :) tar han nok litt fort opp til tider, syns det er så fælt å høre ham gråte :p

Hører det an her også. Noen ganger kan han ligge og sove, og så skrike intenst i 4-5 sekunder, før han fortsetter å sove igjen. Han småsutrer i søvne av og til også før han finner roen og fortsetter å sove. Men hvis han virkelig setter i gang og det ikke gir seg tar jeg ham opp med en gang.

Når det er mate tid så tar jeg han ganske kjapt, for da går virkelig alarmen, mens sånn "tullegråt" der han bare skal ha oppmerksomhet så lar jeg gjerne han ligge litt før jeg tar han opp. Da hender det at han roer seg av seg selv. Jeg har lyst å ta han opp med en gang, men gubben er flink å minne meg på at jeg ikke må plukke han opp med en gang. :)

Jeg lar han ikke gråte i det hele tatt, om jeg kan forhindre det. Noen ganger gråter han i situasjoner der jeg ikke får gjort noe, som på stellebordet. Da må han bare tåle det. Men ellers ser jeg ingen grunn til å la han gråte.

Så fort som mulig. Man kan ikke skjemme bort en liten baby. Men står jeg å lager flaske til han så må han tåle å sutre i et lite minutt før jeg tar han opp.

Back
Topp