Gråt i en uke

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Gutten vår 15 mndr hylgråter av og på, gjort det i en uke, mest dag, noe natt. Lindres av Paracet til en viss grad. Ikke feber. Noen forslag til hva det kan skyldes? Har lurt på tenner (har to foreløpig), men kan ikke kjenne noe, sikler ikke, klør ikke. Også lurt på ørebetennelse (hatt før, men da har han hatt feber, tatt seg til ørene og/eller vært forkjølet, er ikke noe av det). Frustrasjon over manglende gange (greit nok på dag, men plages vel ikke på natt av det og lindres vel ikke av Paracet?). Voksesmerter?

De kan ha ørebetennelse uten å være synlig syke. Tror jeg hadde tatt en telefon til legen ja :)

Han har hatt en del ørebetennelser før, så får sjekke det om jeg ikke finner noen logisk forklaring. Tingen er bare at han i det lengste ikke skal ha antibiotika (fått forebygende daglig og mange kurer i år, så sliter så med magen). Skal vurderes for dren, men de vil ikke operere på lokalsykehuset før han er 10 kg (narkoselegen sier det er grensen på lokalsykehuset). Skal ikke være enkelt :o

Takk for innspill :-)

Han er 15 måneder og har to tenner? Da tenker jeg at det er tenna som plager han og antageligvis får han flere på engang både hjørnetenner og jeksler kan gjøre vondt lenge før vi ser de. Og de trenger ikke å sikle heller, men han er jo i tannalderen :) En sjekk på ørene er nok ikke dumt det heller :)

Han er 15 måneder og har to tenner? Da tenker jeg at det er tenna som plager han og antageligvis får han flere på engang både hjørnetenner og jeksler kan gjøre vondt lenge før vi ser de. Og de trenger ikke å sikle heller, men han er jo i tannalderen :) En sjekk på ørene er nok ikke dumt det heller :)

Ja, han har fått de to nede helt foran. Kom for ca 1 mnd siden. Da klødde han veldig, siklet og jeg kjente/så de var på vei... Men nå er han helt hysterisk når han gråter, hylskriker liksom :(

Ja, han har fått de to nede helt foran. Kom for ca 1 mnd siden. Da klødde han veldig, siklet og jeg kjente/så de var på vei... Men nå er han helt hysterisk når han gråter, hylskriker liksom :(

Fortenna nede er lette å se og kjenne, men jeg synes det er verre med de andre. De har jeg liksom ikke kjent før de nesten var ute. Og det er så forskjellig fra tann til tann om hvordan de reagerer. Det å få hjørnetenner og jeksler har vært ett mareritt her, de har hylt til brått og vært utrøstelige.
De er vonde tror jeg. Og tenner trenger ikke å komme i rekkefølge som først to nede, så to oppe osv. Her har hjørnetenna kommet før fortenna f.eks.
Er nok ikke dumt å sjekke ørene, kanskje legen også kan gi deg noen tips om dere ikke må ha antibiotika.
Men siden han er 15 måneder og har bare to tenner, så tenker jeg at det vil komme flere på engang. :)

Gutten min på 2 år holder på akkurat sånn han også, han mangler 6 tenner så vi trodde kanskje det var det. Men i går dukket det opp 2 bitte små blemmer på leppa så nå tror vi kanskje at det er fot- hånd- munnsykdom som er årsaken, men at plagene er verst nedover halsen. Gutten min har også vært veldig plaget med ørebetennelser men har da alltid fått 40 i feber. Han fikk også dren for 1,5 mnd siden bare noen dager før bursdagen sin så tror ikke at det er ørebetennelse denne gangen. Planen min er å ta han med til legen mandag eller tirsdag litt avhengig av hva som skjer videre.

Han har hatt en del ørebetennelser før, så får sjekke det om jeg ikke finner noen logisk forklaring. Tingen er bare at han i det lengste ikke skal ha antibiotika (fått forebygende daglig og mange kurer i år, så sliter så med magen). Skal vurderes for dren, men de vil ikke operere på lokalsykehuset før han er 10 kg (narkoselegen sier det er grensen på lokalsykehuset). Skal ikke være enkelt :eek:

Takk for innspill :)
Da snuppa vår hadde ørebetennelse, sa legen at hvis man trykket på den øreflappen på innsiden av øret og det var vondt for babyen, så hadde man ørebetennelse. Du kan jo gjøre litt hjemmetesting også :)

Forslag til andre ting det kan være eller som bør sjekkes?

Tenker ørebetennelse, tenner som her i hus har kommet i fleng. Fra mai til nå har han fått 6 snart 8 tenner. Han er 11,5 mnd. Men jeg tenker også urinveisinfeksjon?
Muskel/vokse verk? De sier jo ikke de kan få vokse verk, selv om jeg livlig kan huske de smertene vi kalte for det i barndommen.

Han har hatt en del ørebetennelser før, så får sjekke det om jeg ikke finner noen logisk forklaring. Tingen er bare at han i det lengste ikke skal ha antibiotika (fått forebygende daglig og mange kurer i år, så sliter så med magen). Skal vurderes for dren, men de vil ikke operere på lokalsykehuset før han er 10 kg (narkoselegen sier det er grensen på lokalsykehuset). Skal ikke være enkelt :eek:

Takk for innspill :)
Var samme her når eldste var 3 år. Der snakket de også om å legge inn dren, men legen vi hadde var desverre helt ræva! Frem og tilbake i 1,5 år og ingenting skjedde. Ørebetennelser gikk over av seg selv til slutt men nå er hun til utredning angående svekket hørsel som konsekvens :(

Hvordan er avføringen?
Kom til å tenke på noe jeg selv nettopp har vært igjennom. Nemlig mage/tarminfeksjon uten diare/oppkast. Hadde da skikkelig vondt i magen i litt over 1 uke. Gikk over av seg selv. Var hos lege 2 ganger og ble undersøkt for å avkrefte blindtarmbetennelse osv. Allmenntilstanden min var grei, men hadde vondt.

Ville tatt en tur til legen. Min lille gråt veldig i et par dager. Han hadde ikke feber, men bittelitt forhøyet temperatur. Jeg tenkte at han må jo ha vondt et sted. Han hadde streptokokker i halsen. Kan med andre ord være mye rart, og kjipt å være liten og ha vondt...

Ville tatt en tur til legen. Min lille gråt veldig i et par dager. Han hadde ikke feber, men bittelitt forhøyet temperatur. Jeg tenkte at han må jo ha vondt et sted. Han hadde streptokokker i halsen. Kan med andre ord være mye rart, og kjipt å være liten og ha vondt...

Streptokokker er skikkelig vondt :( Hadde det i august selv! Spiste han normalt? Her spiser han som bare det...

Hvordan er avføringen?
Kom til å tenke på noe jeg selv nettopp har vært igjennom. Nemlig mage/tarminfeksjon uten diare/oppkast. Hadde da skikkelig vondt i magen i litt over 1 uke. Gikk over av seg selv. Var hos lege 2 ganger og ble undersøkt for å avkrefte blindtarmbetennelse osv. Allmenntilstanden min var grei, men hadde vondt.

Avføringen er normal (sånn den pleier, han bruker avføringsmiddel).

Streptokokker er skikkelig vondt :( Hadde det i august selv! Spiste han normalt? Her spiser han som bare det...
Ja, han spiste godt, men nå fikk han jo bare morsmelk, da. Kanskje litt annerledes med fast føde? Aner ikke, men jeg fikk streptokokker etter at minien hadde hatt det, og jeg hadde nesten ikke vondt i halsen. Jeg hadde derimot veldig sterke muskelsmerter som sannsynligvis kom av infeksjonen (jeg hadde ikke feber) og tenkte at hvis han hadde det på samme måte var det ikke rart han gråt. Jeg hadde ikke kommet på at han kunne ha vondt i halsen selv, så det var veldig greit at legen sjekket hele han.

Back
Topp